شناسهٔ خبر: 66687244 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

از هر ۱۰ بیکار، ۴ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند

مصائب نبود همگرایی میان صنعت و دانشگاه

صاحب‌خبر -

 [شهروند] بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین ابرچالش‌های اقتصادی شناخته شده، به نحوی که نیازسنجی نامناسب آموزش عالی از فضای صنعت و بازار کار باعث شده موج بزرگی از دانش‌آموختگان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی از یافتن شغل مناسب سرخورده و ناامید شوند. ضمن اینکه اگر آمار فارغ‌التحصیلان زن بیکار زیر ذره‌بین قرار گیرد، اوضاع بسیار نگران‌کننده‌تر است و لازم است سیاستگذار با دغدغه بیشتری به مشکلات این دست دانش‌آموختگان رسیدگی کند.
مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در همین ارتباط با اشاره به بالا بودن آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان زن گفت: «از هر ۱۰ بیکار در کشور ۴ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند و عمده فارغ‌التحصیلان با فضای کسب‌وکار روز آشنایی ندارند و از فرصت دریافت مجوز یا گرفتن وام و تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده نمی‌کنند.»
رستم‌پور ادامه داد: «موضوعی که در بحث آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان نمود زیادی دارد، بیکاری فارغ‌التحصیلان زن است که بالاست. در مورد آقایان آمار بیکاری با آمار بیکاری عمومی ۷.۷درصد مشابهت دارد، ولی در مورد زنان ۲۰.۲درصد است، البته به موضوع میزان مشارکت اقتصادی هم باید
 توجه شود.»
او تصریح کرد: «در حال حاضر جمعیت بالای ۱۵ سال در سن کار به دو دسته عمده فعال اقتصادی و غیرفعال اقتصادی تقسیم می‌شوند که غیرفعال اقتصادی ۵۹درصد جمعیت کشور هستند و در تقسیم‌بندی شاغل و بیکار گنجانده نمی‌شوند، اما آن قسمتی که مایل به فعالیت اقتصادی هستند، در مدتی که نمونه‌گیری انجام شده یا شاغل بودند یا بیکار. این عده در بخش زنان حدود ۲۰درصد جمعیت بیکار بودند و در بخش آقایان از نوع فارغ‌التحصیلان ۱۱.۶درصد است.»

 

نظر شما