شناسهٔ خبر: 66687134 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مديرعامل صندوق توسعه تكنولوژي در گفت‌وگو با «جوان» مطرح كرد

مردمي‌سازي اقتصاد دانش‌بنيان با رسوخ نوآوري به صنايع بزرگ ممکن است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مديرعامل صندوق توسعه تكنولوژي معتقد است مسير بومي‌سازي رسوخ فناوري و نوآوري در صنايع بسيار كليدي و مهم است. رسوخ نوآوري به صنايع بزرگ مسير اصلي مردمي‌سازي اقتصاد دانش‌بنيان است كه اين مسير در جهت رفع نيازهاي فناورانه صنايع بزرگ از طريق نوآوري و همچنين تحقق نقشه راه دانش بنيان شدن صنايع از طريق بومي‌سازي و تكميل زنجيره ارزش، اعطاي معافيت‌هاي مناسب در حوزه بيمه و ماليات به شركت‌هاي دانش‌بنيان به وقوع خواهد پيوست. اقتصاد دانش‌بنيان به عنوان مردمي‌ترين بخش اقتصاد كشور، مناسب‌ترين بستر براي تحقق هرچه بيشتر شعار سال يعني مشاركت مردم در جهش توليد است. از اين رو مردمي‌سازي رشد اقتصادي كشور، جهش توليد و توسعه صنعتي كشور با مشاركت مردم، مبتني بر توسعه اقتصاد دانش‌بنيان با دانش‌بنيان شدن صنايع بزرگ به كمك شركت‌هاي توانمند دانش‌بنيان است. 
رضا زرنوخي، مديرعامل صندوق توسعه تكنولوژي در رابطه با اهميت توجه به اقتصاد دانش‌بنيان به «جوان» مي‌گويد: با توجه به روند نامگذاري سال‌هاي گذشته و همچنين امسال به نظر مي‌رسد در بخش دانش‌بنيان از سمت نهادهاي حاكميتي و دولت اقدامات مورد انتظار صورت نگرفته و به نوعي كمك از مردم مورد توجه  رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. اگرچه در شركت‌هاي نوآور، نيروي انساني جوان و نخبه مي‌تواند تكنولوژي، خلاقيت و دانش فني را به عرصه آورد و در مسير رشد اقتصاد دانش‌بنيان گام بردارد، اما بدون همكاري بخش مكمل يعني دولت، در زمينه تأمين و توسعه زيرساخت، پيشرفت بزرگي را شاهد نخواهيم بود. 
وي در رابطه با نقش دستگا‌ه‌هاي اجرايي در مسير حركت شركت‌هاي دانش‌بنيان به سمت فناوري و تكنولوژي و در نهايت تحقق شعار مشاركت مردم در جهش توليد مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد در حال حاضر زيرساخت و ضوابط لازم براي به كارگيري نوآوري شركت‌هاي دانش‌بنيان از طريق دستگاه‌هاي اجرايي وجود ندارد و همكاري دانش‌بنيان‌ها با اين دستگاه‌ها با چالش‌هاي زيادي همراه است. به دليل محدوديت منابع در دسترس و عدم وجود ديدگاه نوآورانه در دستگاه‌هاي اجرايي، اين سازمان‌ها نه در نقش كارفرما بلكه بايد در نقش تسهيلگر ظاهر شوند و در جهت كاهش بروكراسي شركت‌هاي دانش‌بنيان تلاش كنند، بنابراين براي شكل‌دهي همكاري‌هاي موفق‌تر ميان اقتصاد دانش‌بنيان و دستگاه‌هاي اجرايي بايد براي رفع تعارض منافع بين اين دو بخش راهكاري انديشيده شود. 
وي تأكيد مي‌كند: پيشبرد اقتصاد دانش‌بنيان در سال 1403 و بسترسازي براي مشاركت مردم در توسعه اين اقتصاد، نيازمند حذف نگاه رقابتي دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي نسبت به شركت‌هاي دانش بنيان و ايجاد اميد و انگيزه در نسل جوان نوآور از طريق تغيير قوانين دست‌وپاگير و تسهيلگري هرچه بيشتر از سوی اين دستگاه‌هاست. 
 يكي از اقدامات كليدي مورد تأكيد رهبر انقلاب، اجراي نقشه راه دانش‌بنيان شدن صنايع مبتني بر دو محور تكميل زنجيره ارزش و همچنين بومي‌سازي و توليد بار اول تجهيزات و فناوري‌هاي راهبردي صنعت به كمك دانش‌بنيان‌هاست. مديرعامل صندوق توسعه تكنولوژي در اين باره مي‌گويد: در صنايعي كه ساختار مديريتي مبتني بر دانش، سلامت اقتصادي، پايداري ساختار مديريتي و همچنين ثبات روند نوآورانه ديده مي‌شود، بخشي از نيازهاي اين صنايع به كمك نوآوري قابل تأمين است. بخشي ديگر از اين نيازها نيز از سوی بومي‌سازي صددرصد داخلي تأمين خواهد شد و بخش ديگر نيازها به صورت تركيبي از استفاده از تجربيات جهاني، بومي‌سازي و نوآوري قابل پاسخگويي است. 
وي همچنين مي‌افزايد: مسير بومي‌سازي رسوخ فناوري و نوآوري در صنايع بسيار كليدي و مهم است. رسوخ نوآوري به صنايع بزرگ مسير اصلي مردمي‌سازي اقتصاد دانش‌بنيان است كه اين مسير در جهت رفع نيازهاي فناورانه صنايع بزرگ از طريق نوآوري و همچنين تحقق نقشه راه دانش بنيان شدن صنايع از طريق بومي‌سازي و تكميل زنجيره ارزش، اعطاي معافيت‌هاي مناسب در حوزه بيمه و ماليات به شركت‌هاي دانش‌بنيان به وقوع خواهد پيوست. 
زرنوخي با بيان اينكه در زمينه جهش توليد دانش‌بنيان و لحاظ ابزارهاي حمايتي نظير اعتبار مالياتي تحقيق و توسعه از سوی مجلس، بسترسازي‌هاي قانوني خوبي انجام گرفته و فرصت‌هاي مناسبي فراهم شده است، تأكيد مي‌كند: متأسفانه به دلايل مختلف اجرايي شدن اين قوانين با سهولت همراه نبوده است. از اين‌رو به نظر مي‌رسد براي استفاده حداكثري از قوانين اين حوزه، بايد در كنار معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، ستاد هوشمندي با هدف تسهيلگري، ميان بخش‌هاي اقتصادي دستگاه‌هاي اجرايي از جمله بانك مركزي و دانش‌بنيان‌ها ايجاد شود كه اين ستاد به صورت ويژه روي پيشبرد قوانين حمايت از نظام نوآوري و دانش‌بنيان تمركز داشته باشد. 

نظر شما