شناسهٔ خبر: 66686887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

میرتاج الدینی: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم مراودات تجاری ایران را افزایش داد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمندانه دولت سیزدهم گفت: این اقدام باعث رشد اقتصادیو افزایش مراودات تجاری به همسایگان و کشورهای هدف شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمندانه دولت سیزدهم گفت: این اقدام باعث رشد اقتصادیو افزایش مراودات تجاری به همسایگان و کشورهای هدف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دیپلماسی فعال انرژی سیاستی است که دولت در راستای بهبود روابط با کشور‌های همسایه و افزایش مبادلات با آن‌ها در حوزه انرژی به اجرا گذاشته است. در چارچوب این سیاست افزایش مراودات با پاکستان، عراق، ترکیه، ترکمنستان و دیگر کشور‌ها در دستور کار قرار دارد.
به زعم کارشناسان، افزایش مبادلات کشور با همسایگان به تقویت جایگاه سیاسی ایران در منطقه، افزایش امنیت و ثبات در منطقه و بهبود وضعیت اقتصادی کشور‌ها منجر می‌شود.

برخورداری کشورمان از منابع غنی نفت و گاز و موقعیت ژئوپلتیکی که در آن قرار داریم، فرصت‌هایی را پیش روی ما قرار داده است. کارشناسان اعتقاد دارند، هوشمند در استفاده از این فرصت‌ها می‌تواند بسترساز اتفاقات بسیار خوبی برایمان باشد.

میرتاج الدینی: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم مراودات تجاری ایران را افزایش داد

به طور مثال، سوآپ گاز ترکمنستان یکی از فرصت‌هایی است که می‌توانیم از آن بهره ببریم. تأمین گاز مورد نیاز پاکستان و هند نیز از دیگر فرصت‌های پیش روی ماست که باید به استفاده حداکثری از آن بپردازیم.

به منظور بهره مندی از فرصت‌هایی که در اطرافمان وجود دارد، وزارت نفت به اعمال سیاست‌هایی اقدام کرده است. به طور مثال، حل و فصل مشکلات با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور از جمله اقداماتی است که در چارچوب دیپلماسی فعال و هوشمندانه انرژی کشورمان در منطقه به اجرا گذاشته شد. 

میرتاج الدینی: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم مراودات تجاری ایران را افزایش داد

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره دیپلماسی فعال انرژی که اخیراً کشورمان در منطقه به منظور افزایش سطح روابط با کشور‌های همسایه و فروش حداکثری گاز به آن‌ها به اجرا گذاشته است، اظهار داشت: اقدامات اخیر دولت را در زمینه بهبود روابط با کشور‌های همسایه و بسترسازی برای فروش نفت و گاز به کشور‌های منطقه بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. هر چقدر بتوانیم روابط خود را با همسایگان بهبود ببخشیم، به نفع کشور است و از منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی این موضوع بیشتر بهره مند می‌شویم.

وی ادامه داد: به طور مثال، دولت سیزدهم در حوزه تجارت منطقه‌ای گاز اقداماتی را در راستای حل و فصل مشکلات بر سر راه صادرات گاز برداشته است. دیپلماسی فعال انرژی ایران سبب شده است که در منطقه به سمت تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا تبدیل شویم و با زیرساخت ایران، این امکان مهم و درآمدزا برای کشور وجود دارد.

میرتاج الدینی: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم مراودات تجاری ایران را افزایش داد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با تمدید قرارداد با عراق در زمینه صادرات گاز افزود: هر چقدر به بهبود روابط با کشور‌های همسایه بپردازیم و روابط را گسترش دهیم، جایگاه ایران در منطقه تقویت می‌شود. از طرف دیگر، وابستگی کشور‌ها به یکدیگر به لحاظ سیاسی و امنیتی برای منطقه مهم است و به ایجاد ثبات بیشتر منجر می‌شود. ابتدا بحث تمدید صادرات گاز به عراق را نهایی کرد و قرارداد جدید با عراق به امضا رسید.

این نماینده مجلس با اشاره به تمرکز دولت سیزدهم در حل مناقشات گازی با کشور ترکمنستان ادامه داد: همچنین در زمینه سوآپ گاز نیز بعد از قطعی ارتباط با این کشور، چاره اندیشی برای تسویه بدهی گذشته به سرانجام رسید. تداوم سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان به اجرا درآمد و همچنین در زمینه تسویه نیز وجوه مربوط به گاز از عراق به صورت تهاتر تسویه گشت گرفت که در جهت خنثی کردن اثر تحریم‌های غرب بوده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما