شناسهٔ خبر: 66686104 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌کند؛

کارگاه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس با حضور مجید تفرشی

سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کارگاه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس را در سی و پنحممین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با همکاری مجمع ناشران دفاع مقدس کارگاه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس با حضور غلامرضا عزیزی، سندپژوه و تاریخ‌نگار و مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ و سندپژوه را جمعه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سالن مجمع ناشران دفاع مقدس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌کند.

بخشی از سخنان مجید تفرشی درباره اسناد آرشیو بریتانیا درباره اسناد جنگ: در زمینه اسناد آرشیوهای بریتانیایی به تخمین من، تاکنون حدود ۲۲۰ هزار برگ سند از مقدمات قبل از جنگ، متن جنگ و تبعات آن، در ابعاد مختلف نظامی، راهبردی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی در آرشیوهای بریتانیایی سند مکتوب آزاد شده وجود دارد. طبعاً هنوز همه اسناد انگلیسی زبان و بریتانیایی در مورد جنگ هشت ساله آزاد نشده، همه پرونده‌های آزاد شده صد درصد در اختیار نیستند و همه اسناد قابل دسترسی از این دست، از درجه اهمیت یکسان یا درستی و صداقت کامل برخوردار نیستند ولی در چنین حجمی از چنین مجموعه اسناد رسمی، بخش زیادی مهم، بی‌بدیل و قابل استفاده در تاریخ‌نگاری جنگ هستند. این قبیل اسناد به‌خوبی می‌توانند پازل‌ها و نقاط کور موضوعات مختلف را روشن کنند. موضوعاتی از قبیل حمایت قدرت‌های غربی، برنامه‌های ضد ایرانی قدرت‌های غربی، سران کشورهای منطقه و دیگر کشورها از رژیم بعثی عراق و تجهیز نظامی آن، در آغاز تجاوز، ادامه آن و ممانعت از سقوط حکومت صدام، مساله تشجیع صدام برای حمله به ایران توسط کشورهای منطقه و اپوزیسیون ظاهراً ایرانی، حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه گروه‌های ایران‌ستیز از عراق، مساله حملات شیمیایی عراق علیه ایران و کردهای عراقی و تبعات و مسائل ناگفته آن، معاملات تسلیحاتی عراق، بازار انرژی ناشی از جنگ، تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، فریبکاری‌ها و سیاست استاندارد دوگانه غربیان علیه ایران و دیگر مسائل مهمی از این دست.

کارگاه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس جمعه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سالن مجمع ناشران دفاع مقدس در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما