شناسهٔ خبر: 66685949 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

یک متقاضی مجوز دامپروری در گفتگو با «جوان»:

حرایم بهداشتی مانع پیش روی متقاضیان مجوز دامپروری است

روزنامه جوان

شواهد حاکی از آن است که موضوع حرایم به جای اینکه مشکلی حل کند، خودش تبدیل به مشکل و مانعی برای فعالیت دامداران شده است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که هر جا روند مجوزگیری را سخت کرده‌ایم، بستر برای سوءاستفاده نیز مهیا شده است، به طوری که امضا‌های طلایی بروز می‌کند و زمینه برای دریافت ساده مجوز‌ها از بین می‌رود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک متقاضی مجوز دامپروری معتقد است: کسانی که می‌خواهند برای حوزه دامپروری مجوز بگیرند یا مجوزشان را تمدید کنند، باید از چندین سازمان و اداره استعلام بگیرند و روند طولانی و پیچیده‌ای را طی کنند. این شرایط اصلاً به نفع کشور نیست و تولیدکنندگان را از کار تولیدی و فعالیت در حوزه‌های مولد منصرف می‌کند. تنها چیزی که به عنوان یکی از فعالان حوزه دامپروری می‌توانم بگویم این است که موضوع حرایم برای بسیاری از متقاضیان مشکل‌ساز شده است و باید در راستای حل این مشکل گام برداریم. 
 
شواهد حاکی از آن است که موضوع حرایم به جای اینکه مشکلی حل کند، خودش تبدیل به مشکل و مانعی برای فعالیت دامداران شده است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که هر جا روند مجوزگیری را سخت کرده‌ایم، بستر برای سوءاستفاده نیز مهیا شده است، به طوری که امضا‌های طلایی بروز می‌کند و زمینه برای دریافت ساده مجوز‌ها از بین می‌رود. 
طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر لزوم رونق تولید در کشور دارند. دولت نیز نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارد. در همین راستا، تسهیل صدور مجوز‌ها در دستور کار قرار گرفت، اما با وجود اقدامات صورت‌گرفته، همچنان برخی موانع بر سر راه متقاضیان مجوز‌ها وجود دارد. در این زمینه می‌توانیم به غولی به نام حرایم بهداشتی دامپروری اشاره کنیم که برای متقاضیان مشکل‌ساز شده است. 
حرایم بهداشتی دامپروری با هدف تأمین سلامت دام و مردم از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح شده‌اند، اما به زعم فعالان حوزه دامپروری و کارشناسان این حرایم بیشتر از اینکه تأمین‌کننده سلامت جامعه باشند، به مانعی برای گرفتن مجوز تبدیل شده‌اند. به زعم دامداران، اگر قرار باشد هر دامپروری ۵۰۰ متر با دامپروری دیگر فاصله داشته باشد، باید تمام سطح کشور برای دامپروری مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، بسیاری از متقاضیان موفق به دریافت مجوز نمی‌شوند. 
علی حقگو، یکی از متقاضیان دریافت مجوز دامپروری در گفتگو با «جوان» در مورد حرایم بهداشتی و مشکلاتی که برای دامداران به وجود آورده است، تصریح کرد: همین قدر می‌توانم بگویم که روند دریافت مجوز برای دامپروری آسان نیست. به ویژه قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری بسیار مشکل‌ساز شده‌اند. 
وی ادامه داد: قبلاً مجوز دامپروری داشتم و چندین سال است در این حوزه فعال هستم، مجوزم باطل شده است و باید برای گرفتن مجوز اقدام کنم. آن طور که از همکاران شنیده‌ام، می‌دانم که موضوع حرایم برایم مشکل‌ساز خواهد شد. 
این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: بسیاری از اطرافیانم را می‌بینم که به خاطر موضوع حرایم بهداشتی دامپروری با مشکل مواجه شده‌اند و مجوزشان تمدید نمی‌شود. به دلیل قواعد مربوط به حرایم بسیاری از افراد از گرفتن مجوز بازمانده‌اند. 
حقگو گفت: باید تا جایی که امکان دارد، شرایط فعالیت در حوزه‌های مولد مانند دامپروری تسهیل شود. این به نفع کشور است. هر چقدر جوانان در این حوزه‌ها فعال شوند، بهتر است. 
وی ادامه داد: سختگیری‌های بی‌مورد مانند قانون حرایم که به مانعی برای فعالیت قانونی افراد در حوزه دامپروری تبدیل شده است، باعث می‌شود سرمایه‌ها به بخش‌هایی مانند طلا، سکه و ارز سوق داده شود. 
این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: وقتی راه را برای فعالیت قانونی افراد ببندیم، صددرصد بستر برای فعالیت‌های زیرزمینی فراهم می‌شود. باید زمینه ورود متقاضیان به حوزه دامپروری را تسهیل کنیم. تنها در این صورت است که مردم در اقتصاد مشارکت خواهند داشت. 
حقگو گفت: در شرایط فعلی تولید با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و تولیدکنندگان با مسائل مختلف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در این وضعیت، مواردی همچون حرایم نیز به مشکلات فعالان حوزه دامپروری اضافه شده‌اند. 
وی ادامه داد: کاغذبازی‌ها و روند طولانی گرفتن مجوز برای همه مشکل‌ساز شده است. کار‌هایی در راستای تسهیل شرایط انجام شده که اثرگذار هم بوده است، اما هنوز برخی مسائل مانند حرایم وجود دارند. 
این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند برای حوزه دامپروری مجوز بگیرند یا مجوزشان را تمدید کنند، باید از چندین سازمان و اداره استعلام بگیرند و روند طولانی و پیچیده‌ای را طی کنند. این شرایط اصلاً به نفع کشور نیست و تولیدکنندگان را از کار تولیدی و فعالیت در حوزه‌های مولد منصرف می‌کند. 
حقگو در پایان تأکید کرد: تنها چیزی که به عنوان یکی از فعالان حوزه دامپروری می‌توانم بگویم این است که موضوع حرایم برای بسیاری از متقاضیان مشکل‌ساز شده است و باید در راستای حل این مشکل گام برداریم.

نظر شما