شناسهٔ خبر: 66685913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استاد یدالله کابلی در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار رضا مافی عنوان کرد

نقش سترگ هنر خوشنویسی  در ثبت مفاهیم ادبی، اخلاقی و اجتماعی

یکی از نکاتی که در مورد شخصیت او می‌توان متذکر شد عشق به تنوع‌طلبی و نوجویی همواره او را برای خلق آثار تازه به یک فضای تازه می‌کشاند. او در سال‌های آخر مستغرق در دنیای سیاه‌مشق بود

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «هنر خوشنویسی یک هنر معنایی و مفهومی است و نقش سترگی را در ثبت و ضبط مفاهیم ادبی، اخلاقی و اجتماعی و حتی سیاسی کشور ما داشته است.»
به گزارش جوان به نقل از روابط‌عمومی موزه هنر‌های معاصر تهران، نمایشگاه آثار رضا مافی، با نمایش آثار خوشنویسی، نقاشی‌خط و سیاه‌مشق این هنرمندپس از گذشت ۴۱ سال در موزه هنر‌های معاصر تهران افتتاح شد. یدالله کابلی استاد پیشکسوت خوشنویسی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی یک هنر معنایی و مفهومی است و نقش سترگی را در ثبت و ضبط مفاهیم ادبی، اخلاقی و اجتماعی و حتی سیاسی کشور ما داشته است گفت: رضا مافی از نظر من مثل یک منشور چندوجهی است که هر وجه از وجودش سرشار از تابندگی و درخشندگی و خلاقیت است. میدان قلم رضا مافی یک صفحه کتابت نبود، گمان می‌کنم وقتی به چهار فصل زندگی رضا مافی نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر گاه در هر فرازی حضور پیدا کرد حضور شایسته‌ای داشت و شور و عشق توصیف‌ناپذیری که داشت همواره یک‌دنیای تازه را پیشروی خود می‌دید. 
کابلی گفت: یکی از نکاتی که در مورد شخصیت او می‌توان متذکر شد عشق به تنوع‌طلبی و نوجویی همواره او را برای خلق آثار تازه به یک فضای تازه می‌کشاند. او در سال‌های آخر مستغرق در دنیای سیاه‌مشق بود. 
در ادامه این مراسم محمد خراسانی‌زاده مدیرکل اداره هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران نیز گفت: در حوزه خط اهمیت ماجرا آن‌قدر زیاد است که وقتی می‌خواهند تمدن‌ها را دسته‌بندی و معرفی کنند به خط رجوع می‌کنند. تمدن اسلامی و ایرانی ما را با خط می‌شناسند و این خوشنویسی است که همیشه حرف اول را در هنر ملی ما داشته است. 
سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران بیان کرد: برخی معتقدند خوشنویسی را نمی‌توان هنر تجسمی دانست، اما در پاسخ آن‌ها باید گفت وقتی رضا مافی را داریم که هر خطش با خط قبلی متفاوت است و هر اثرش خلاقیت جدیدی دارد، وقتی استاد امیرخانی را داریم که ترکیب‌بندی بی‌نظیرش اتفاق تازه‌ای را در جریان خوشنویسی معاصر ما ایجاد کرد، چطور می‌شود این هنر را جزو هنر‌های مهم تجسمی در نظر نگیریم و هنرجویان جوان را با رضا مافی به‌عنوان فردی صف‌شکن و کسی که جرئت آزمودن اتفاقات تازه را روی کاغذ با ورق خوشنویسی رقم زده، آشنا نکنیم. جفاست اگر امروز کسی درباره هنر تجسمی ایران سخن بگوید و پژوهش کند و ادعا کند که می‌شناسد، اما نام رضا مافی را نشنیده باشد. 
وی در پایان اظهار داشت: می‌تواند هر کدام رسانه‌ای باشد تا دیگران هم از نمایش آثار این هنرمند گرانبها که اتفاق کم‌نظیری است، مطلع شوند. از نزدیک شاهد بودم که این ماجرا ازدل‌برآمده و لاجرم بر دل خواهد نشست. 
در ادامه، محبوبه کاظمی پژوهشگر و مدیر نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی‌اسلامی ترانه باران با اشاره به اینکه این نمایشگاه از دید هنرمند برگزار شده است، گفت: ۱۰۴ اثر به همراه لوازم شخصی، عکس‌ها و مستندات مربوط به این هنرمند در نمایشگاه رضا مافی در معرض بازدید قرار گرفته است. چیدمان و تقسیم‌بندی آثار به‌گونه‌ای صورت‌گرفته که در مصاحبه‌های هنرمند به آن‌ها اشاره شده است و همچنین نظریات و تکنیک‌هایی که این هنرمند در طول حیات خود به آن‌ها اشاره کرده بود در مسیر‌های بازدید مرور شده است. 
مدیر نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی - اسلامی ترانه باران با اشاره به آخرین نمایشگاه رضا مافی که در سال ۱۳۵۸ با عنوان «آزادی در خط فارسی» برگزار شده گفت: اولین بزرگداشت رضا مافی در سال ۱۳۶۲ در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد، ۴۱ سال می‌گذرد و تا به حال هیچ مراسمی برای معرفی و بزرگداشت این هنرمند و معرفی دیدگاه‌های او برگزار نشده است. اما امروز خوشحال هستم که توانستم با کمک دوستان و مجموعه‌داران و خانواده هنرمند آرشیو آثار او را کامل کنیم. امیدوارم این نمایشگاه باعث شود که این هنرمند متعهد در جایگاه اصلی خودش و از منظر اندیشه و بینش و نگرش‌های تمدنی معرفی شود.