شناسهٔ خبر: 66685701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سفیر ایران در قزاقستان: هیچ مشکل حل نشدنی بین قزاقستان و ایران وجود ندارد

سفیر ایران در قزاقستان گفت: بین ۲ کشور ما در بالاترین سطح سیاسی اراده بسیار بالایی برای توسعه روابط موفق وجود دارد، بنابراین هیچ مشکل حل نشدنی بین قزاقستان و ایران وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: علی‌اکبر جوکار سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در گفت‌وگویی اظهار داشت: اگرچه برخی مظاهر قدرت‌های بزرگ بر گردش تجاری، تجارت و تعامل اقتصادی ما تاثیر می گذارد اما بین ۲ کشور ما در بالاترین سطح سیاسی اراده بسیار بالایی برای توسعه روابط موفق وجود دارد، بنابراین هیچ مشکل حل نشدنی بین قزاقستان و ایران وجود ندارد.

به گزارش برنا، وی درباره همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور اظهار داشت: روابط تهر ان و آستانه در سراسر جهان مثال‌زدنی است. ما هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم به دلیل این واقعیت که پیوندهای فرهنگی و تاریخی بسیار عمیق و چند صد ساله‌ای داریم، به هم مرتبط هستند.

جوکار تصریح کرد: بین کشورهای ما دریای خزر نیز وجود دارد که ما را به هم پیوند می‌دهد و قزاقستان از راه ایران این فرصت را دارد که به اقیانوس هند و آب‌های آزاد دسترسی داشته باشد اما تا کنون، آستانه از این فرصت ها در سطح نسبتا حداقلی استفاده کرده است.

سفیر ایران در قزاقستان ادامه داد: آستانه پتانسیل بالایی برای ورود به بازار ۸۰ میلیونی ایران، بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین از راه دریا به کشورهای آفریقایی دارد.

به گفته این دیپلمات ایرانی، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و پتروشیمی بالاترین حجم را در تجارت ۲ کشور دارند اما حجم تجارت فعلی باظرفیت‌های ۲ کشور تناسبی ندارد.

جوکار گفت: به عنوان مثال ایران مانند قزاقستان تعداد بسیار زیادی کالای صنعتی با کیفیت بالا و با قیمت مناسب تولید می‌کند. بنابراین همه ما به مشارکت فعالتر و فعالیت بخش خصوصی برای افزایش مبادلات تجاری بین تهران و آستانه نیاز داریم.

وی درباره توسعه گردشگری ۲ جانبه نیز خاطرنشان کرد: بی‌شک امروزه گردشگری در جهان برای توسعه روابط در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی نقش اساسی دارد. بنابراین، هرچه روابط گردشگری بیشتر تقویت شود، باعث بهبود روابط فرهنگی و اجتماعی و کاهش سطح تنش بین کشورها می شود. به همین دلیل است که حوزه توسعه گردشگری بین دو کشور یکی از اولویت های سفارت ایران در قزاقستان است.

سفیر ایران در آستانه ادامه داد: علاوه بر این، ایران دارای پتانسیل آموزشی و علمی بسیار بالایی است. پتانسیل آموزشی، بهداشتی و اکوتوریسم نیز همینطور است.

وی درباره حضور تیم‌هایی از ایران در مسابقات بازی‌های جهانی عشایر در قزاقستان هم گفت: بازی‌های جهانی عشایر که شامل مسابقات ورزشی و جنبه‌های فرهنگی است. از آنجایی که این ورزش ها ریشه تاریخی دارند، اشتراکات زیادی در منطقه آسیای مرکزی دارند. تلاش می‌کنیم تا یک هیئت بسیار شایسته از تهران برای حضور در این بازی‌ها اعزام کنیم.

جوکار تصریح کرد: البته این رویدادها فرصت بسیار خوبی برای آستانه و شرکت‌کنندگان از کشورهای دیگر خواهد بود تا با هیأت اعزامی از ایران، با فرهنگ ما آشنا شوند، چرا که امروزه در بین ما کمبود آگاهی از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی کشورها وجود دارد.

نظر شما