شناسهٔ خبر: 66685315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

واکنش وزیر کشور به برخورد خشن ماموران طرح نور

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا و علت اطلاع‌رسانی نکردن در این زمینه و ایجاد شائبه‌هایی در اذهان مردم، تصریح کرد: طبیعی است در هر کاری هر مأموری اگر تخلف کند با او برخورد می‌شود، اما آنچه که شنیدم در فضای مجازی درباره یک مورد خاص پخش شده و در آن مورد خاص آنچه توسط فراجا انجام شده این بوده که به خانمی تذکر حجاب داده شده، اما در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و در واقع خود را برهنه کرده است.

وحیدی ادامه داد: نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است، اما آنچه منعکس شده، ظاهراً جور دیگری بوده است. باید از تقطیع و انحراف موضوعات جلوگیری کرد تا کاری که فراجا براساس موازین قانونی به آن عمل کرده، جور دیگری مطرح و حاشیه‌سازی انجام نشود.

وی تأکید کرد: ایستادگی برابر قانون یا جلوگیری از اجرای آن، غلط و تقبیح‌شده‌ است. اگر موردی پیدا شود که مأموری واقعاً اشتباهی داشته باشد، بیش و پیش از همه خود فراجا با او برخورد خواهد کرد.

وزیر کشور همچنین درباره برگزاری انتخابات و آمار مشارکت، گفت: در خصوص انتخابات اطلاعات لازم از سوی سخنگوی ستاد انتخابات اعلام شده است. هرچند برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی یک مطلب، کار بزرگ مردم را زیر سئوال ببرند؛ مطرح شده بود که مردم حماسه آفریدند اما عده‌ای سعی کردند این مطلب را به مرحله دوم انتخابات ربط دهند که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد به همراه داشت.

وحیدی افزود: آنچه مطرح شد درباره کل انتخابات بود که از سوی مردم به بهترین نحو انجام و در بالاترین سطح امنیت و سلامت و با رقابت خیلی خوب و مشارکتی ارزشمند، محقق شد. اینکه افرادی سعی می‌کنند این امر را کم نشان دهند یا اینکه تلاش می‌کنند واژه «حماسه» را به دور دوم انتخابات ربط دهند تا حرف خود را محقق کنند کار واقعاً اشتباهی است.

وزیر کشور ادامه داد: این افراد اگر انصافی دارند درباره اهمیت برگزاری انتخابات در بهترین سطح سلامت و امنیت و ابتکاراتی که در آن انجام شد، صحبت کنند. باید کسانی که صحبت می‌کنند سعی کنند منصفانه صحبت کنند، نه اینکه مطلبی را آنطور که دوست دارند تغییر جهت دهند تا حرف خود را محقق کنند.

***

پرسش‌هایی درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

هم‌میهن درباره محکومیت ساداتی‌نژاد به 3سال حبس نوشت: «حکم محکومیت ساداتی‌نژاد لازم‌الاجراست و درخواست اعمال ماده ۴۷۷ جهت شکستن همین حکم محکومیت قطعی است. البته؛ تاکنون اعلام نشده که آیا نامبرده راهی زندان شده است یا هنوز آزاد است؟

ظاهراً این حکم مربوط به پرونده اتهامی این افراد دایر بر معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به‌طور عمده و کلان موضوع بندهای «ب» و «ج» قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال ۱۳۶۹ در خصوص نهاده‌های دامی است و موارد دیگر چون «چای دبش» هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است...

آیا دولت از فساد در این سطح خبر داشته و با لحاظ ارتکاب این جرم او را تغییر داده یا نه؟ اگر نه؛ پس این گشت ارشاد مدیران دولت چه‌کاره است؟ اگر پاسخ بلی است؛ چرا وی به‌جای برکناری استعفا داد؟

بعلاوه چرا سخنگوی دولت بلافاصله در واکنش به شایعه دستگیری ساداتی‌نژاد گفت: «آقای ساداتی‌نژاد استعفا دادند و استعفای ایشان پذیرفته شد. آن چیز‌هایی که گفته می‌شود شایعه است، صحت ندارد و نباید بدان توجه کرد. دولت اکنون از کمک‌های ایشان استفاده می‌کند و در آینده نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت.»

آیا نامبرده بازداشت نشده بود؟ مگر نه این است که انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص چنین اتهامی مستلزم بازداشت فوری متهم است تا جلوی تبانی و یا امحای دلایل وقوع جرم گرفته شود؟...

چرا حتی سخنگوی دولت شایعات را تکذیب و از وزیر استعفا داده‌شده، حمایت کرد؟ و بدتر از همه یک سال است که وی در سکوت خبری و با داشتن حکم محکومیت زندگی عادی دارد؟...

چطور است که آقای روحانی و امثال ایشان به نداشتن یا ضعف فهم و بینش سیاسی متهم و ردصلاحیت می‌شوند، پرسش این است که آیا همان معیار برای سنجش نامزدی این وزیر با این پرونده هم به‌کار برده شده بود؟

چطور ایشان برای نمایندگی کاشان تایید صلاحیت می‌شود؟ هرچند بعداً خودشان انصراف می‌دهند!»

اعتماد درباره این موضوع نوشت: « چرا اساسا هيچ اطلاع‌رساني مستندي درباره اين پرونده‌ها صورت نمي‌گيرد؟ چرا دادگاه وزير سابق جهاد كشاورزي غيرعلني بود؟ حال آنكه مطابق اصل 165 قانون اساسي، تاكيد بر علني بودن دادگاه‌ها و اطلاع مردم از جزييات دادرسي‌ها است و غيرعلني شدن محاكم به عنوان استثنا درنظر گرفته شده.

چرا مدام مراجع قضايي ما بر مدار اين استثنا تصميم گرفته و مردم را از حق اطلاع از جزييات پرونده‌ها، خصوصا پرونده‌هايي كه اعتماد عمومي در گروی آنهاست، محروم مي‌كنند؟ امروز ما از كجا مطمئن باشيم حكم سه سال حبس براي وزير سابق جهاد كشاورزي با فعل ارتكابي وي همخواني دارد؟

از كجا معلوم كه استحقاق وزير سابق حكمي بسيار سنگين‌تر و يا حتي برعكس، سبك‌تر از اين نبوده باشد؟ چرا هنوز جامعه نمي‌تواند بفهمد در اين دو پرونده بزرگ فساد كه در دستگاه دولتي رخ دادند چه مقامات و سلسله مراتب‌هاي ديگري درگير و دخيل بودند؟ اينجا هم اصل مفسده چيز ديگري است كه به آن پرداخته نمي‌شود.»

***

توضیح موسسه رائفی پور درباره واریزی های این موسسه

در بسته خبری  23 اردیبهشت در مطلبی به نقل از اعتماد درباره برخی واریزی های موسسه مصاف پرسش هایی مطرح شده بود. مصاف درباره این موضوع جوابیه ای برای آن روزنامه ارسال کرده که بنا به وظیفه اخلاقی و رسانه ای، پاسخ آن مطلبی که نقل شده بدون کم و کاست برای مخاطبان الف منشر می‌شود: 

«روزنامه اعتماد در دروغ متوهمانه و سخيف ديگري مدعي شده مصاف به يك كاربر به نام «خورشيد خانم» ۱۴۵ ميليون تومان پرداخت كرده تا در انتخابات شركت كند! و مبالغ قابل‌ توجهي هم به يك خانم خارجي به نام «الونا واشچنكو» داده براي آنكه جلوي دوربين بيايد و خودش را «طاهره واشچنكو» جا بزند! با كمال احترام، از ميزان توهم و توان داستان‌پردازي شما مي‌شود برق توليد كرد!

بر اساس چه مستنداتي نتيجه گرفتيد كه آن مبالغ براي شركت در انتخابات يا حضور جلوي دوربين پرداخت شده؟! چگونه يك كاربر با نام مستعار را به يك شخصيت واقعي به نام خانم «ر - ص» نسبت داديد كه كارمند شركت تهراني طرف قرارداد مصاف براي ساخت موكب «مع امام منصور» است؟!

صاحب اكانت «خورشيد خانم» هم روز يكشنبه (۲۳ ارديبهشت) در توييتي اعلام كرد كه يك اكانت مستقل است كه عقايد شخصي‌اش را توييت مي‌كند و خانم «ر - ص» را نمي‌شناسد. او ضمنا نوشت «اشخاص، كانال‌ها و سايت‌هاي خبري كه با عكس و اسم اكانتم تهمت زدند، اگر عذرخواهي نكنند، عليه‌شان شكايت حقوقي مي‌كنم.»

اما ادعاي ديگر يادداشت‌نويس «اعتماد» يعني دريافت ۲۶ میليون تومان از سوي خانم «النوا واشچنكو» در ازاي حضور جلوي دوربين هم افسانه‌سرايي متوهمانه‌اي بيش نيست. خانم واشچنكو مبالغي را براي همكاري با واحد سياسي و بين‌الملل در ترجمه و تهيه ويديوكليپ درباره تشيع و اسلام براي مخاطب خارجي از موسسه مصاف دريافت كرده‌اند كه حساب و كتاب آن به ‌طور شفاف در اسناد مالي موسسه وجود دارد.»

***

توضیح قوه قضائیه درباره دادگاه پسران مصدق

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره دلیل غیر علنی بودن دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه و انتشار برخی اخبار مربوط به آن صرفا از طریق یک رسانه، گفت: بی شک مساله مبارزه با فساد در هر بعدی حتی اگر به فرزندان مسئولان کشور برگردد، جزو افتخارات قوه قضاییه است که پیشتاز است و نشان می‌دهد  در مبارزه با فساد خط قرمزی ندارد و بدون ملاحظه کاری اقدام و اعلام می‌کند.

وی افزود: رسیدگی این پرونده  به صورت غیرعلنی نیست بلکه به صورت علنی است و افراد می توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از آن مطلع شوند. از طرفی در خصوص انتشار محتویاتی که در دادگاه هست؛چه این دادگاه‌ چه دادگاه‌های دیگر،  با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبرو هستیم زیرا پرونده در حال رسیدگی است و اطلاع رسانی با شرایطی است و دادگاه اگر مصلحت بداند مطالب آن را منتشر می‌کند.

جهانگیر گفت: بعد از برگزاری جلسات دادگاه اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ورود قوه قضاییه به ادعای فردی درباره ترخیص ۴۷ هزار تن  روغن‌های آلوده گفت: ریاست قوه قضاییه به این موضوع ورود کردند و به دادستان‌ها دستور دادند که اجازه ترخیص هیچ محصول فاقد استانداردهای لازم چه روغن و چه کالاهای دیگر داده نشود.

جهانگیر ادامه داد: روغن‌های ترخیص شده از حداقل استانداردهای لازم برخوردار بود؛ همچنین در خصوص روغن‌های مطرح شده و براساس آخرین گزارش، در رابطه با این روغن‌ها تصمیم‌گیری نشده و اکنون در انبار نگهداری می‌شود و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

***

مجلس با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرد

 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره موافقت مجلس با تعطیلی شنبه‌ها گفت: تمام کشور‌های دنیا این کار را کردند و به جز جیبوتی فقط ما هستیم که در روز جمعه تعطیل هستیم لذا باید از لحاظ بین‌المللی با دنیا هماهنگ باشیم و نمی‌توانیم خود را تعطیل کنیم، چون الان دو روز ما تعطیل هستیم و دو روز هم کشور‌های دیگر تعطیل هستند و در کل چهار روز قطع ارتباط با دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است جا افتادن تعطیلی شنبه در کشور مدتی طول بکشد، اما هر تغییری یک آسیب‌های کوچکی دارد البته این امر در معیشت مردم تاثیر دارد و اقتصاددانان با اعداد و ارقام برای ما توضیح دادند که ما با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس بیان کرد: تعطیلی شنبه‌ها حرمت شرعی ندارد و از سه مرجع تقلید استعلام کردیم لذا چرا نباید این کار را نکنیم و خود را با اقتصاد بین‌المللی که هر روز در حال پیشرفت است، وفق ندهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: الان کشور‌های حاشیه‌های خلیج فارس و کشور‌هایی مثل افغانستان و ترکیه هم شنبه را تعطیل کردند، اما با تعطیلی پنجشنبه عملا کشور چهار روز با دنیا ارتباطش قطع بود.

اسماعیلی تصریح کرد: اهمیت تعطیلی شنبه در سالی که حضرت آقا به نام جهش تولید با مشارکت مردم گذاشتند، معیشت مردم است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: با تعطیلی شنبه روز پنج‌شنبه به‌عنوان روز کاری حساب می‌شود البته با توجه به اینکه پنج‌شنبه تا کنون نیمه‌تعطیل بوده باید مدتی بر روی آن کار فرهنگی شود تا مردم به تعطیل نبودن آن عادت کنند و از آنجا که شنبه تعطیل است مردم عادت می‌کنند که کل پنج‌شنبه را سرکار باشند.

وی بیان کرد: مخالفان تعطیلی شنبه بحث ساعت کاری با کشور‌های جهان را مطرح می‌کردند، اما بحث ما بیشتر بر روی ارتباط با کشور‌های همسایه مثل ترکیه، امارات، افغانستان و عراق که شرکای اصلی اقتصادی ما هستند، بود.

***

غیبت قالیباف در مجلس به علت بیماری

جلسات علنی هفته جاری مجلس در حالی برگزار شد که  محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه در هر 3 این جلسات غایب بود.

در این رابطه  پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که اخیراً وی دچار کسالت ناشی از  عفونت گوش شده و به توصیه پزشکان چند روز استراحت کرده است.‌

براساس این گزارش روند سلامت رئیس مجلس رو‌ به‌ بهبود است و از روز گذشته جلسات کاری وی آغاز شده است.

***

توافق متکی و ذوالنوری بر سر کرسی ریاست مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، در گفتگویی با فارس با اشاره به نامزدی خود برای نائب رئیسی مجلس گفت: بله من بین خود و خدای خود این تشخیص را داشتم و اعلام نامزدی کردم. با توجه به شناختم از مجلس و همکاران و ظرفیت و تجربه‌ای که از نوع اداره و مدیریت مجلس و اشراف بر آیین نامه دارم، می خواهم این ظرفیت را عرضه کنم. بنده متعهد هستم یک تحول در نوع مدیریت مجلس، اثرگذاری و نوع اولویت‌ها و اثر گذاری در نظارت در قانون گذاری انجام خواهم داد. اگر همکاران نخواستند دیگر این تکلیف شرعی بر گردن من نیست و بازخواستی از نظر روز قیامت نخواهم داشت.

وی درباره نامزدهای نواب رئیسی مجلس دوازدهم بیان کرد: خبرهایی به صورت پراکنده شنیده می‌شود. آقای مصری با توجه به اینکه الآن هم نائب رئیس هستند ممکن است نامزد شود، همچنین اسم آقای حاجی‌بابایی را برای نائب رئیسی شنیدم اما برخی از همکاران می‌گویند هدف او کمیسیون بودجه است.

حاجی دلیگانی درباره گزینه‌های ریاست مجلس گفت: در میان افراد شاخص آقای قالیباف مطرح هستند. آقای ذوالنوری نیز از همان اول اعلام کردند که اقدام خواهند کرد. آقای متکی نیز خودشان را مطرح کرده اند. بین آقای متکی و ذوالنور یک توافقی حدود یک هفته پیش به عمل آمده که ظاهراً از ۶۰ یا ۷۰ نماینده استمزاج کنند که کدام یک‌شان درصحنه باقی بماند.

***

نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئس جمهور در دولت دوم روحانی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی به فارس گفت: «من فکر می‌کنم آن تیمی که باید دولت را اداره کند که شامل رئیس جمهور معاون اول و رئیس دفتر است، تجربه دولتداری در گذشته را ندارند. هرچند نامبردگان شخصیت های خوبی هستند. می‌خواهم بگویم که در هماهنگی امور و اداره دولت ضعف وجود دارد...

تیم اقتصادی دولت، تیم یک دستی که بخواهد هدفی که در حال حاضر حل مشکلات اقتصادی است را به ثمر برساند، نیست.هر کدام در صحبت‌هایشان، در سیاست‌هایشان منفک از هم حرف‌های خودشان را می‌زنند و وقتی کشور با تحریم و با مشکلات مواجه هست حتماً نیاز دارد که افراد متخصص و با تجربه بیشتر کمک کنند...

ما نمی‌دانیم تیم اقتصادی چه برنامه روشنی برای حل مشکلات اقتصادی دارد، هر کسی مصاحبه می‌کند یک حرفی می‌زند. بالاخره دولت باید یک برنامه روشن داشته باشد که وزارتخانه‌های غیر اقتصادی هم در خدمت آن برنامه قرار بگیرند.کلاً بنده معتقدم ناهماهنگی هایی وجود دارد که منجر به ضعف در اجرا می شود. بزرگترین آفت این است که فکر می‌کنند خیلی موفق‌اند و اعتماد به نفس کاذب دارند. این یکی دیگر از اشکالات این دولت است...

نقطه قوت همین ارتباط بیشتری که با مردم هست، بیشتر هم خود آقای رئیسی و نه وزرا و سایر دولتمردان که مثل بقیه هستند. من فکر کنم که در دولت آقای روحانی وقتی وزیر ارتباطات بودم در طول یک سال حدود ۶۰ و خورده‌ای سفر داخلی رفته بودم برای پروژه ای. ولی در حال حاضر خود آقای رئیسی تحرک و ارتباطش با مردم خیلی خوب است.»

 

 

نظر شما