شناسهٔ خبر: 66684280 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با اولین پدیدآورندگان کتاب کودک فلسطین در ایران؛

ماجرای مجموعه ۸۰ جلدی «قصه‌های کودکان فلسطین» از پاریس شروع شد

نشست «گفت‌وگو با اولین پدیدآورندگان کتاب کودک فلسطین در ایران» با حضور صلاح‌الدین احمد لواسانی، نویسنده، شاعر و نقاش و محمدمسعود غفاری شریف، نماینده انتشارات انصاریان در غرفه ایبنا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «گفت‌وگو با اولین پدیدآورندگان کتاب کودک فلسطین در ایران» با حضور صلاح‌الدین احمد لواسانی، نویسنده، شاعر و نقاش و محمدمسعود غفاری شریف، نماینده انتشارات انصاریان سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در غرفه ایبنا برگزار شد.


صلاح‌الدین احمد لواسانی که از اولین نویسندگان و مترجمان داستان کودک با موضوع فلسطین در ایران است، درباره نحوه آغاز فعالیت‌هایش در این حوزه، گفت: ماجرای کتاب‌های قصه‌های کودکان فلسطین از پاریس شروع شد. یکی از دوستانم را در پاریس دیدم که او با انتشارات «دارالافتاءالعربیه» کار می‌کرد و می‌دانست که من از سال ۱۳۵۲ نویسنده کودک هستم و در حوزه کودک فعالیت می‌کنم. او پیشنهاد داد که یک‌سری از این کتاب‌ها را در اختیار من بگذارد تا در بازگشت به ایران با خود بیاورم. این شد که یک مجموعه‌ای حدود ۸۰ جلد کتاب از قصه‌های کودکان فلسطینی که دارالافتاء العربیه و یکی دو ناشر دیگر منتشر کرده بودند به ایران آوردم.

او افزود: انقلاب که شد کتاب بازار زیادی داشت: ولی نه کتاب کودکان. در آن زمان صحبتی با حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی که از دوستان قدیمی من بود کردم و او گفت که من دارم زندگی پیامبر اسلام را می‌نویسم و به من گفت که بیا تولید کتاب‌ها را شروع کن و در اختیار دفتر بگذار. گفت خوب است که الان و در این موقعیت چاپ و منتشر شوند. سال ۱۳۵۹ اولین قرارداد را بستیم و من ابتدا ۱۲ جلدش را بیرون دادم که در سه مجلد چاپ کردند؛ از جمله «خانه‌ای برای کاغذ سفید» و «پسرک مغرور» و به این ترتیب باب انتشار این کتاب‌ها باز شد. بعداً مدتی دفتر نشر به رکود خورد و متوقف شد تا اینکه عباس ملکی مدیرعامل آنجا شد. او به من پیام داد ولی من ایران نبودم و در کشور هند بودم؛ چون از سال ۶۷ به بعد من در کشور هند زندگی می‌کردم. او تماس گرفت و از من خواست که ادامه بدهم.


لواسانی با اشاره به اینکه معمولاً هیچ‌وقت ترجمه نمی‌کند، ادامه داد: من درحقیقت بازآفرینی می‌کنم؛ انتشارات هیچ‌وقت نام مرا به عنوان مترجم نمی‌زد و فقط می‌زد به روایت «بابااحمد». بابااحمد، تخلص من از ۱۴ سالگی بوده است. ما حدود ۷۸ عنوان کتاب منتشر کردیم که فکر می‌کنم رکورد فروش کتاب کودک را زد و بسیاری از آن‌ها حتی بیش از ۹۷۰ هزار نسخه منتشر شدند.


محمدمسعود غفاری شریف که به نمایندگی از مرحوم تقی انصاریان در این نشست حاضر شده بود در مقدمه صحبت‌هایش بیان کرد: من برادرخانم مرحوم تقی انصاریان هستم که هم به نمایندگی از مجموعه نشر انصاریان و هم به عنوان کسی که در کودکی و نوجوانی‌ام، مخاطب این کتاب‌ها بوده‌ام در خدمت‌تان هستم. شخصاً قبل از انقلاب، اولین‌بار با کلمه فلسطین به واسطه این کتاب‌ها آشنا شدم.


او به معرفی مرحوم تقی انصاریان و فعالیت این نویسنده در زمینه تولید و انتشار کتاب کودک فلسطین پرداخت و گفت: تخصص مرحوم تقی انصاریان در سال‌های قبل از انقلاب در حوزه کتاب‌های اسلامی به زبان خارجی بود. طبیعتاً متناسب با این تخصص و اشتغال و با توجه به اینکه کشور فلسطین هم یک کشور عربی است و بنابراین از فلسطین هم مخاطب او بودند، پرداختن به فرهنگ، کتاب‌ها و نویسندگان فلسطینی نیز جزو برنامه‌های این نویسنده بود و مرحوم انصاریان آن سال‌ها تولید این کتاب‌ها را دست گرفت. ما بعضی از این کتاب‌ها را در زمان کودکی و قبل از انقلاب مشاهده کرده‌ایم و بعضی از آن‌ها بعد از انقلاب چاپ شده‌اند. وقتی شرایط را می‌بینم و با جامعه امروز مقایسه می‌کنم، واقعاً مرحوم انصاریان در آن زمان خاص قبل از انقلاب و در آن محدودیت‌های سیاسی، مخصوصاً در شهر قم، همین که توانسته است این کتاب‌ها را منتشر کند و اسم فلسطین را بیاورد و از مظلومیت فلسطین و ظلم اسراییل بگوید، به‌نظرم شجاعت تحسین‌برانگیزی داشته است. مرحوم انصاریان با این کتاب‌ها خیلی ساده توانسته بود برای مخاطب کودک، مظلومیت بچه‌های فلسطینی را روایت کند.

مشروح این نشست به‌زودی منتشر می‌شود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما