شناسهٔ خبر: 66684083 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تیر خلاص آمریکا به خودروسازان چینی؛ قیمت خودروهای چینی در آمریکا چند برابر می‌شود

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور آمریکا تیر خلاص را به خودروسازان چینی زد. به دستور جو بایدن، تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا چند برابر می‌شود.

رشد اقتصاد چین در دهه‌های اخیر، حتی قدرت‌های اقتصادی جهان نظیر آمریکا را نیز نگران کرده است. صنعت ساخت و مونتاژ در کشور چین به‌دلیل فروان بودن قشر کارگر و ارزان بودن مواد اولیه، رواج بیشتری به نسبت سایر کشورهای دنیا دارد. این مسئله به‌قدری برای چینی‌ها سودده بوده که حتی مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور ما هم ارز بیشتری را به نسبت واردات مستقیم خودرو خارج می‌کند. در سایر کشورهای جهان هم وضعیت مشابه‌ای وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که مونتاژ یا ساخت یک وسیله در کشور چین در قیاس با سایر کشورها، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، می‌دانید که این موضوع برای صنعت خودروسازی چین که در 20 سال اخیر به‌طرز چشمگیری پیشرفت کرده هم صادق است. به‌گونه‌ای که واردات خودروهای چینی به آمریکا سبب هراس جو بایدن شده است.

تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا 4 برابر می‌شود

در سوی مقابل، آمریکا به‌عنوان قوی‌ترین کشور اقتصادی دنیا، با هدف مقابله با نفوذ چین بر اقتصاد خود، تعرفه وارداتی کالاهای چینی مانند فولاد، آلومینیوم، تراشه و خودروهای برقی را برای سال جاری به‌طرز چشمگیری افزایش داده است. تجزیه و تحلیل آمار تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا نشان می‌دهد که درآمد دریافتی گمرک آمریکا برای کالاهای چینی در سال 2024 به 18 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس نرخ جدید تعرفه‌ واردات کالای چینی از سوی دولت آمریکا، تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا با افزایش 4 برابری از 25 به 100 درصد رسیده است؛ اقدامی که جو بایدن، آن را حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی می‌داند. جالب است بدانید صادرات خودروهای برقی چینی به آمریکا بین سال‌های 2022 تا 2023 نزدیک به 70 درصد رشد داشته است. در حال حاضر 33 درصد از بازار جهانی خودرو در دست چینی‌ها افتاده است.

تعرفه واردات تراشه و سلول‌های خورشیدی از 25 به 50 درصد رسیده و تعرفه واردات کالاهای پزشکی، سلامت و باتری نیز با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

دولت جو بایدن می‌گوید وضعیت واردات و عرضه کالاهای چینی در کشور آمریکا باید به‌گونه‌‎ای باشد که شرکت‌های آمریکایی مجبور نباشند برای رقابت قیمتی با کالاهای چینی، کیفیت محصولات خود را کاهش دهند. در سال‌های اخیر، دولت آمریکا فشار فزاینده‌‍ای بر شرکت‌های چینی از طریق افزایش تعرفه و تحریم‌ها وارد کرده و در این راستا، می‌توان برندهایی همچون هواوی که درگیر شدیدترین تحریم‌ها شده‌اند را مثال زد.

در گجت نیوز بخوانید:
اتو اکسپو تهران یا نمایشگاه ماشین چین؛ صنعت خودرو ایران در انحصار چینی ها قیمت بالای قطعات یدکی ماشین چینی های بازار ایران، صدای خریداران را در آورده است بزرگترین خودروسازان چین بر اساس ارزش بازار در سال ۲۰۲۳ اگر فکر می‌کنید ماشین چینی ها آشغال هستند، بهتر است با گران ترین خودروهای چینی جهان آشنا شوید

نظر شما