شناسهٔ خبر: 66684022 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بزرگداشت فردوسی در حضور دولت آبادی، مسجد جامعی، مجتهد شبستری و...

محمود دولت‌آبادی، احمد مسجد جامعی، نظام‌الدین زاهدوف سفیر تاجیکستان، مجتهد شبستری، عبدالجبار کاکایی، پوران درخشنده و ... با شب بزرگداشت فردوسی از دکتر محمد روشن، شاهنامه‌پژوه شناخته‌شده کشورمان تقدیر کردند.

صاحب‌خبر -

بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی» در اجرایی ویژه از نمایش «بیژن و منیژه» با حضور چهره‌های شناخته شده فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش ایسنا،محمود دولت‌آبادی، احمد مسجد جامعی، نظام‌الدین زاهدوف سفیر تاجیکستان، حکمت‌الله ملاصالحی، مهدی محبتی، مجتهد شبستری، عبدالجبار کاکایی، پوران درخشنده، محسن شاه ابراهیمی و هنرمندانی دیگر همزمان با شب بزرگداشت فردوسی از دکتر محمد روشن، شاهنامه‌پژوه شناخته‌شده کشورمان تقدیر کردند.

در این مراسم همچنین پوستر نمایش «بیژن و منیژه»با طراحی ابراهیم حقیقی، به امضای هنرمندان حاضر در برنامه رسید.

به گزارش روابط عمومی نمایش «بیژن و منیژه»، محمود دولت‌آبادی در این اجرای ویژه گفت: در حضور استاد روشن چه می‌توانم درباره فردوسی بگویم؟ بسیار خرسندم که تماشاگر اجرای «بیژن و منیژه» در شبی با نام فردوسی بودم. من مدیون شاهنامه‌ام و هنوز هم همواره شاهنامه می‌خوانم.

نظام‌الدین زاهدوف، سفیر تاجیکستان نیز در پایان اجرای این نمایش گفت: خوشحالم که در شب فردوسی تماشاگر این اجرا بودم و به نظرم تلفیق رنگ و حرکت و اشعار ناب فردوسی فضایی عجیب برای ما فراهم ساخت. من این هنر والا و این شب بسیار با شکوه و این روز همایون که روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی است را به همه حاضران تبریک می‌گویم.

بزرگداشت فردوسی در حضور دولت آبادی، مسجد جامعی، مجتهد شبستری و...

او ادامه داد: یک استاد بزرگ تئاتر به نام استانیسلاوسکی از بازیگر، باورپذیری در نقش را طلب می‌کند و من امروز و آنچه که دیدم را کاملا باور کردم. به هنرمندان محترم برای ۲ ساعت وصل شدن ما با شاهکار فردوسی تبریک می‌گویم.

در ادامه این مراسم از محمد روشن ، مصحح و پژوهشگر ادبی تجلیل شد.

وی در همین زمینه گفت: فرهنگ و هنر و افتخارات سرزمین گرامی ما ایران با نام فردوسی گره خورده و همیشه او را نخستین نام قابل ستایش در فرهنگ ایران زمین می‌شناسند و «شاهنامه»،کتاب نامدار او شناسنامه‌ای برای همه ایرانیان است و تبریک می‌گویم به گروهی که آثار حکیم فردوسی را روی صحنه برده‌اند.

در ادامه، پوستر نمایش«بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخداگودرزی و تهیه کنندگی مهدی بخشیانی که توسط هنرمندان و شاهنامه‌پژوهشان امضا شده بود، به دکتر محمد روشن اهدا شد.

بزرگداشت فردوسی در حضور دولت آبادی، مسجد جامعی، مجتهد شبستری و...

نمایش «بیژن و منیژه» با بازی قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی، محسن بهرامی، پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی، سیاوش خادم حسینی، سحر یافتیان، علی‌رضا عابدی، زهره کدخدازاده و ... روی صحنه می‌رود.

یلدا یزدانی و سبحان مهدی‌پور، خوانندگان این اثر نمایشی هستند و صادق چراغی نیز آهنگساز این نمایش موزیکال است.

این نمایش داستان بیژن، سردار جوان ایرانی است که دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

نظر شما