شناسهٔ خبر: 66683993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست «استارتاپ‌های حوزه کتاب در ایران؛ چالش‌ها و راهبردها» بیان شد؛

لزوم دمیده شدن روح جدید به بدنه صنعت نشر ایران

کارشناسان در نشست استارتاپ‌های حوزه کتاب در ایران از ضرورت دمیدن روح جدید به بدنه صنعت نشر کشور گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی استارتاپ‌های حوزه کتاب در ایران، چالش‌ها و راهبردها در هشتمین روز برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مصادف با ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور داریوش مطلبی و مهدی علی‌پور حافظی در گوشه نقد برگزار شد.

 مهدی علی‌پور حافظی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: استارتاپ‌ها کسب و کارهای کوچکی هستند که پس از رسیدن به دوران گذر از چرخه خارج می‌شوند یا به شرکت بزرگتری تبدیل می‌شوند.

او افزود: استارتاپ‌ها در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و گاهی جزئی از شرکت‌های بزرگ می‌شوند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: استارتاپ‌ها با چالش‌های متعددی مواجه هستند و یکی از این چالش‌ها پیدا کردن خلا موجود در بازار است. نقدینگی چالش دیگر استارتاپ‌ها به حساب می‌آید.

علی‌پور حافظی ادامه داد: استارتاپ‌ها در جذب و نگهداری مشتری هم مشکل دارند و ممکن است که استراتژی نامناسبی در مقابل رقبا داشته باشند.

او گفت: اکثر استارتاپ‌های کتاب ما در تهران و حوزه کتاب الکترونیک فعالیت می‌کنند. قم و شیراز نیز استارتاپ‌های کتاب را دارند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: صنعت نشر کشور ما یک صنعت سنتی است و اجازه نمی‌دهد که نوآوری‌های استارتاپ‌ها جواب مناسب را بدهد.

علی‌پور حافظی بیان کرد: استارتاپ‌های حوزه کتاب در کشور ما نتوانستند آنچنان که باید و شاید عمل کنند و گاهی مواقع از دور خارج شده‌اند. او گفت: به نظر من باید روح جدیدی در بدنه صنعت نشر کشورمان دمیده شود.

فقدان استارتاپ‌های فعال در حوزه مدیریت فرایند نشر در ایران

داریوش مطلبی، دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست، گفت: ما در ایران هیچ استارتاپی در حوزه مدیریت فرایند نشر نداریم و اکثر استارتاپ‌های کتابمان در حوزه‌های خوانش و فروش کتاب فعالیت می‌کنند.

او بیان کرد: امروزه دنیای محتوا عوض می‌شود و اگر ناشران خودشان را به روز نکنند، با ترویج استفاده از هوش مصنوعی از میان می‌روند.

دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: برخلاف نظر برخی از افراد که می‌گویند بازار کتاب، بازار محدودی است، باور دارم که بازار محتوا و کتاب، بازار گسترده‌ای است.  

مطلبی ادامه داد: من معمولا می‌گویم که ما درک درستی از دنیای محتوا نداریم و اگر این وضعیت ادامه داشته باشیم، ول معطلیم. کشور ما ۱۶۰ استارتاپ کتاب ضعیف و قوی دارد که با چالش‌های متعددی مواجه‌اند. در واقع ما زیر ساخت محتوا نداریم، زیرا بخش اعظمی از ناشران کشورمان محتوای مخصوص خودشان را تولید نمی‌کنند چون حرفه‌ای نیستند. ما زیرساخت‌های حقوقی لازم برای ادامه کار استارتاپ‌های کتاب را نداریم.

دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بدنه نشر کشور ما همچنان یک بدنه سنتی است و چنین صنعت نشری آمادگی ورود به جهان صنایع نشر مبتنی بر فناوری را ندارد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما