شناسهٔ خبر: 66683796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین

بزرگترین اسطرلاب دوره سلجوقی ‌در قلعه حسن صباح قزوین رونمایی می شود

خزائلی گفت: روز شنبه میزبان رونمایی و نمایش بزرگترین اسطرلاب دوره سلجوقی ‌در قلعه حسن صباح هستیم که این شی ارزشمند در تهران بوده و به امانت وارد استان شده و به صورت همزمان رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

قزوین_ به گزارش بسیج، به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با شعار میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی علیرضا خزائلی در نشست خبری که در محل موزه قزوین برگزار شد، اظهارداشت: از آذر ماه که جشنواره میراث فرهنگی و رسانه را برگزار کردیم از ظرفیت رسانه ها استفاده کردیم و از همکاری شما سپاسگزارم. 

وی افزود: با تبلیغات رسانه ای امید داریم در ماههای آینده حضور گردشگران بین المللی در قزوین بیشتر شود.

خزائلی تصریح کرد: روز شنبه میزبان رونمایی و نمایش بزرگترین اسطرلاب دوره سلجوقی ‌در قلعه حسن صباح هستیم که این شی ارزشمند در تهران بوده و به امانت وارد استان شده و به صورت همزمان رونمایی می شود. 

وی گفت: این مراسم به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شده و نمایش آثار همزمان موزه مردم شناسی در پایگاه باستان شناسی در روستای گازرخان افتتاح می شود.

مسجد جامع قزوین به ثبت جهانی نزدیک شد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: در هفته جهانی موزه ها که از ۲۹ اردیبهشت تا چهارم خردادماه تعیین شده برنامه های متنوعی در استان تدارک دیده شده که برگزاری ورک شاپ، تجلیل از پیش کسوتان و مجموعه داران برتر، کارگاه علمی نجوم و کارگاه تخصصی در بویین زهرا و حضور دانشجویان در دولتخانه صفوی از جمله این برنامه هاست. 

وی در خصوص مرمت بقعه چهارانبیا اظهارداشت: در آرامگاه بقعه چهار انبیا با یک حادثه طاق شکست و یک حفره ایجاد شد و ورود دستگاههای مرتبط مطرح شد و با یک سری چوب بست تلاش کردیم طاق نگهداشته شود. 

خزائلی یادآورشد: در بقعه طاقها دچار پوسیدگی و فرسودگی شده بود لذا قرار شد سطح سواره رو برداشته شود و خاکبرداری هم انجام شده و منتظر اقدامات بعدی است.

وی بیان کرد: قرار است عرشه سازه ای در تراز خیابان اجرا شود تا میراث برای تعمیر طاقها اقدام کند و با همکاری اوقاف برای تعمیر طاق آرامگاه اقدام خواهد شد. 

اقدامات شهرداری در بافت تاریخی ضعیف است 

خزائلی در ادامه در خصوص ورود شهرداری به بافت تاریخی گفت: به نظر می رسد در این سالها عملکرد شهرداری ضعیف بوده و در نشست با رئیس شورای شهر قرار شد اعتبار خوبی اختصاص داده شود و با تملک شهرداری برای مرمت برخی حمام های قدیمی از جمله حمام‌پیر حصار اقدام کرده و بتوانیم شرایط را بهتر کنیم. 

داربست مسجد جامع برچیده می شود 

خزائلی در مورد آخرین وضعیت مرمت مسجد جامع قزوین اظهارداشت: در سالهای گذشته مطالعاتی در حوزه گنبدخانه مسجد جامع توسط جهاد دانشگاهی قزوین صورت گرفته و آزمایشهای متعدد مصالح و خاک انجام شده و سال گذشته این مطالعات تحلیل سازه ای به تصویب وزارتخانه رسید و به استان ابلاغ شد و در حال حاضر از وضعیت سازه استخراج شده و مرمت گران در مقابل اطلاعات اتکا و معتبر قرار دارند. 

وی بیان کرد: تصمیم گیری برای جمع آوری داربست‌ها در دستور است و تکمیل مرمت تزیینات ایوان در اولویت بعدی است که پس از آن داربستها جمع خواهد شد.

این‌مدیر یادآورشد: داربست داخل گنبد نقش سهولت دسترسی به ارتفاع دارد و بار سنگینی به بنا وارد می کند و نقش سهولت دسترسی دارد و برای مرمت تزیینات است. 

مدیرکل میراث فرهنگی تصریح کرد: تثبیت بنای مسجدجامع درحال انجام است تا منظر مناسبی از هندسه نشان داده شود داربستها جمع می شود و از این پس از تکنولوژی بالابر استفاده می کنیم و در شبستان شمالشرقی عملیات مرمت در حال انجام است.

وی افزود: برای ایجاد سرویس های بهداشتی ۱۵۰ میلیون تومان با کمک شورا هزینه شده است.

خزائلی افزود: برای مرمت مسجد جامع قزوین تاکنون ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل عملیات مرمت و نوسازی آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد. 

ثبت جهانی مسجد جامع قزوین 

خزائلی در خصوص ثبت جهانی مسجد جامع هم گفت: با دستور دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تشکیل پرونده ثبت جهانی مساجد ایران در دست اقدام است و از سهمیه سالانه (یک پرونده) بررسی پرونده گروهی آغاز شده است. 

وی گفت: پرونده مساجد ایران با یک سهمیه ثبت جهانی می شود و مسجد جامع درصدر این لیست قرار دارد و مطالعات آن بزودی آغاز می شود. 

بازدید رایگان و نیم بها از موزه ها برای دانش آموزان

خزائلی از موزه قزوین بعنوان یکی از موزه های خوب کشور یاد کرد و افزود: برنامه های فرهنگی برای حضور دانش آموزان و گروههای مختلف در قالب اردو در موزه ها بطور مستمر برقرار است و از همه مراکز آموزشی از پیش دبستان و دانش آموزان دعوت می کنیم که از موزه ها دیدن کنند.

این‌ مدیر تصریح کرد: امسال تغییرات قابل توجهی در موزه سنگ در حیات عالی قاپو ایجاد شده و موضوع امنیت و ایمنی موزه ها با جدیت مورد توجه و به روز است و همه ساله نکات ایمنی از نظر تجهیزات و امکانات رصد و بررسی می شود تا از استاندارد لازم برخوردار باشد.

مسجد جامع قزوین به ثبت جهانی نزدیک شد

وی از ساماندهی گراند هتل توسط بخش خصوصی هم خبرداد و گفت: ساماندهی دولتخانه و بقعه چهارانبیا در حال انجام است و دارالشفا به یک پروژه مهم با هویت شهری تبدیل خواهد شد و در کنار آن بقعه چهارانبیا نیز در این مسیر با سرعت مرمت می شود.

وی بیان کرد: گراندهتل که تنهای بنای گراند هتل باقیمانده از دوره قاجار است با عقد قرارداد بخش خصوصی در دست تعمیر و بازسازی است و کارگاه آن فعال شده و قراراست جبهه غربی بنا در اولویت باشدتا بنای منتهی به خیابان پیغمبریه سریعتر بازسازی شود و شاهد زیبایی چهره شهر باشیم و پس از آن داربستها جمع آوری می شود. 

وی گفت: امیدوارم در ماههای آینده این کار سرعت بگیرد و غفلت تعمیر این بنا مرتفع شود. 

خزائلی تصریح کرد: پروژه لاله الموت به وسعت ۱۸۵ هکتار در مالکیت دولت و به نمایندگی وزارت میراث است و چند نوبت آگهی شده برای دعوت از سرمایه گذار با شیوه بی او تی و یا روش( ساخت، اجاره و انتقال) انجام شود اما شر‌کت کننده نداشتیم.

وی افزود: از سال گذشته با قانون‌مولدسازی فعالیت مجددی آغاز شده و در جلسات برای رفع نواقص اقدام شود و زمینه حضور سرمایه گذار دارای اهلیت نیز مهیا شود. 

خزائلی در خصوص مالکیت دولتخانه صفوی هم بیان کرد: مالکیت این بنای تاریخی در اختیار امور اقتصادی و دارایی و مالکیت سرای سعدالسلطنه نیز با دولت است و دولت نمایندگی در بهره برداری از این اسناد دارد که متعلق به میراث فرهنگی است و هیچ تغییری در این بنا ایجاددنشده ولی بهره برداری با صندوق احیا و مالکیت با دولت است. 

وی افزود: بین گراند هتل و چهار انبیا یک دیواری بوده و قرلر است مستحدثات ایجاد شود که فضای خدماتی و غرفه های صنایع دستی و سوغات قزوین در آن پیش بینی شده و ساخت حسینیه منتفی شده است. 

ثبت یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در ادامه از ثبت ملی بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی در قزوین خبر داد و افزود: این تعداد هر سال رو به افزایش است.

استان قزوین دارای ۸ موزه است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

نظر شما