شناسهٔ خبر: 66683671 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هنرمندانی مانند معین، ابی و ... فرزندان این مملکت هستند

در رویکردی جدید، چندین مسئول و مقام اجرایی تاکید کرده‌اند که بازگشت هنرمندان خارج از کشور بلااشکال است. محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد چندین بار بر این موضوع تاکید کرد. وی در پاسخ به سوال مجری صداوسیما در خصوص بازگشت معین به کشور بار دیگر تکرار کرد که هیچ مانع قانونی برای این کار وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی  وزارت ارشاد نیز دریک برنامه تلویزیونی از بهرام بیضایی دعوت کرد تا فیلم جدیدش را در ایران بسازد و گفت: شرایط برای بازگشت بسیاری از هنرمندان مثل بهروز وثوقی به ایران فراهم است.

اخیراً در صداوسیما نیز که با افت شدید مخاطب دست به گریبان است، اینگونه به نظر می‌رسد که به برنامه‌سازان گفته شده تا با نام بردن از خوانندگان خارج از کشور جلب توجه کنند. در یک برنامه مذهبی در شبکه سه، فردی به نام عرب مدعی شد شرکت در کنسرت ابی باعث ایجاد یک تحول مثبت در زندگی‌اش شده است.

در برنامه فوتبال ۱۲۰ محمد حسین میثاقی نیز حسن روشن در پاسخ به سوالی در مورد خواننده مورد علاقه‌اش از معین نام برد و علی پروین هم در ادامه هایده را به عنوان خواننده محبوبش معرفی کرد که با تشویق ممتد حاضرین در استودیو همراه بود. برخی صاحبنظران بر این باور هستند که رکود و یاس حاکم بر جامعه، دولت رئیسی و اتاق فکرها یپشت پرده را بر آن داشته تا از این منظر اندکی سرمایه اجتماعی و کردیت عمومی جذب کند. فوت فرامرز اصلانی خواننده قدیمی موسیقی پاپ نیز موجی از نوستالژی آمیخته با غم ملی در کشور ایجاد کرده بود.  

فردین خلعتبری آهنگساز ایرانی در گفتگو با آفتاب‌نیوز جایگاه فرامز اصلانی در موسیقی کشور را بسیار ویژه توصیف کرد و در این‌باره گفت: تک آلبوم فرامرز اصلانی که بیش از ۴۰ سال قبل منتشر کرد اگر نگویم بهترین، برای من یکی از بهترین کار‌های موسیقی پاپ کشور از نظر ساختار تا کنون است. یکی از منسجم‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی ایران به نظرم همان کار است.

اردشیر کامکار خواننده نیز در پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز در باره فرامرز اصلانی گفت: به نظرم برای سنجش جایگاه یک هنرمند بهترین کار این است که به قلب‌های مردم مراجعه کرد و از واکنش‌ها به فوت او خودتان می‌بینید که چه جایگاهی نزد مردم داشت.

عبدالحسین مختاباد خواننده و عضو پیشین شورای شهر تهران در خصوص سخنان وزیر ارشاد در رابطه با بلامانع بودن بازگشت هنرمندان هجرت کرده به آفتاب‌نیوز گفت: به قول معروف «جان من آخر بجنبان ریش را»! اگر آن ریش جنبانده شود چرا که نه! بنده از ابتدا نگرشم این بوده که این‌ها هم فرزندان این آب و خاک هستند حالا با یک نگرش دیگری در هنر، چرا باید فرزند هنرمند این مملکت برای زیستن در کشور خودش التماس کند.

این عضو هیئت علمی دانشکده صداوسیما در ادامه گفت: اکنون این جناح سیاسی حاکم است و ظاهراً  این گونه پیشنهادات برای آن‌ها منعی ندارد، اگر این حرف‌ها را وزیر ارشاد خاتمی می‌زد، ساختمان وزارت ارشاد را ویران می‌کردند و به جایش مسجد می‌ساختند. ما البته واقعاً خوشحال هستیم که این‌ها این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، مرید پیر مغانم ز من مرنج‌ای شیخ/چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد. این‌ها وعده‌های آقای خاتمی و روحانی بود و این‌ها معترض به آن بودند و حالا همین‌ها، این وعده‌ها را مطرح می‌کنند، برای جامعه هنرمندان و مردم ایران البته فرقی ندارد که چه کسی کار را انجام دهد، اگر ایران کشوری شود که هر ایرانی احساس کند که صرف نظر از نگاه و فکر و عقیده در آن سهمی دارد، آن روز ایران ما بهشت خواهد بود.

مختاباد در ادامه افزود: اگر حاکمیت بفهمد، اولین زمینه‌های آشتی ملی می‌تواند در بستر هنر ایجاد شود، اگر عذرخواهی شود از مردم به خاطر این رفتار‌ها، حالا فرق نمی‌کند چه جناحی این رفتار‌ها را انجام داده و یک آشتی عمومی و عفو عمومی اعلام نمایید، می‌تواند تبعات بسیار مثبتی داشته باشد. تظاهرات، مخالفت و تضاد با نظرات رسمی حق قانونی هر شهروندی است. چرا باید مورد پیگیری قرار بگیرد، چرا باید یک ایرانی اینگونه احساس کند اگر در یک جای حرفی زده، قلمی زده حالا به قول معروف باید از پل صراط رد شود. به طور کلی ایده بازگشت هنرمندان به کشور کار قشنگ و درستی است، امیدوار هستم این‌ها واقعاً جرات این کار را داشته باشند، بلاخره هنرمندانی مانند معین، ابی و خیلی‌های دیگر، فرزندان این مملکت هستند و حق طبیعی آن‌ها است که در کشورشان کار کنند و طبق قانون هیچ احدی حق ندارد، حقوق مبنایی یک شهروند را نقض و او را از حقوقش محروم کند. البته متاسفانه در عمل چنین نیست.

این عضو هیئت علمی دانشکده صداوسیما همچنین اظهار کرد: البته باید به وزیر ارشاد گفت قبل از انجام کار پسنیده دعوت از آقای معین، آثار بنده و آقای شجریان و دیگران را از صداوسیما پخش کنید، شما اول از درون اصلاحات را شروع کن! بعد سراغ خانه‌های دیگر بروید. بنده باید عرض کنم از فوت مرحوم فرامز اصلانی بسیار متاسف شدم، یادم است سال ۱۳۵۶ اول راهنمایی بودم و در سطح استان و کشور در مقطع نوجوانان و در رشته موسیقی جاز اول شده بودم. وقتی که وارد اردوگاه رامسر شدیم، یک ترانه بود که به قول معروف هیت شده بود و آن ترانه "اگه یه روز بری سفر" فرامرز اصلانی بود. این ترانه الان بیش از نیم قرن است که با مردم زندگی می‌کند، اصلانی هنرمندی نجیب، با شخصیت و با سواد بود و فقدانش را به همه مردم کشور تسلیت می‌گویم.

نظر شما