شناسهٔ خبر: 66683227 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

در گردهمایی شاهنامه خوانی کودک و نوجوان بیان شد

فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بود

مراسم گرامیداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی در قلعه سردار اسعد بختیاری جونقان و با حضور بیش از پیش شاهنامه‌خوانان کودک و نوجوان و همچنین تعدادی از شاهنامه خوانان پیشکسوت در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در گردهمایی شاهنامه خوانان کودک و نوجوان استان که از صبح روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت برگزار شد تعداد ۸۶ نفر از شاهنامه خوانان کودک و نوجوان به اجرا پرداختند.

این برنامه که به همت مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر فارسان تدارک دیده شده بود، به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری مربیان کانون مرکز جونقان در محل قلعه تاریخی سردار اسعد بختیاری برگزار گردید.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری به عنوان اولین سخنران، از اینکه در میان شاهنامه خوانان قرار دارد ابراز خرسندی کرد و سخنان خود را با این شعر و با همخوانی و همراهی کودکان و نوجوانان آغاز کرد، به نام خداوند جان و خرد ، کزین برتر اندیشه بر نگذرد ، خداوند نام و خداوند جای ، خداوند روز ده و رهنمای.

روح‌الله واحد گفت: فردوسی زمانی شعر شاهنامه را سرود که روح دلیری و روح حماسه و روح عزت‌مندی در ایرانیان ضعیف و کشته شده بود و این شاعر بزرگ با وجود فضای خفقان زمان خود، شخصیتی را خلق کرد به نام رستم که شخصیت رستم باعث رشد و پیوستگی و پویایی شاهنامه شد و بخاطر خوانش چنین شعرهایی از طرف حاکمان زمان خودش، ظلم بسیاری را متحمل شد.

واحد ادامه داد: شخصیت رستم تاجبخش بود نه تاج‌دار، به این معنی که رستم در بسیاری از موارد پست و مقام و ریاست و پادشاهی را نپذیرفت و آن تاج شاهی را به شخص دیگری داد.

فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بوده است

مدیر کانون در ادامه گفت: فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بوده است، به همین دلیل در زمانی که فردوسی به رحمت ایزدی پیوست و فوت شد، پادشاه زمان اجازه نداد که پیکر فردوسی را در آرامگاه مسلمانان به خاک بسپارند و به همین دلیل او را در همین مکان فعلی در توس مشهد که در آن زمان به نام سوسیا نام داشت دفن کردند. بخاطر مظلومیت فردوسی، باید به او بیشتر از پیش پرداخته شود و بجز خوانش شاهنامه، می‌باید جلسات شاهنامه پژوهی و تفسیر اشعار را تشکیل داد. با تشکیل چنین کارگاه‌هایی، کودکان و نوجوانان علاقمند به شاهنامه، با معنی و مفهوم اشعار حکیم فردوسی بیشتر آشنا می‌شوند.

واحد به دلایل مطرح شده در مورد اینکه میگوییم فردوسی شاعر مسلمان و شاعر شیعه بوده پرداخت و گفت: در بسیاری از اشعار فردوسی ما شاهد مدح و ثنای انبیاء و اهل بیت هستیم. این شاعر بزرگ در زمانی که تمام شاعران به مدح و تعریف از شاهان و حاکمان می‌پرداختند سعی کرد از انبیاء و اولیای دین تعریف کند و به همین دلیل همیشه مورد خشم و غذب شاهان قرار می‌گرفت.

روح‌الله واحد در ادامه به خوانش یک شعر از فردوسی که در مدح مولایمان حضرت علی(ع) است پرداخت:

علی را چنین گفت و دیگر همین

کز ایشان قوی شد به هر گونه دین

نبی آفتاب و صحابان چو ماه

به هم بسته‌ی یک‌دگر راست راه

منم بنده‌ی اهل بیت نبی

ستاینده‌ی خاک پای وصی

مدیر کانون استان در ادامه گفت: در سالیان گذشته شاهنامه و شاهنامه‌خوانی فقط مخصوص بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان خانواده بود ولی در حال حاضر، اینکه یک کودک شش ساله تا یک نوجوان ۱۷ ساله شاهنامه را حفظ کرده و با درک معانی شعر و با آکسون گذاری مناسب شروع به خوانش می‌کند، باعث فخر و مباهات است. واحد گفت: همه‌ی اینها از برکت انقلاب است و در حال حاضر همه‌ی اقشار جامعه به خوانش و یاشنیدن اشعار فردوسی علاقه‌ی زیادی دارند. روح‌الله واحد ادامه داد: من شاهد بوده‌ام که در دانشگاه‌، جلسات صبح‌گاهی معارف که یک جلسه دینی است برگزار می‌شد و بعد از خواندن قرآن و زیارت‌ها و دعاهای مربوط، شروع به خواندن شاهنامه می‌کردند. این نشان از معنویت شاهنامه است.

واحد ادامه داد: در استان ما شاهنامه‌خوانان خوبی داریم که در بسیاری از صحنه‌ها خوش درخشیدند. وی گفت: بهترین شاهنامه‌خوانان ما در شهرستان فارسان هستند، به همین خاطر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فارسان را به عنوان یک مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی نام‌گذاری کردیم. این نوید را به شما بدهم که بزودی شاهد برگزاری جشنواره‌ی بزرگ شاهنامه‌خوانی زاگرس‌نشینان کشور در استان چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.

فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بوده است

دیگر سخنران گردهمایی، علیرضا جیلان مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری بود که با دیدگاهی نو و حرفی تازه میهمان گردهمایی شاهنامه‌خوانان کودک ونوجوان با عنوان سیمرغ بام‌ایران شد و از اهمیت اشتراکات سازمانی و تاثیر آن در پیشرفت فرهنگی سخن گفت.

علیرضا جیلان گفت: اهداف ما و کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان همسو است. ماباید گذشته‌ی تاریخی خود را حفظ کنیم و برای نگه داشت و پاسداشت این گذشته به فرهنگش هم رجوع کنیم  تا بتوانیم آینده را بسازیم. امروز در این گردهمایی به کودکان و نوجوانان شاهنامه‌خوان بالیدم و شاهد بودم که شاهنامه‌خوانان حاضر در این گردهمایی از بیان شیوا و خوانش مناسب برخوردار هستند و محکم می‌ایستند و به اجرا می‌پردازند. این نشان دهنده‌ی تربیت درست مربیان کانون است و برای رشد و تربیت تعدادی بیشتری از این نوجوانان لازم است در زمینه‌ی رشد فرهنگی نقطه‌ی اتصالی بین کانون و دستگاه‌های هم‌سو ایجاد شود و این اتصال و همسوشدن دستگاه‌های فرهنگی باعث استفاده بهتر کودکان و نوجوانان از این موقعیت می‌شود.

فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بوده است

سخنران بعدی مراسم حجت الاسلام عباس انصاری، امام جمعه‌ی شهر جونقان بود که تا پایان گرهمایی، تک تک شاهنامه‌خوانان را دید و اشعارشان را شنید.

امام جمعه جونقان گفت: در اشعار فردوسی می‌توان دین و اسلام و وحدانیت را دید و بسیار خوشحال هستم که کودکان و نوجوانان این دیار به این خوبی به شعرخوانی شاهنامه می‌پردازند و این همه مهارت و تسلط در بیان معنی شعر، نشان از تمرین، ممارست و زحمات زیادی است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متحمل شده‌اند.

حجت لاسلام انصاری ادامه داد: از حسن انتخاب شما در برگزاری این مراسم در چنین مکان فرهنگی و تاریخی تشکر می‌کنم و خوبی انتخاب قلعه سردار اسعد بختیاری این است که اگر لحظه‌ای از نشستن و سکون خسته شوید و از این مکان حرکت کنید شاهد جاذبه‌های زیادی در اتاق‌ها و حیاط و دالان‌ها و تالارهای این مجموعه می‌شوید.

فردوسی یک شاعر مسلمان و یک شاعر شیعه بوده است

در پایان، تمامی شاهنامه‌خوانان هدیه و لوح تقدیر خود را از دست مسئولین برگزار کننده دریافت کردند.

گفتنی است، در این رویداد، شاهنامه‌خوانانی از مناطق فارسان، جونقان، باباحیدر، سورشجان، فرادنبه، طاقانک، شهرکرد، پردنجان و اصفهان به خوانش شعر پرداختند. گروه سنی شرکت کنندگان در این گردهمایی از ۶ تا ۱۷ سال بود.

نظر شما