شناسهٔ خبر: 66682921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

این نعنا بازاری نیست | مردم این استان خودشان عرق نعنا تولید می کنند

روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) نخستین جشنواره نعنا در شهر سمنان برگزار می‌شود.قرار است سومین رویداد از جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان با محوریت نعنا انجام شود، زیرا در بسیاری از باغات سمنان نعنا تولید می‌شود و اکنون قرار است محصولات نعنا بیشتر از قبل به عنوان یک محصول مرغوب در سمنان معرفی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان معتقد است بوته‌های نعنا به قدری زیاد است که لازم بود جشنواره نعنا به بقیه جشنواره‌های سمنان اضافه شود. احسان ورامینی به همشهری می‌گوید: «باغات نعنا در دیگر استان‌ها هم وجود دارد، اما محصولات نعنا در سمنان ویژگی خاصی دارد. مثلا در برخی از استان‌ها گلابگیری صورت می‌گیرد، ولی گلابگیری در کاشان شهرت زیادی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «در سمنان هم بوته‌های نعنا بیشتر برای تبدیل آن به عرق نعنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعنای سمنان ساقه‌های بلندی دارد که برای عرق نعنا بسیار مناسب است. در سمنان کمتر پیش می‌آید محصول نعنا را خشک کنند و بیشتر برای عرق نعنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تبدیل نعنا به عرق نعنا حداقل باید ۱۰ کیلوگرم نعنای تازه خریداری کنید تا فرایند تولید عرق نعنا صورت بگیرد.»

بدون کارگاه عرق نعنا

در سمنان اغلب بوته‌های نعنا را از باغداران تهیه می‌کنند و به گفته کارشناس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سمنان کارگاه عرق نعنا وجود ندارد. ورامینی می‌گوید: «زمانی که مدرسه می‌رفتم، یادم است که مادرم نعنای تازه می‌گرفت و در حیاط خانه با یک قابلمه عرق نعنا درست می‌کرد. در حال حاضر خودم مشغول تولید عرق نعنا هستم ولی کارگاه ندارم. در سمنان هر کسی خودش عرق نعنا تولید می‌کند. حالا برخی همچنان با قابلمه و به صورت سنتی عملیات نعناگیری را انجام می‌دهند، ولی برخی با دستگاه مخصوص عرق نعنا اقدام به تولید می‌کنند.»

جالب اینکه تقاضا برای تهیه بوته‌های نعنا در سمنان زیاد است که باید از قبل سفارش خود را به باغدار بدهید. او عنوان می‌کند: «خودم باید به باغدار سفارش دهم که چند کیلوگرم نعنا می خواهم و به نوعی نعنا را ذخیره کنم.»

به گفته ورامینی، محصول نعنا در سمنان مطرح است و با نعنای بازاری تفاوت دارد. کارشناش میراث فرهنگی تاکید می‌کند:‌ «ااگر در بازار نعنا تهیه کنید، مدت ماندگاری آن ۲ روز است، اما نعنایی که از باغات به صورت مستقیم خارج می‌شود را می‌توانید ۴ روز نگهداری کنید. استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی در کیفیت بالای محصول نعنا دارد.»

همه جشنواره های نعنا

احسان ورامینی امیدوار است برگزاری جشنواره نعنا در سمنان تداوم داشته باشد. او می‌گوید: «احتمالا جشنواره نعنا در سال‌های آینده هم برگزار می‌شود و اگر هر جشنواره گردشگری ۳ دفعه متوالی برپا شود، در روایدادهای گردشگری کشور به ثبت می‌رسد. اگر این اتفاق رخ دهد، جشنواره نعنا معتبر شده و خواه ناخواه برگزاری چنین جشنواره‌ای تداوم پیدا می‌کند.»

پیشتر در مرداد ۱۳۹۳ برای نخستین بار جشنواره ملی نعنا در کاشان برگزار شده بود و تیر ۱۴۰۲ هم شاهد برگزاری جشنواره نعنا در روستای زین‌آباد بجستان در خراسان رضوی بودیم.

نظر شما