شناسهٔ خبر: 66682424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خوراکی هایی که مصرف شیرینی را مهار می کند

غذایی که به شما کند ، تا ولع خوردن شیرینی را مهار کنید .

صاحب‌خبر -

خوراکی هایی که مصرف شیرینی را مهار می کندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ هوس خوردن شیرینی‌ در بسیاری از افراد، به ویژه خانم‌ها رایج است، در حقیقت، ۹۷ درصد از خانم‌ها و ۶۸ درصد از آقایان گزارش کرده‌اند که دچار میل به شیرینی‌جات می‌شوند.
کنترل هوس به خوردن غذاهای شیرین می‌تواند دشوار باشد، میل به خوردن شیرینی‌جات می‌تواند منجر به پرخوری یا مصرف بیش از حد کالری روزانه شود، اما با اجرای برخی از کارها می‌توانید هوس به خوردن چیزهای شیرین را کاهش دهید.
یکی از این راهکارها، مصرف خوراکی‌هایی است که به مبارزه با میل به شیرینی‌جات کمک می‌کنند.
۱. میوه
بیشتر افراد زمانی که میل به مصرف شکر می‌کنند، خوراکی‌های حاوی چربی و شکر زیاد مثل شکلات می‌خورند، به جای خوراکی‌های ناسالم، میوه بخورید، این کار باعث می‌شود هوستان به مصرف شیرینی‌ ها تا حدودی کمتر شود.
میوه‌ها به طور طبیعی شیرین هستند، اما با این حال مقدار زیادی ترکیبات گیاهی مفید مانند فیبر دارند که برای سلامتی شما بسیار کمک‌کننده هستند،میوه‌هایی بخورید که حاوی قند بیشتری هستند؛ مانند انگور یا انبه. اگر گرسنه هم هستید، به ماست (ترجیحا یونانی) میوه‌های مورد علاقه‌تان را اضافه کنید تا تبدیل به یک میان وعده‌ی لذت‌بخش و خوشمزه شود‌.
۲. توت‌ها
با اینکه توت‌ها شیرین هستند، اما فیبر زیادی دارند؛ این یعنی میزان قندشان نسبتا پایین است.
توت‌ها انواع مختلفی دارند؛ مانند توت‌فرنگی، بلوبری و شاه‌توت. توت‌ها یک گزینه‌ی عالی و مغذی برای مبارزه با هوس به شیرینی ها هستند.
۳. شکلات تلخ
شکلات خوراکی‌ای است که به طور رایج باب میل افرادی است که هوس خوردن شیرینی‌می‌کنند، اگر هوس شکلات کردید، می‌توانید گزینه‌ی سالم‌تر یعنی شکلات تلخ را انتخاب کنید ، چراکه این نوع از شکلات بیشتر از ۷۰ درصد کاکائو دارد.
این نوع شکلات حاوی ترکیبات گیاهی سالم است که به عنوان «پلی‌فنول» شناخته می‌شوند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این پلی‌فنول‌ها ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کنند.
۴. دانه‌ی چیا
دانه‌ی چیا منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر غذایی محلول در آب و بعضی ترکیبات گیاهی سالم است.
دانه‌ی چیا منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر غذایی محلول در آب و بعضی ترکیبات گیاهی سالم است،در حقیقت فیبر محلول، ۴۰ درصد از دانه‌ی چیا را تشکیل داده،این نوع فیبر آب را جذب می‌کند و در دل و روده تبدیل به یک ترکیب ژله‌ مانند می‌شود.
این موضوع باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و جلوی هوستان به مصرف شکر هم گرفته شود.
5. حبوبات
حبوبات مثل عدس، لوبیا، نخود و ماش منابع گیاهی فیبر و پروتئین به شمار می‌روند، در واقع یک فنجان (۱۹۸ گرم) عدس، تقریبا ۱۸ گرم پروتئین و ۱۶ گرم فیبر برای بدن شما تامین می‌کند، هر دو ماده‌ی مغذی ذکر شده احساس سیری را افزایش می‌دهند.
7. خرما
همه‌ی ما کم‌وبیش می‌دانیم که خرما بسیار مقوی و شیرین است و فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد، خوردن چند عدد خرما به جای نوشابه یا آبنبات و شکلات می‌تواند هوس خوردن شیرینی‌ را برطرف کند و مواد مغذی زیادی را در اختیار بدنتان قرار دهد.
می‌توانید به همراه خرما، مغزهایی مثل بادام بخورید، با این وجود توجه داشته باشید که خرما بسیار شیرین است، بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و بیشتر از ۳ عدد خرما در روز نخورید.
8. گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ماهی
اضافه کردن منابع پروتئین مانند گوشت قرمز، گوشت ماکیان یا ماهی به رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از هوس خوردن شیرینی کمک کند، اگر در حال تلاش برای کم کردن وزن‌تان هستید، خوردن مقدار کافی پروتئین ممکن است برای مدیریت غذای مصرفی‌، هوس‌ها و وزنتان اهمیت داشته باشد.
اگر رژیم هستید و به شدت هوس خوردن چیزهای شیرین می‌کنید، حتما بعضی از منابع پروتئین مانند گوشت قرمز و ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید منابع گیاهی پروتئین را مصرف کنید، که تأثیرات مشابهی دارند‌.
9. اسموتی
اگر هوس خوردن یک خوراکی شیرین کرده‌اید و به یک چیز شیرین برای برطرف کردن هوستان نیاز دارید، اسموتی می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد،در اسموتی از میوه‌های مختلف استفاده می‌شود، که همانطور که گفتیم میوه‌ها چون شیرین هستند، در برطرف شدن هوس به مصرف شکر مفید تلقی می‌شوند.
با خوردن اسموتی سیر خواهید شد و مواد مغذی موجود در آن را دریافت خواهید کرد
10. آلوبخارا
آلوبخارا همان آلوی خشک شده است، این میوه مثل خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی دیگر است و مزه‌ی بسیار شیرینی دارد،این یعنی هر وقت که هوس کردید یک خوراکی شیرین بخورید، می‌توانید به جای آبنبات و شکلات آلوبخارا بخورید و از این طریق هوستان را برطرف کنید.
این میوه‌ی مفید حاوی مقدار زیادی فیبر است و در سیر نگه داشتن شما به مدت طولانی‌تر و درمان یبوست نقش دارد.
11.تخم‌مرغ
تخم‌مرغ با وجود اینکه کلسترول زیادی دارد، اما تأثیر بدی بر روی کلسترول خون نمی‌گذارد.
تخم‌مرغ را به این ویژگی می‌شناسیم که پروتئین زیادی دارد،اما پروتئین فقط یکی از مواد مغذی این ماده‌ی غذایی است‌.،تخم مرغ ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارد که اگر بخواهیم چند مورد از آن‌ها را نام ببریم، می‌توانیم به فولات، ویتامین A، ویتامین B5، سلنیوم، ویتامین B12، ویتامین B2، فسفر، ویتامین‌های E و D، زینک و کلسیم اشاره کنیم.
نکته‌ی جالب در مورد تخم‌مرغ این است که با وجود اینکه کلسترول زیادی دارد، اما تأثیر بدی بر روی کلسترول خون نمی‌گذارد، این ماده‌ی غذایی مفید علاوه بر اینکه به برطرف کردن هوس به شیرینی کمک می‌کند، در بالا بردن میزان کلسترول خوب (HDL)، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی و سکته هم مؤثر است.
12. سبزیجات
خوردن سبزیجات زمانی که هوس خوراکی‌های شیرین کرده‌اید، ممکن است برایتان لذت‌بخش نباشد، با این حال، مصرف منظم سبزیجات می‌تواند مفید باشد، سبزیجات فیبر زیاد و کالری کمی دارند،آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی زیادی هستند.
خوردن سبزیجات بیشتر احتمالا یکی از بهترین کارها برای حفظ سلامتی و کاهش خطر بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و بیماری قلبی است.

نظر شما