شناسهٔ خبر: 66682297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

حاشیه‌نگاری بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه کتاب/ از کتاب‌های مورد علاقه رئیس عدلیه تا شوخی با گرانیِ کتاب‌ها!

رئیس قوه قضائیه در میان راهروهای نمایشگاه به کتاب‌های مورد علاقه‌اش سری زد و خواسته‌‌هایی هم از نویسندگان، صاحبان نشر و وزیر فرهنگ داشت که قابل توجه بودند.

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت‌ماه برای جلسه آنلاین وزیر فرهنگ با نمایندگان کشورهای عضو شانگهای وارد مصلی تهران شدیم.

وزیر فرهنگ برای ارتقای تعاملات و دامنه ارتباطات کشورها با پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم کشورهای شانگهای در تهران صحبت‌های خود را به پایان رساند.

با پایان جلسه، خیلی به سرعت سالن را به سمتِ درِ ورودی سالن اصلی مصلی تهران ترک کرد. این‌طور که از دور و بری‌ها متوجه شدیم به استقبال حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه می‌رود. پس از حضور رهبر انقلاب و رئیس جمهور و چند تن از شخصیت‌های سیاسی حالا نوبت رئیس عدلیه بود که او را در راهروهای نمایشگاه کتاب ببینیم. 

غرفه‌هایی که «اژه‌ای» به آنها سر زد

او در ابتدا از غرفه انتشارات عروج ناشر کتاب‌های مرتبط با اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) آغاز کرد و به غرفه انتشارات انقلاب اسلامی رسید.

او در ادامه به غرفه‌های مکتب حاج قاسم، سروش، کتابستان معرفت، سایان، آموت، صدرا، سوره مهر و در پایان هم سری به انتشارات «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» و غرفه کتاب فلسطین زد. 

گسترش کتاب و کتابخوانی مهم‌اند

خیلی سخت بود به او نزدیک شویم تا توصیه‌هایش را از نزدیک بشنویم. اما همان‌قدری که به گوش‌مان رسید رئیس عدلیه برپایی نمایشگاه کتاب را تحسین می‌کرد و بر سرانه مطالعه کشور تأکید داشت. او چرایی این توجه را هم این‌گونه توضیح داد که: «نسل امروز بسیار به مفاهیمی نیازمند است که به واسطه کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی اتفاق می‌افتد.»

کتاب باید در اولویت فرهنگ کشور باشد

یکی از نکات جالب در مسیری که رئیس عدلیه به غرفه‌ها می‌رفتند و بازدید می‌کردند، سؤالات مردمی بود که او به آنها پاسخ می‌داد و انتظاری که او داشت تا کتاب در اولویت فرهنگ کشور باشد. چرا که به این واسطه وضعیت بازار کتاب و قیمت کُتُب هم به سامان باشد. 

اگرچه آقای اژه‌ای و بسیاری از شخصیت‌های دیگر شکوهِ نمایشگاه کتاب و قدم‌های وزارت فرهنگ در این عرصه را مورد تحسین قرار می‌دادند و قرار می‌دهند.

کتاب‌های مورد علاقه رئیس عدلیه

رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید خود از نمایشگاه، چند کتاب هم مورد نظر او قرار گرفت و درباره‌اش با مسئولین غرفه صحبت کرد. در غرفه عروج، کتاب «بار امانات» شامل مجموعه مقالات همایش نکوداشت وکلای شرعی حضرت امام خمینی(ره) مورد نظر او قرار گرفت. 

در انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «گزیده احادیث امالی الصدوق» را تورق کرد.

(کتاب مزبور مشتمل بر احادیث برگزیده‌ کتاب «ألأمالی‌الصّدوق» است که از 18 فروردین ماه 1393 تا 22 اسفند 1395 در ابتدای جلسات درس خارج فقه، توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) گزینش، بیان و شرح شده است.)

کتاب «تل آویو سقوط کرد» رمان لبنانی معروف را از قفسه کتاب‌های غرفه نشر معرفت برداشت و لحظاتی او را مشغول خودش کرد. همان کتابی که موردنظر رهبر انقلاب هم قرار گرفت و سعیده سادات حسینی آن را ترجمه کرده است. 

کتاب «مَحاکم شرع» دیگر کتابی بود که توجه آقای اژه‌ای را در غرفه چاپ و نشر بین‌الملل به خودش جلب کرد. این کتاب پژوهش جدیدی از قضاوت و دادگاه‌های ایران از دوره قاجار تا پهلوی اول است که براساس فقه شیعه به بررسی ماهیت و سرنوشت دادگاه‌های شرعی می‌پردازد. کتاب «تاریخ مصور ایران باستان/ ایران ساسانی»، کتاب «ستارگان قضا» درباره شهدای قضات قوه قضائیه، کتاب «عروج از تشک کشتی»، کتاب 20 جلدی «مقررات و حقوق آب» موردنظر قاضی‌القضات قرار گرفت. 

کتاب «سرگذشت استعمار» را از قفسه برداشت
اما در این میان حضور رئیس عدلیه در انتشارات سوره مهر حال و هوای دیگری داشت. چرا که او به کتابی توجه کرد که رهبر انقلاب، مطالعه آن را به نخبگان توصیه کرده بود. او در قفسه کتاب‌های این غرفه، کتاب «سرگذشت استعمار» را برداشت و وزیر فرهنگ هم درباره این کتاب و قدم‌های انتشارات سوره مهر در زمینه کارهای متفاوت در حوزه کودک و نوجوان نکاتی را مطرح کرد. 

انتشاراتی که حدود 1200 عنوان کتاب به نمایشگاه امسال رسانده و از میان 1200 عنوان، حدود 60 عنوان کتاب چاپ اولی بود که سال گذشته به چاپ رسید. اما ماجرای این «سرگذشت استعمار» شاید از این جهت جالب توجه باشد که حضرت آقا در دیدار با نخبگان به این نکته اشاره فرمود که این کتاب را مطالعه کنید.

چون در این کتاب نوشته‌اند اروپایی‌ها و این نوع کشورها، پولدار نیستند از طریق مستعمره‌ها به ثروتی رسیده‌اند و چه جنایت‌هایی که در این کتاب آمده است. از این جهت کتاب خاصی است که ویژه نوجوانان به نگارش درآمده و سرگذشت سرخپوستان را هم در آن مکتوب کرده 99 بار اروپایی‌ها با سرخپوستان معاهده امضاء می‌کنند و به هر دلیلی این معاهده را زیر سؤال می‌برند.

انتقاد از گرانی کتاب به سبک آقای اژه‌ای

در کنار این توصیه‌ها و تحسین‌های پی در پی رئیس عدلیه به نویسندگان و ناشران و دست‌اندرکاران نمایشگاه اما او یک انتقاد مشترک را در چند غرفه مطرح کرد. او یک بار در غرفه نشر معرفت خطاب به وزیر فرهنگ این نکته را مطرح کرد: گویی هرچه غرفه‌ها را جلوتر می‌رویم قیمت کتاب‌ها بیشتر می‌شود. در جایی دیگر هم به نحوی دیگر این انتقاد را تکرار کرد: «قیمت برخی کتابها برای مصرف‌کننده و افرد کتابخوان جامعه، بالاست.»

آقای اژه‌ای تأکید داشتند کتاب در دسترس مردم باشد

با وزیر فرهنگ پس از بازدید رئیس قوه‌ قضائیه هم‌کلام شدیم و او در پاسخ به این نکته که حجت‌الاسلام اژه‌ای با شنیدن درد و دل‌های نویسندگان و صاحبان نشر که کتاب گران شده، این نکته را عنوان کرد: «آن‌چیزی که از سویِ رئیس قوه قضائیه در بازدید از نمایشگاه کتاب و شنیدن درد و دل‌های نویسندگان و صاحبان نشر مطرح شد این بود که کتاب باید در دسترس مردم باشد. یا با هزینه مناسب در اختیار بگیرد یا در کتابخانه و یا اطلاع‌رسانی بشود؛ بنابراین در دسترس بودن مورد تأکید ایشان بود.»

استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما و فضای‌مجازی برای ترویج کتاب

همچنین یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره این بازدید چنین گفت: «رئیس قوه قضائیه موضوع استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما و فضای‌مجازی برای ترویج کتاب را مطرح کردند که دغدغه ارزشمند و مهمی است. همین‌طور استفاه از ظرفیت‌های قانون برای حمایت از نویسندگان و تولیدکنندگان که قرار شد به زودی نشستی با حضور ناشران و ریاست قوه داشته باشیم و مسائل مشترک می‌توانند ایشان برای حل آن کمک کنند به صورت جزئی و دقیق ارزیابی بشود.»

دو حاشیه جالب

در کنار این نکات و اتفاقات و انتقادها، دو حاشیه جالب هم در جریان این بازدید اتفاق افتاد. یکی حضور حجت‌‎الاسلام محسنی‌اژه‌ای در غرفه مربوط به مقاومت فلسطین و یمن بود که چفیه‌ فلسطینی بر دوش قاضی‌القضات انداخته شد و یکی هم حضور رئیس عدلیه در غرفه انتشارات «مرکز مدیریت حوزه علمیه قم» بود که او با کتاب‌های مخصوص پایه‌های ابتدایی حوزه مواجه شد که به زبان فارسی ترجمه و ساده‌سازی شده بودند. 

حجت‌الاسلام اژه‌ای از این ایده و ساده‌سازی کتاب‌ها استقبال کرد و اعتقاد داشت که این نکته را یکی از مسائل و مشکلات طلاب در آغاز درس و پایه‌های اول شروع طلبگی بود. همچنین کتاب «استفتائات از 40 مرجع تقلید در مورد امر به معروف و نهی از منکر» را یکی از بازدیدکنندگان به رئیس عدلیه تقدیم کرد.

نظر شما