شناسهٔ خبر: 66681511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام و طیور در شیراز

طی مراسمی و با حضور مسئولان استانی عصر امروز هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام و طیور، دامپزشکی، تجهیزات و صنایع وابسته در شیراز آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید رنجبر در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه دام، طیور، آبزیان و تجهیزات و صنایع وابسته در رابطه با سهم این استان در نظام تولید کشور، اظهارداشت: استان فارس با تولید ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور و ۶.۵ درصد از تولیدات دام و طیور، رتبه ۴ کشور را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه استان فارس با تولید ۷۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن عسل طبیعی در رتبه سوم کشور قرار دارد، افزود: این استان در زمینه تولید گوشت مرغ و شیرخام در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

رنجبر تصریح کرد: اجرای یک مگاپروژه و دو زنجیره بزرگ در زمینه تولید گوشت و تکمیل ۳ زنجیره گاوداری در شهر شیراز زمینه را برای ارتقاء جایگاه این استان در بین ۳ رتبه نخست تامین‌کنندگان این کالا‌ها فراهم خواهد کرد.

او با تشریح فعالیت هزار و ۵۵ واحد تولیدی صنعت طیور در این استان، گفت: این واحد‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و بکارگیری فناوری‌های جدید می‌توانند در تامین گوشت سفید مورد نیاز کشور نقش‌آفرین باشند.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه سال گذشته پس از ۲۰ سال برای اولین بار مرغ بومی این استان با عنوان مرغ پارسه در کشور ثبت ملی شد، گفت: فارس با هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک رتبه نخست جمعیت دام کشور را به خود اختصاص داده که از این تعداد دو میلیون و سیصد هزار راس مربوط به عشایر این استان است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ جذب سرمایه گذاران خارجی در زمینه پرواربندی گوشت قرمز و تولید قراردادی آن نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

او با ارائه آماری از ساختار تولید واحد‌های تولیدی در حوزه طیور، گفت: ۶۰ درصد از این واحد‌ها به صورت سنتی و نیمه صنعتی و ۴۰ درصد صنعتی هستند که در این نمایشگاه‌ها باید تلاش شود تا بتوانیم صنعت طیور فارس و حتی سایر استان‌های کشور را با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و خدمات بهینه به مراحل قابل قبولی از پیشرفت برسانیم.

رنجبر برگزاری نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز صنعتی شدن نظام تولید عنوان کرد و ادامه داد: در راستای تولید دائمی پایدار و افزایش بهره‌وری این دو نمایشگاه تخصصی هم از جنبه ارائه خدمات توسعه‌ای صنایع دامپروری با تجهیزات و فناوری‌های جدید و هم از جنبه بهره‌برداری از این دستاورد‌ها برای تولیدکنندگان فرصت‌آفرین است.

او افزود: اگر هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند قطعا قیمت نهایی مصرف‌کننده کم خواهد شد که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مردم و افزایش سرانه مصرفی گوشت سفید در بین خانوار‌های ایرانی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برنامه حمایتی دولت سیزدهم از قشر تولیدکننده خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به تولیدات انبوه در بازار دولت نسبت به خرید مرغ مازاد با هدف افزایش ذخایر استراتژیک و همچنین افزایش میزان صادرات اقدام کرده است که در هفته گذشته مراحل اجرایی صادرات هزار تن مرغ نیز به کشور‌های خارجی آغاز شد.

رنجبر برگزاری فستیوال ماکیان زینتی ایران را فرصتی برای سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی به ویژه برای بانوان در بخش مشاغل خانگی دانست، افزود: تولید و پرورش ماکیان زینتی قابلیت ارزی‌آوری و توسعه صادرات و همچنین اشتغال‌آفرینی قابل توجهی دارد که در برنامه‌های حمایتی دولت و جهاد کشاورزی فارس قرار گرفته و برای سرمایه‌گذاران یک فرصت اقتصادی است.

این مقام مسئول به ضرورت تلاش مستمر و مبتنی بر دانش در فرآیند تولید ماکیان زینتی اشاره کرد و گفت: تولیدات باید بر اساس استاندارد‌های لازم و با برندسازی بتواند در بازارسازی و بازاریابی چه در داخل کشور و چه در سایر کشور‌های خارجی به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تولید ماکیان زینتی در سایر استان‌ها تاکید کرد و افزود: خدمات فنی و اجرایی این حوزه می‌تواند با تشکیل انجمن و حتی فدراسیون به صورت فراگیر در سطح ملی و بین‌المللی توسعه یابد.

محسن نهاوندی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان فارس از آغاز به کار هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام و طیور، دامپزشکی، تجهیزات و صنایع وابسته از عصر امروز خبر داد و گفت: همزمان با این نمایشگاه دومین جشنواره پرنده‌های زینتی ایران نیز برگزار می‌شود و همچنین شاهد برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات آبزیان تجهیزات و صنایع وابسته هستیم. 

او ادامه داد: در این رویداد‌ها ۱۲۲ شرکت کننده از کل کشور حضور دارند که ۳۰ درصد بومی هستند و نسبت به سال قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته است؛ و‌ی عنوان کرد: برگزاری ۱۶ دوره آموزشی با همکاری جهاد کشاورزی، از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است؛ همچنین ۶ هیئت از کشور‌های عراق و افغانستان در این رویداد حضور دارند.

نظر شما