شناسهٔ خبر: 66681375 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

5 اشتباه بزرگ که بسیاری از ما هنگام خرید یک آیفون جدید مرتکب می‌شویم

صاحب‌خبر -

دوری از چندین اشتباه بزرگ می‌توانند خرید یک آیفون جدید را به اتفاقی لذت‌بخش تبدیل کنند. در اینجا با این اشتباهات بزرگ آشنا خواهیم شد.

نزدیک شدن به زمان رونمایی از نسل جدید آیفون‌های اپل همیشه هیجان‌انگیز است؛ چراکه این محصولات جذاب همیشه قادرند به‌نحوی در دل علاقمندانشان جا باز کرده و فروشی چند صد میلیون دستگاهی را در هر سال نصیب کوپرتینویی‌ها کنند. اپل البته سال‌هاست که سیاست «به ترکیب برنده دست نزن!» را در معرفی آیفون‌های جدیدش به کار برده و تغییرات ظاهری و فنی اندکی را در هر نسخه از این پرچمداران در مقایسه با نسل قبل ایجاد می‌کند. در عین حال حتی علیرغم همین تغییرات اندک نیز هر سال شاهد شکل‌گیری صف‌های سنگین و شلوغ برای خرید مدل‌های جدید آیفون هستیم و احتمالا امسال نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود.

خریدار iPhone خریدار iPhone

در حال حاضر اپل مدل‌های متنوعی از نسل‌های مختلف آیفون را در کلاس‌های قیمتی و عملکردی مختلف به مشتریان ارائه می‌کند. این شرایط انتخاب را برای کاربران اندکی سخت کرده و تعدد گزینه‌های موجود بعضا باعث سردرگمی خریداران می‌شود. در این میان بسیاری افراد سراغ خرید جدیدترین مدل‌های آیفون رفته و برخی نیز بنا به دلایلی تصمیم می‌گیرند جدیدترین مدل آیفون را خریداری نکنند. با این حال در هر صورت، نکاتی وجود دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند تجربه خرید ناخوشایندی را برایتان به همراه داشته باشد.

با توجه به این که آیفون‌ها اساسا محصولاتی گران‌قیمت به شمار می‌روند، می‌توان روی آن‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌هایی برای آینده حساب کرد. در این شرایط، جلوگیری از مرتکب شدن چندین اشتباه می‌تواند باعث حفظ سرمایه در آینده و تجربه کاربری بهتر از گوشی جدیدتان باشد. در ادامه به بررسی تعدادی از این اشتباهات بزرگی که نباید حین خرید آیفون مرتکب شویم خواهیم پرداخت.

انتخاب نکردن مدل مناسب

در سال‌های گذشته خانواده پرچمدار آیفون اپل دستخوش تغییرات بسیاری شده و اکنون سبد گسترده‌تری را پیش روی مشتریانش قرار داده است. تا پیش از معرفی سری «پلاس» آیفون، علاقمندان به این سری گوشی‌ها تنها قادر به انتخاب آیفون در یک اندازه واحد بودند. اپل حتی مدل کوچکتر مینی را نیز به‌طور موقت امتحان کرد؛ هرچند که بخت، چندان با این گوشی یار نبود! با این حال اکنون هم مدل‌های استاندارد و هم مدل‌های پلاس آیفون در دو اندازه مختلف در اختیار کاربران قرار دارند.

اشتباه خرید آیفون اشتباه خرید آیفون

طبیعتا اندازه کوچکتر آیفون بیشتر برای افرادی مناسب است که دستان کوچکتری دارند یا مایلند به‌صورت تک‌دستی با گوشی خود کار کنند. با این وجود اگر به تماشای محتوای چندرسانه‌ای در گوشی خود علاقه داشته باشید، طبیعتا مدل‌های پلاس یا پرو مکس به دلیل صفحه نمایش بزرگترشان گزینه‌های مناسب‌تری برای شما به شمار می‌روند.

دیگر ویژگی که آیفون‌های اپل را از یکدیگر تفکیک می‌کند، توانمندی فنی است که باعث شکل‌گیری مدل‌های «استاندارد» و «پرو» این پرچمدار شده است. مدل‌های پرو طبیعتا چند صد دلار گران‌تر از مدل‌های استاندارد هستند. با این وجود تراشه سریع‌تر، رم بیشتر، دوربین‌های بهتر و صفحه نمایش بسیار باکیفیت‌تر و سریع‌تر از جمله مزیت‌هایی هستند که با پرداخت این هزینه اضافی می‌توانید دریافت کنید. در عین حال اگر به این قابلیت‌ها نیاز نداشته باشید، طبیعتا خرید مدل‌های حرفه‌ای آیفون نه تنها مزیتی برایتان ندارد؛ بلکه باعث اتلاف هرچه بیشتر هزینه هم خواهد شد.

از طرف دیگر، مساله مهم که تنها مختص کشورمان ایران است، توجه به رجیستری گوشی‌های آیفون است. سیاست‌های عجیب و غریب و باورنکردنی مسئولان کشور در قبال گوشی‌های جدید اپل باعث شده که سری آیفون 13 آخرین نسل از پرچمداران اپل باشد که به‌طور رسمی رجیستر شده و قادر به دریافت خدمات مخابراتی در کشورمان است! به این ترتیب با خرید مدل‌های جدیدتر آیفون طبعا با دردسرهای ناشی از رجیستر نشدن گوشی و استفاده از روش‌های عجیب و نامطمئن برای گرفتن یک تماس ساده روبرو خواهیم بود. به همین دلیل است که ایران، تنها کشوری است که در آن قیمت iPhone 13 از مدل‌های جدیدتر بالاتر است!

بی‌توجهی به حافظه داخلی

دیگر اشتباه بزرگی که نباید حین خرید آیفون مرتکب شوید، بی‌توجهی به ظرفیت حافظه داخلی آن است. همانند بسیاری پرچمداران حال حاضر بازار، سری آیفون نیز فاقد درگاه کارت حافظه هستند. از طرفی، اختلاف قیمت نسبتا زیادی بین ظرفیت‌های مختلف آیفون در بازار وجود دارد. با این وجود چاره‌ای نیست و اگر اطلاعات زیادی روی گوشی خود ذخیره می‌کنید باید سراغ مدل‌های با حافظه بالاتر بروید. البته روش‌های مختلفی برای خالی کردن حافظه آیفون وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تا حدی حافظه را مدیریت کرد. با این وجود احتمالا نمایش پیغام کمبود حافظه آخرین چیزی است که مایلید روی صفحه آیفون تازه‌واردتان ببینید!

ظرفیت حافظه iPhone ظرفیت حافظه iPhone

هنگام تخمین حافظه مورد نیاز البته نباید تنها حجم اپلیکیشن‌ها را در نظر بگیرید. در این خصوص محتوایی چون تصاویر، ویدیوها و اسناد نیز از دیگر اطلاعاتی هستند که حجم حافظه گوشی‌تان را اشغال می‌کنند. به‌طور مشابه، فایل‌های سیستمی مثل پکیج نصب iOS و داده‌های کش‌شده روی گوشی هم باید هنگام تخمین ظرفیت در نظر گرفته شوند. در صورت برآورد نادرست از ظرفیت حافظه داخلی، احتمالا چندین ماه پس از خرید گوشی خود با اعلان‌های پیاپی «نبود حافظه کافی» برای ثبت اسناد جدید روبرو خواهید شد.

البته توجه کنید خرید یک آیفون با ظرفیت حافظه پایین لزوما به معنای خرید اشتباه نیست؛ چراکه امروزه فضاهای ابری به راهکارهایی پایدار برای حل مشکل کمبود حافظه در آیفون‌ها تبدیل شده‌اند. بنابراین در صورتی که با گوشی خود زیاد عکس می‌گیرید یا محتوای زیادی را از اینترنت دانلود می‌کنید، می‌توانید روی iCloud برای ذخیره اطلاعات خود حساب کنید. به‌طور پیش‌فرض شما به 5 گیگ فضای رایگان دسترسی خواهید داشت. با این وجود با خرید اشتراک می‌توان این فضا را افزایش داد و مشکل کمبود حافظه داخلی را تا حد زیادی برطرف کرد.

خرید آیفون از فروشندگان نامعتبر

دیگر اشتباه خطرناکی که می‌توان حین خرید آیفون انجام داد نیز متاسفانه تا حد زیادی مخصوص کشور ماست! نبود نمایندگی و درگاه‌های قانونی برای فروش گوشی‌های پرچمدار اپل در کنار دشواری‌های باورنکردنی رجیستری باعث شده که تقریبا تمامی ورودی این گوشی به کشور به‌صورت قاچاق انجام شده و همین مساله خرید این گوشی به یک ریسک بزرگ برای علاقمندان تبدیل کرده است!

مشخص نبودن منبع تامین آیفون‌های موجود در فروشگاه‌ها تا کنون سختی‌های فراوانی را برای خریداران مختلف ایجاد کرده؛ به‌طوری که مساله فروش آیفون‌های ریپک و ریفربیشد به‌جای مدل اصلی، آیفون‌های اکتیو به‌جای نات اکتیو یا از همه بدتر، فروش نمونه‌های دست دوم به‌جای مدل‌های نو کلاهی است که ممکن است سر هریک از خریداران آیفون برود! از طرف دیگر قیمت‌گذاری‌های دلخواه مدل‌ها و پارت نامبرهای مختلف این گوشی به بهانه‌های مختلف نیز دلیل دیگری برای لزوم دقت کردن فراوان به خرید آیفون جدید در بازار است.

فروشگاه نامعتبر iPhone فروشگاه نامعتبر iPhone

به همین جهت به علاقمندان به خرید آیفون توصیه می‌شود که حتما محصول مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند و گول قیمت چند میلیون تومان ارزان‌تر برخی خرده‌فروشی‌ها را نخورند. از سوی دیگر هنگام خرید یک آیفون حتما از تطابق سریال نامبر و IMEI دستگاه و جعبه مطمئن شوید و ویژگی‌های کلیدی آن را قبل از خرید حتما چک کنید. علاوه بر این، مسائلی مانند سلامت فیزیکی، وضعیت باتری (Battery Health) و موارد این‌چنینی نیز با وجود این که در تمام دنیا حائز اهمیت هستند؛ اما بنا به دلایل گفته شده در کشورمان ارزشی دوچندان می‌یابند! بنابراین خرید از فروشگاه‌های معتبر را هرگز فراموش نکنید!

محافظت نکردن از گوشی

شکی نیست که آیفون‌های اپل طراحی بسیار جذاب و دلربایی دارند و خصوصا در مدل پرو از جدیدترین نسل خود، با قاب فوق‌العاده تیتانیومی خود ظاهری مسحورکننده پیدا کرده‌اند. با این وجود اشتباه بزرگی که حین خرید آیفون می‌توانید انجام دهید، عدم خرید یک بک کاور، محافظ صفحه نمایش یا قاب برای آن است؛ چراکه شکستگی  صفحه نمایش یا قاب پشتی این گوشی می‌تواند هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی را به شما تحمیل کرده و لذت خرید یک گوشی پرچمدار اپل را به‌طور کامل از بین ببرد!

اشتباه خرید آیفون اشتباه خرید آیفون

قاب مناسب برای آیفون، نمونه‌ای‌ست که از هر چهار گوشه دستگاه محافظت کند، سطح صفحه نمایش را بپوشاند و ماژول دوربین را نیز به‌طور کامل در بر بگیرد. از سوی دیگر، لایه شیشه‌ای محافظ صفحه نمایش نیز دیگر ابزار ضروری برای محافظت از آیفون است که نه تنها در برابر خط و خش از آن محافظت می‌کند؛ بلکه ممکن است در صورت بروز اتفاقات ناگهانی مثل زمین خوردن گوشی، جلوی ضرر چند میلیون تومانی شما را بگیرد!

در این بین البته نباید از طرح فوق‌العاده AppleCare+ هم غافل شد که در بسیاری نقاط دنیا قابل دسترسی بوده و هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات گوشی‌های آیفون را به حداقل می‌رساند. این طرح نیز مثل تمامی خدمات دیگر اپل در اختیار کاربران ایرانی قرار نخواهد داشت! بنابراین باید در محافظت فیزیکی از آیفون خود نهایت سعیتان را بکنید!

عدم تهیه پشتیبان از اطلاعات

تهیه نکردن بکاپ از اطلاعات گوشی کنونی اندرویدی یا iOS پیش از خرید یک آیفون جدید نیز اشتباه بزرگ دیگری است که بسیاری از ما مرتکب شده و در نهایت هم متحمل ضرر زیادی می‌شویم. در کنار اسنادی مثل تصاویر، ویدیوها، ترک‌های صوتی و دیگر محتوای چندرسانه‌ای که روی گوشی کنونی‌مان ذخیره شده و می‌توان از آن‌ها روی فضای ابری یا حافظه‌های فیزیکی دیگر پشتیبان‌گیری کرد، اطلاعات کلیدی‌تری مانند لیست مخاطبین، داده‌های درون بعضی برنامه‌ها، نام‌های کاربری و رمز عبور و بسیاری اطلاعات مهم‌تر از جمله داده‌هایی هستند که حتی اگر در به‌خاطر سپردنشان هم دچار مشکل نشوید، احتمالا انتقال دستی‌شان به آیفون جدید بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

بکاپ گیری iPhone بکاپ گیری iPhone

البته اگر پیش‌تر آیفون در اختیار داشته‌اید فرآیند پشتیبان‌گیری از اطلاعات مهم ساده‌تر بوده و احتمالا به‌صورت خودکار روی آی‌کلاود انجام خواهد شد. با این وجود اگر از یک گوشی اندرویدی به آیفون مهاجرت می‌کنید، باید حتما با روش‌های مختلف انتقال داده از گوشی های اندرویدی به آیفون آشنا باشید و یکی از مطمئن‌ترین راهکارهای این کار را برگزینید.

از سوی دیگر، در بسیاری موارد، کاربران با خرید گوشی جدید در صدد فروش دستگاه قدیمی خود هستند. دراین شرایط، مطمئن‌ترین راهکار برای اطمینان از این که خریدار جدید قادر به دسترسی به اطلاعات شما نیست ریست فکتوری کردن است. حتما در جریان هستید که ریست فکتوری، تمام اطلاعات و داده‌های گوشی قدیمی را شخم خواهد زد! بنابراین اگر از اسناد و اطلاعات مهم خود پشتیبان‌گیری نکرده باشید هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها ندارید.

بر این اساس یکی از نخستین کارهایی که پس از خرید آیفون جدیدتان (یا حتی پیش از خرید) باید انجام دهید، پشتیبان‌گیری از داده‌های پیشین است.

در گجت نیوز بخوانید:
۶ چیزی که نشان می‌دهند وقت خرید گوشی جدید فرا رسیده است ۱۵ راهکار جامع برای عیب یابی و رفع مشکل تمامی مدل های آیفون آیفون ۱۶ پرو با این ۱۰ تغییر بزرگ معرفی خواهد شد

نظر شما