شناسهٔ خبر: 66680932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

نمایشگاه کتاب نشان حیات فرهنگی کشور است

رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به اینکه اوضاع نشر و کتاب در ایران یاس‌آور نیست، گفت: نمایشگاه کتاب و حضور پرشور مردم نشانه‌ای از وضعیت خوب کتابخوانی و مطالعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الاسلام محمد قمی، چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) در دیدار با یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به برخی سیاه‌نمایی‌ها درباره وضعیت کتاب‌خوانی و صنعت نشر کشور گفت: به قدری نشانه‌های مثبت وجود دارد که می‌توان تمام این گزاره‌های منفی را رد کرد. برگزاری نمایشگاه کتاب و حضور پرشور مردم در کنار خانواده‌ها نشان از اهمیت این موضوع برای مردم ایران دارد. هدف از حضور فقط خرید کتاب نیست؛ زیرا خرید بدون حضور در مصلی هم امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان تبلیغات با تاکید بر اینکه شاخص‌های خوب نمایشگاه را باید به تلقی عمومی تبدیل کرد، افزود: زحمت‌های زیادی از طرف دولت و مجموعه‌های دیگر کشیده می‌شود اما جریان کتاب در زندگی مردم جاری است.

وی با اشاره به اتفاقات مثبت درحوزه کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: در زمینه تولید و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان، پیشرفت کمی و کیفی خوبی داشته‌ایم. در بحث نمایشگاهی هم غرفه‌های کودک و نوجوان حضور فعالی دارند و این نشان از کتاب‌خوانی این قشر دارد. هرچند شاید برای بازی زمان بیشتری اختصاص دهند؛ اما کتاب و مطالعه را هم رها نمی‌کنند.

قمی با اشاره به اینکه در حوزه هنری انقلاب اسلامی سعی داریم تا با اقتباس از کتاب‌ها و آثار ادبی در تولیدات فرهنگی و هنری یک چرخه مصرف مناسب را ایجاد کنیم، افزود: این اقدام با هدف دسترسی مخاطبان به یک اثر سالم در همه وجوه فرهنگی انجام خواهد شد.

نمایشگاه کتاب نشان حیات فرهنگی کشور است

رئیس نمایشگاه کتاب تهران نیز با اشاره به خودتحقیری عده‌ای در زمینه مطالعه و کتاب‌خوانی گفت: متاسفانه برخی، دوست دارند تا فضای کتاب و کتابخوانی را تضعیف کنند اما این موضوع عوامل و شرایط مختلفی دارد. اتفاقاً میزان فروش و استقبال مردم از رویدادهای فرهنگی جنبی نمایشگاه کتاب بیشتر شده است.

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه واقعیت‌های حوزه کتاب با آنچه در ذهن است فرق می‌کند، افزود: بیش از ۸۰ درصد ناشران در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و دولت به‌عنوان یک تنظیم‌گر و کمک‌کننده عمل می‌کند. عملکرد مردم در این حوزه در مقایسه با سایر حوزه‌ها بسیار کارساز و مثبت است.

احمدوند با مقایسه صنعت نشر ایران با کشورهای همسایه، گفت: طبق آمار و ارقام، وضعیت بسیار خوب و رو به جلویی در صنعت نشر داریم و بسیاری از کشورهای مختلف حتی ترکیه آرزو دارند تا نمایشگاه کتابی در سطح ایران برگزار کنند. شاید به‌صورت موردی ناشر و نویسنده‌های جهانی دارند اما در بحث تولید کتاب و حجم ناشران کوچک، بسیار از ما عقب‌ترند. بسیاری از ناشران ایرانی در سطوح جهانی هم تعامل دارند اما با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

نظر شما