شناسهٔ خبر: 66680917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار سیاسی ۲۶ اردیبهشت؛ حل مشکل طلافروشان با دستور رئیسی/تصمیم مجلس برای تعطیلات آخر هفته

مژگان رساپور

«تصمیمی برای تعطیلات آخر هفته»، «کاهش ساعت کاری»، «آیین‌نامه‌های قاچاق کالا» و ...از موضوعات مهم خبری بیست و ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته ضمن موافقت تبصره ۳ این لایحه، تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد.

در صورت تایید شورای نگهبان و بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی قرار است «شنبه‌ها» دومین روز تعطیل در کشور  به جای «پنج‌شنبه ها باشد» باشد، تغییر  بزرگی که گفته  شده با هدف تسهیل مراودات تجاری انجام می‌شود اما برخی معتقدند این موضوع در سبک زندگی مردم تحولاتی را ایجاد خواهد کرد.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات ساعت کاری کارمندان دولت را به ۴۰ ساعت در هفته کاهش دادند که  که این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

در همین راستا سازمان اداری و استخدامی کشور موظف شد متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی را تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهار شنبه) بیست و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

صبح امروز، جمعی از نویسندگان برجسته و چهره‌های ادبی و فرهنگی جهان اسلام که برای شرکت‌ در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ایران سفر کرده‌اند، در نهاد ریاست جمهوری با سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کردند.

رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با شخصیت‌های فرهنگی و ادبی جهان اسلام،‌ با بیان اینکه امروز دشمن با امپراطوری رسانه‌ای و جریان‌سازی باطل، با روایات غیر واقعی و تحریف واقعیت‌ها به‌ دنبال جهت‌دهی افکار عمومی ملت‌ها در ماجرای غزه است، بر اهمیت جایگاه و مسئولیت اهالی قلم و فرهنگ برای مقابله با این توطئه تأکید کرد و افزود: ایستادگی، ‌مقاومت و خداباوری ملت فلسطین و تلاش‌های جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه‌ای است که همت و تلاش مضاعف شعرا،  نویسندگان و چهره‌های فرهنگی جهان اسلام را در این جنگ شناختی و شبیخون فرهنگی می‌طلبد.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات دولت  هم بابیان اینکه تامین مالی بخش تولید در سال جهش تولید، از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال است، ضمن دستور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای رفع موانع تامین مالی مورد نیاز بخش تولید، از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها نیز خواست نسبت به تسریع در ارائه مشوق‌های مسکن‌سازی در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

در حاشیه همین جلسه سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت در خصوص مراحل کشف و معرفی فساد «چای دبش» در دولت گفت: دولت در گزارش دادن این تخلف و جرم پیشگام بوده و با سرعت تمام همکاری لازم را دارد، زیرا نگاه دولت ضدفساد بوده است. در اینجا برخی پرونده ها با هم خلط می شود، برخی پرونده ها که اسم افراد هم آمده جنبه تصمیمات مدیریتی دارد و در حوزه نهاده های اساسی بوده است که منجر به صدور رای جرم شده است و حوزه تخلفات فردی است. البته نظر دستگاه های نظارتی درون و خارج دولت و حقوقدانان این است که جرمی اتفاق نیفتاده است و تخلف بوده است. دولت با جدیت حتما پیشگاه شناسایی با هر فسادی خواهد بود.

همچنین سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به حاشیه توافق مالیاتی سازمان امور مالیاتی و تجار صنعت طلا، گفت: اعضای صنف طلا و جواهر معتقدند یکی از آیین‌نامه‌های قاچاق کالا ذیل سامانه جامع تجارت برای هم‌صنفی‌هایشان مشکلات را به وجود آورده است که با دستور ویژه رییس‌جمهور، وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد. مواردی از آیین‌نامه مذکور که برای طلافروشان مشکلاتی را به وجود آورده بود با رعایت مفاد کلی قانون، حذف شد.

در گوشه دیگری از حیاط دولت خبرنگاران از وزیر کشور درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا و علت اطلاع‌رسانی نکردن در این زمینه و ایجاد شائبه‌هایی در اذهان مردم سوال کردند که احمد وحیدی پاسخ داد: طبیعی است در هر کاری هر مأموری اگر تخلف کند با او برخورد می‌شود، اما آنچه که شنیدم در فضای مجازی درباره یک مورد خاص پخش شده و در آن مورد خاص آنچه توسط فراجا انجام شده این بوده که به خانمی تذکر حجاب داده شده، اما در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و در واقع خود را برهنه کرده است.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می‌توانید در این لینک دنبال کنید.

****

در جلسه امروز شورای نگهبان،  آیت‌الله احمد جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم توصیح کرد که تاکید کرد: برگزیدگان مردم باید رقابت‌های انتخاباتی را پایان‌یافته بدانند و اولویت اصلی‌شان، چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد و در این راه، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده را مدنظر قرار دهند و برای اجرایی شدن آنها برنامه‌ریزی کنند.

همچنین اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره روند انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

وی در بخشی از این گفت و گو درباره ترکیب مجلس دوازدهم، گفت: مجلس دوازدهم در سال اول، مجلسی پر سر و صداست، دوستان گذشته می‌خواهند در کرسی ریاست بمانند و دوستان تازه وارد معتقدند که باید ریاست به افراد جدید برسد. نگاه های گوناگونی هم در مجلس وجود دارد و جدیدی ها می گویند که قبلی ها نتوانستند و ما برنامه داریم و ممکن است در سال اول هم به هم بپرند اما به تدریج در کنار یکدیگر قرار گرفته و با کار و تفاهم جمعی، دنبال حل مشکلات مردم خواهند بود. جامعه هم دعواهای سیاسی را نمی پذیرد. جامعه ما فرهیخته است و دیگر سر مسائل کوچک مقابل هم نمی ایستد. دعواهای سیاسی هم نسبت به گذشته خیلی کم شده است. مردم حاضر نیستند که اقتدار کشور با دعواهای سیاسی ضایع شود. من با هفتاد سال سابقه سیاسی، آینده کشور را روشن می بینم.

انتهای پیام

نظر شما