شناسهٔ خبر: 66680745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی انتشارات ایرانشناسی منتشر شد؛

ارائه سه کتاب ویلم فلور در نمایشگاه کتاب تهران/ از لذت‌های ایرانیان تا تاریخ کاغذ در ایران

«لذت‌های ایرانیان»، «تاریخ کاغذ در ایران» و «تاریخ نان» عناوین سه کتاب نوشته ویلم فلور، ایرانشناس هلندی است که از سوی انتشارات ایران شناسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا انتشارات ایرانشناسی به‌عنوان ناشر تخصصی حوزه جغرافیا، گردشگری، محیط‌زیست و حیات‌وحش شناخته می‌شود و در طول ۲۸ سال فعالیت در حوزه‌های دیگری نظیر تاریخ و فرهنگ ایران، نجوم و فضا و ادبیات کلاسیک ایران نیز کتاب‌هایی منتشر کرده است که تعداد آنها کم هم نیست. نیازسنجی مخاطبان و انتشار کتاب در قالب‌های جدید و مطابق با استانداردهای جهانی یکی از مهم‌ترین اهداف ما در سال‌های اخیر بوده است و بر این اساس تمرکز اصلی خود را بر روی انتشار کتاب‌های جیبی، راهنمای میدانی و کتاب‌های مرجع قرار داده‌ایم.

«لذت‌های ایرانیان»، «تاریخ کاغذ در ایران» و «تاریخ نان» عناوین سه کتاب نوشته ویلم فلور است که از سوی انتشارات ایران شناسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده است. ویلم فلور (Willem Floor) (زاده ۱۹۴۲) کارشناس انرژی و پژوهنده تاریخ اهل هلند است. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اوترخت و دانشگاه لیدن در رشته‌های اقتصاد توسعه‌یافته و جامعه‌شناسی غیرغربی و اسلام‌شناسی انجام داد و زبان‌های فارسی و عربی را آموخت. در طی سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ در دانشگاه اوترخت، و در سال ۱۹۷۱ درجه دکترایش را در دانشگاه لیدن گرفت. طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳ او به عناوین مختلف با وزارتخانه توسعه و پیشرفت دانمارک همکاری می‌کرد.

طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ او به‌عنوان متخصص انرژی در بانک جهانی مشغول به کار بود. فلور اخیراً پژوهشگر مستقل شده‌است. فلور بیش از ۲۶۰ مقاله و کتاب در زمینه تاریخ اجتماعی اقتصادی ایران نوشته‌است. از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ کارشناس انرژی در بانک جهانی بود. در همین دوره، پژوهش‌های زیادی از او در زمینه‌های گوناگون مربوط به تاریخ ایران و خلیج فارس منتشر شد. فلور از نویسندگان دانشنامه ایرانیکا است.

ارائه سه کتاب ویلم فلور در نمایشگاه کتاب تهران/ از لذت‌های ایرانیان تا تاریخ کاغذ در ایران

لذت‌های ایرانیان

نوشته: ویلم فلور و ترجمه: صبا کارخیران، سمیرا محب‌علی

این کتاب که در هشت فصل تدوین شده است به خوردن و نوشیدن در ایران می‌پردازد. نخستین فصل، با «بسحاق» شاعر کمتر شناخته‌شده ایرانی آشنا می‌کند. بسحاق شاعری است که شعرش تماماً به خوراک اختصاص دارد و از این رو به «اطعمه» معروف است؛ فصل دوم نگاهی بر نظر مسافران خارجی در حدفاصل سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی دارد؛ فصل سوم به موضوع قهوه و قهوه‌خانه و چگونگی رواج فرهنگ قهوه‌نوشی در ایران می‌پردازد.

فصل چهارم به تفصیل نقش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قهوه‌خانه‌های تبریز تا سال ۱۹۷۱ میلادی پرداخته است؛ فصل پنجم با نگاه به دو فصل قبل‌تر، تاریخچه و روند تبدیل ایران از کشوری قهوه‌نوش به کشوری چای‌نوش را مورد بحث قرار می‌دهد؛ فصل ششم به موضوع باده و باده‌نوشی در ایران می‌پردازد؛ فصل هفتم به یکی از لذت‌های عمده یا بهتر است بگوییم اشتیاق ایرانیان، یعنی کشیدن تنباکو می‌پردازد؛ کتاب در فصل هشتم با تحلیلی از مصرف انواع مواد مخدر در ایران، به ویژه تریاک، حشیش و مشتقات آنها، به اوج خود می‌رسد.‌

ارائه سه کتاب ویلم فلور در نمایشگاه کتاب تهران/ از لذت‌های ایرانیان تا تاریخ کاغذ در ایران

تاریخ کاغذ در ایران

نوشته ویلم فلور و ترجمه: صبا کارخیران، سمیرا محب‌علی

این کتاب اثری ارزشمند از ویلم فلور، ایران‌شناس هلندی است. در این کتاب تاریخچه و جنبه‌های گوناگون کاغذ در ایران بررسی شده است.

داده‌های مربوط به جزئیات ارائه‌شده در این اثر، نه‌تنها به معرفی کشورهای صادرکننده کاغذ به ایران پرداخته و مسیرهای ورود کالا و چگونگی تحولات بازار کاغذ در طول زمان را نشان می‌دهد، بلکه تولیدکنندگان اروپایی و غیراروپایی را نیز با استناد به ته‌نقش کاغذها مشخص کرده است. در مورد تنوع در کیفیت، ترکیب‌بندی و طبیعت انواع متفاوت کاغذ نیز در این اثر براساس اسناد و مدارک گستردة به‌دست آمده از مؤسسات بین‌المللی بحث شده است.

در نهایت ضمن بررسی کاربردهای متنوع و گستردة کاغذ، تا حد امکان داده‌های اندک و بسیار جزئی آن ارائه شده است. پرواضح است که این اثر با پژوهش‌های آتی که در جهت گسترش و تعمق دانش ما درخصوص استفاده و تولید کاغذ در ایران و برای ایران انجام خواهد شد به ثمر خواهد نشست.

ارائه سه کتاب ویلم فلور در نمایشگاه کتاب تهران/ از لذت‌های ایرانیان تا تاریخ کاغذ در ایران

تاریخ نان در ایران

نوشته: ویلم فلور و ترجمه: صبا کارخیران

این کتاب اثری ارزشمند از دکتر ویلم فلور، ایران‌شناسی هلندی است. در این کتاب تاریخچه و جنبه‌های گوناگون پخت نان در ایران بررسی شده است. با توجه به این‌که در طول تاریخ ایران، نان اصلی‌ترین خوراک مردم در اغلب مناطق بوده است، تنوع و گوناگونی فراوانی در روش‌های پخت و مواد اولیه ان وجود دارد. به‌عنوان مثال گونه‌های فراوانی از نان‌های محلی در سراسر تاریخ ایران از گذشته تا به حال وجود دارد که تاکنون توجهی به آن‌ها نشده است.

با توجه به اهمیت نان در رژیم غذایی ایرانیان، جای تعجب است که نقش آن در جامعه ایرانی تاکنون به عنوان موضوع مطالعه نادیده گرفته شده است. از قدیم الایام نان غذای اصلی مردمان ساکن در فلات ایران بوده است. ویلم فلور، یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران تاریخ ایران، در تاریخ نان در ایران، آغاز کشاورزی و نان‌سازی و انواع غلات و دیگر محصولاتی را که برای تهیه نان استفاده می‌شده و می‌شوند، شرح می‌دهد. او سپس به ساخت خمیر در مناطق روستایی و شهری می پردازد و به دنبال آن مروری بر فنون پخت و انواع نان هایی که در ایران ساخته شده و می شود، می پردازد. و چون انسان تنها با نان زندگی نمی کند، مروری بر جنبه های معنوی و اجتماعی نان در جامعه ایرانی به ما ارائه می شود. در نهایت، نویسنده اهمیت رژیم غذایی نان را برای مردم ایران ارزیابی می کند و با پرداختن به این سوال که دولت چگونه با «مسئله نان» که اغلب تعیین کننده ظهور و سقوط دولت‌ها بود، به پایان می‌رسد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما