شناسهٔ خبر: 66680605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واگن‌های چینی از بهمن ماه وارد تهران می‌شوند

شهردار تهران از ورود واگن‌های وارداتی چینی از بهمن ماه امسال به حوزه حمل و نقل پایتخت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک به  نقل از تسنیم ، علیرضا زاکانی؛‌ شهردار تهران در آیین اجرایی پروژه احداث خط 9 مترو تهران، اظهار کرد: با همکاری تمام قوا و سایر نهادها یک راه جدید را آغاز کرده‌ایم که در آن افق دوردست و نیافتنی در حرکت در مسیر کارهای بزرگ را دست یافتنی کرده‌ایم.

وی با اشاره به گذشت 32 ماه و 15 روز از دوره خدمت در این دوره از مدیریت شهری تصریح کرد: در ابتدا بنا بر آرا و نظرات مردم موضوع آلودگی هوا و ترافیک در سطح نیازها و خواسته‌های مردم بود که این موارد یک محور زیست محیطی و دیگری محور شهری بود که شهروندان در شهرداری تهران طلب می‌کردند.

شهردار تهران ادامه داد: برای چنین کارهایی سلسله اقداماتی طراحی و در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت که بخشی از این اقدامات دو ویژگی داشت به طوری که در این بخش ما توجه ویژه‌ای را به حوزه فضای سبز داشتیم و بر اساس آمار و ارقام اقدامات خوبی در توسعه فضای سبز در این دوره از مدیریت شهری صورت گرفت.

زاکانی افزود: در سال 57 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان کل فضای سبزی که به ارث گذاشته شده بود 3 هزار و 900 هکتار بود که در همین زمستانی که پشت گذاشتیم (1400 - 1401 و 1402) موفق شدیم 4750 هکتار فضای سبز پیرامون شهر تهران و 645 هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه بدهیم.

وی در ارتباط با توافقات صورت گرفته با کشور چین در ارتباط با توسعه خطوط مترو، ورود واگن‌های مترو و اتوبوس‌های برقی و ... اظهار کرد: در سفر چین توافقات خوبی صورت گرفت به طوریکه در این سفر احداث 3 خط مترو در دستور کار قرار گرفت ضمن اینکه بر اساس آمار برای هر کیلومتر مترو نیاز به 3 همت اعتبار است.

شهردار تهران در خصوص ورود واگن‌های جدید وارداتی به کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از بهمن ماه واگن‌های چینی وارداتی وارد سیستم حمل و نقل عمومی خواهند شد. همچنین یکی از توافقات در سفر چین استفاده از تراموای چرخ لاستیکی به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی بود که با پیگیری‌های انجام شده توانسته‌ایم احداث دو خط تراموا را در پایتخت مجوز بگیریم، ان‌شاءالله پس از سیر مراحل قانونی امسال یک خط تراموا در شهر تهران آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که احداث این خط کمتر از یک سال طول بکشد.

زاکانی در ارتباط با توسعه فضای سبز شهر تهران در این دوره از مدیریت شهری گفت: یکی از ویژگی‌های فضای سبز زمینه رفع آلودگی هواست و این در حالی است در چند هفته اخیر برخی از رسانه‌ها مطالبی را منتشر کرده‌اند که به هیچ عنوان پایه اطلاعات درستی نبوده است. این در حالی است که دو روز گذشته یکی از رسانه‌ها مطالبی را در ارتباط با قطع درختان در خیابان ولیعصر منتشر کرد و جالب آنجاست که این موضوع به سال 97 بر می‌گردد زمانی که این دوره از مدیریت شهری حضور نداشته است.

وی همچنین در ارتباط با مواردی که در هفته‌های اخیر در ارتباط با برخی از پارک‌های شهر تهران عنوان کرده افزود: این موارد نیز از اساس بنیانی را نداشته است. البته ما پاسخ‌هایی را به آنها داده‌ایم اما آنها علاقه ندارند که حرف حق را بشنوند.

شهردار تهران گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته و تاثیر بسزایی را در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته توسعه شریان‌های شهر تهران از جمله آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها است. به طوریکه از 32 ماه پیش این مسئله در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

زاکانی با اشاره به اینکه یک آزادراه، دو بزرگراه و اصلاح 98 تقاطع در دستور کار این دوره از مدیریت شهری قرار گرفته افزود: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته 3.7 کیلومتر بزرگراه شهید بروجردی در منطقه 18 افتتاح و امسال ان‌شاءالله 1.2 کیلومتر آن در فاز دوم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره احداث بال غربی آزادراه یادگار امام گفت: این بخش از پروژه نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و ان‌شاءالله بزرگراه یادگار امام به بروجردی و‌ آزادگان و در نهایت به آزادراه ساوه متصل خواهد شد و این شرایط امکانی را همانند بزرگراه امام علی در شرق تهران فراهم خواهد کرد تا شهروندانی که در غرب تهران تردد می‌کنند شرایط خوبی داشته باشند.

زاکانی گفت: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد بزرگراه شهید شوشتری با 16 کیلومتر است که فاز نخست آن با 9.2 کیلومتر در انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار تهران با اشاره به مزیت‌های بهره‌برداری از آزادراه شهید شوشتری گفت: با بهره‌برداری از این آزادراه 5.5 درصد ترافیک در شرق تهران و 1.5 درصد ترافیک در کل تهران کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: ان‌شاءالله همزمان با ایام پیش رو احداث 9 کیلومتری تونل شهید متوسلیان آغاز خواهد شد که مختصات جغرافیایی این پروژه از انتهای بزرگراه صیاد شیرازی (میدان سپاه) تا آزادگان خواهد بود که با 3 خروجی این پروژه پیش‌بینی شده است.

زاکانی با اشاره به اصلاح تقاطع‌های غیرهمسطح تصریح کرد: با اصلاح 98 تقاطع، مسیر تردد 93 کیلومتر به 53 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین روزانه یک میلیون لیتر با اصلاح تمام تقاطع‌ها مصرف سوخت خواهیم داشت.

شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون استفاده از حمل و نقل عمومی 34 درصد است و 66 درصد استفاده از حمل و نقل شخصی است که هدفگذاری ما این است که بتوانیم استفاده از حمل و نقل عمومی را به 70 درصد برسانیم.

وی درباره تکمیل تمام خطوط مترو اظهار کرد: برنامه‌ای که پیش‌بینی شده حداکثر تا سال 1410 است.

زاکانی ادامه داد: تا پیش از این دوره از مدیریت شهری 142 ایستگاه با 254 کیلومتر مترو در پایتخت راه‌اندازی شده بود که در حال حاضر به 330 کیلومتر با 159 ایستگاه رسیده است.

شهردار تهران تصریح کرد: البته هیچ کدام از این آمارها ما را قانع نمی‌کند چرا که ما خودمان را با دوره قبلی مقایسه نمی‌کنیم و ما مبتنی بر نیازهای شهر گام بر خواهیم داشت

وی افزود: یکی از بزرگترین چالش‌ها  تامین منابع مالی در بخش مترو بوده است به طوری که ما در بعد اجرایی شرکت‌های خوبی را در ایران داریم و تلاش شد از ظرفیت‌های نهفته استفاده شود.

زاکانی با اشاره به پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران گفت: از سال 83 به بعد بدهی‌هایی برای شهرداری تهران وجود دارد که بر اساس عدد ادعایی نظام بانکی این عدد حدود 169 هزار میلیارد تومان است و ما توانستیم سال گذشته سال گذشته بخشی از بدهی‌ها را بدهیم و ان‌شاءالله این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران تلاش کرده در یک بازه زمانی تعریف شده بدهی‌های خود را پرداخت کند، گفت: ما بدهی‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم به طوریکه سال گذشته توانستیم 124 همت از بدهی‌های شهرداری را تعیین تکلیف کنیم و ان‌شاءالله الباقی آن امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

شهردار تهران افزود: با پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ها فرصت‌های خوبی برای آنها ایجاد شده و ما توانستیم منابع جدیدی از بانک‌ها برای حوزه حمل و نقل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برنامه ویژه‌ای را برای تمام خطوط مترو هذفگذاری کرده است گفت: خطوط هفت‌گانه مترو از یک تا هفت با ملحقات آن با سرعتی مناسب در این دوره آغاز شد و علاوه بر ان ما برای خطوط جدید (8، 9،‌10 و 11) هدفگذاری کرده‌ایم.

زاکانی گفت: خطوط 8 و 10 مترو سال گذشته شروع شد و امروز نیز خط 9 مترو آغاز خواهد شد و ان‌شاءالله خط 11 مترو نیز در هفته‌های آتی آغاز و جشن آن را خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های خط 9 مترو تهران گفت: این خط بیش از 52 کیلومتر تونل دارد و 37 ایستگاه. این خط از 10 منطقه شهرداری تهران عبور و 12 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط مترو دارد.

شهردار تهران تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تمام خطوط مترو پویا و فعال خواهند شد.

زاکانی با اشاره به اظهار نظر برخی از مسئولان دوره قبل مدیریت شهری در ارتباط با توسعه مترو در این دوره از مدیریت شهری گفت: برخی از مسئولان قبلی مترو با تماسی که با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشته‌اند عنوان کرده‌اند که برای آنها تعجب است که چطور این کارها در حال انجام است!

وی افزود: خط 10 مترو توسط قرارگاه خاتم و خطوط 8، 9 و 11 با یک شیوه جدید عملیاتی و اجرا شده است به طوری که این کار با همکاری یک شرکت ایرانی یک شرکتی چینی و مجموعه شهرداری تهران انجام می‌شود.

 

شهردار تهران ادامه داد: 4 خط جدید مترو با 170 کیلومتر با 130 ایستگاه طراحی شده است و اگر خط 10 را با 42 کیلومتر خارج کنیم نزدیک به 130 کیلومتر مترو با حمایت چینی‌ها و تکنولوژی ایران عملیاتی خواهد شد.

نظر شما