شناسهٔ خبر: 66680498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ادعای سوناک درباره فروش سلاح به اسرائیل

نخست وزیر انگلیس در پی افزایش فشارهای داخلی برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که موضع لندن در این زمینه تغییری نکرده و با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد.

صاحب‌خبر -

نخست وزیر انگلیس در پی افزایش فشارهای داخلی برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که موضع لندن در این زمینه تغییری نکرده و با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد.

ریشی سوناک روز چهارشنبه در نشست پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور ادعا کرد: دولت انگلیس برخلاف دولت آمریکا به طور مستقیم به اسرائیل سلاح نمی‌فروشد و تسلیحات مرگبار در این اختیار آن قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان بخشی از رویه کنترل صادرات سلاح، به طور دائم توصیه‌ها درباره پایبندی به قوانین بین‌المللی را مرور می‌کنیم و وزرا بر اساس این توصیه‌ها عمل می‌کنند.

نخست وزیر انگلیس با بیان این ادعا، نتیجه گرفت:‌ موضع ما در پی آخرین ارزیابی صورت گرفته، در خصوص صادرات سلاح تغییری نکرده و همسو با سایر شرکا از جمله ایالات متحده است.

او این ادعا را در پاسخ به پرسش ریچارد برگن نماینده مجلس از منطقه لیدز شرقی مطرح کرد که پرسید «چرا نخست وزیر انگلیس برخلاف خاستگاه مردم این کشور، فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را تحریم نمی‌کند؟»

اعتراض‌ها در انگلیس برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی این کشور با رژیم صهیونیستی در پی افزایش آمار شهدای غزه و برنامه این رژیم برای حمله به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره پناه گرفته‌اند، رو به افزایش است.

چندی پیش نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند و در آن تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را خواستار شدند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیسی هم ماه گذشته طی ۲ نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند.

حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرتعداد انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.

دولت انگلیس در سایه حمایت از حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود، تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را «نابخردانه» می‌داند.

سوناک امروز در مجلس ادعا کرد:‌ من از حق اسرائیل برای دفاع از خود و حذف تهدید حماس علیه مردم آن حمایت می‌کنم؛ اما نسبت به بحران فزاینده انسانی در غزه نگران هستم و بارها این مساله را در این مجلس و به نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده‌ام.

وی بدون محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، افزایش حجم کمک‌رسانی به این باریکه و بازگشایی کریدورهای بیشتر برای آسان‌سازی این فرایند را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی را در نوار غزه وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر در حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه مجروح شده‌اند.

 

 

نظر شما