شناسهٔ خبر: 66680385 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

10 موزه برتر تهران را بشناسید

صاحب‌خبر -
ماجراجویی در موزه‌های تهران 
ایران سرزمینی کهن با داستانی به بلندای تاریخ بشریت است. سرزمینی که در هر گوشه آن، گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن پنهان شده است. البته تمام این رازها در دل خاک پنهان نیستند. قسمتی آن‌ها در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند تا شما بتوانید عظمتشان را از نزدیک لمس کنید. از خلیج فارس تا پایتخت را با بلیط بوشهر تهران طی کنید و گشتی میان گنجینه‌های هنری و تاریخی ایران بزنید. در ادامه به شهر موزه‌ها، تهران می‌رویم و برترین موزه‌های این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد تا هرچه زودتر ماجراجویی خود را آغاز کنید. 

1.    موزه ملی ایران
موزه ملی ایران، مهم‌ترین موزه تهران و حتی کل ایران به‌حساب می‌آید. این موزه مانند صندوقچه‌ای پر از گوهر ناب است که در دل پایتخت می‌درخشد. قدمت این موزه به بیش‌از 103 سال می‌رسد و طی این سال‌ها فرازونشیب‌های بسیاری به خود دیده است.
موزه ملی ایران به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. موزه ایران باستان که آثار دوران پارینه سنگی تا اسلام را در خود جای داده و همچنین موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی که گنجینه‌های هنر اسلامی را پس‌از ظهور اسلام در ایران تا پادشاهی‌های مختلف به نمایش گذاشته است. اگر به‌دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد هستید، حتما به این موزه بروید.
•    آدرس: خیابان امام خمینی (ره)، خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره 1

2.    کاخ موزه سعد آباد
در دامنه البرز، قصری ییلاقی که مربوط به دوران قاجار و پهلوی است، به زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند. در ابتدا این کاخ اقامتگاه ییلاقی قاجاریان بود که با روی کار آمدن پهلوی دوم، تبدیل به اقامتگاه اصلی محمدرضا شاه شد. امروزه کاخ سعدآباد تبدیل به موزه‌ای خارق‌العاده برای نمایش تاریخ و هنر معاصر ایران شده است. هر گوشه از این کاخ موزه، حکایتی از زندگی پادشاهان و درباریان را روایت می‌کند.
•    آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، میدان دربند، مجموعه سعد آباد

3.    موزه فرش
فرش ایرانی، نگاره‌ای از هزاران نقش و رنگ است که تاروپودش، داستانی از شکوه و هنر را به نمایش می‌گذارد. در موزه فرش ایران، گویی در میان این نگاره‌های نفیس قدم می‌زنید و با هنرمندان ایرانی در گذر زمان، هم‌سفر می‌شوید. این موزه گنجینه‌ای از فرش‌های دستباف ایرانی را به نمایش گذاشته که هر کدام ثمره ذوق و هنر هنرمندان ایرانی از هزاران سال پیش تا به امروز هستند.
•    آدرس: ضلع شمالی پارک لاله، خیابان فاطمی

4.    موزه زمان
در قلب پایتخت، جایی میان هیاهوی شهر، مکانی وجود دارد که گذر زمان در آنجا معنا پیدا می‌کند. موزه زمان، مجموعه‌ای بی‌مانند از انواع ساعت و دیگر وسایل اندازه‌گیری زمان است. البته جذابیت این موزه تنها به اشیا آن نیست، بلکه باغ‌ها و ساختمان‌های اطراف آن نیز به تنهایی، تماشایی هستند. ساعت‌های جمع‌آوری شده در موزه زمان، حکایتی طولانی از تلاش بشر برای رام کردن زمان را تعریف می‌کنند.
•    آدرس: خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان زعفرانیه، ابتدای چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12

5.    موزه جهان نما
در خیابان نیاوران تهران، موزه‌ای با مساحت کم، اما وسعتی به اندازه سراسر دنیا، آثار بی‌نظیری از هنرمندان مشهور غربی و شرقی را به نمایش گذاشته است. این موزه توسط یکی از ملکه‌های خوش ذوق و سلیقه ایرانی دایر شده است. در این موزه می‌توانید آثار خارق‌العاده‌ای از وارهول، پیکاسو و جون میرو را مشاهده کنید. موزه جهان نما تنها یک موزه نیست، بلکه تجربه‌ای متفاوت از نمایش هنر جهانی در ایران است.
•    آدرس: میدان نیاوران، مجموعه نیاوران، ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه

6.    موزه دفاع مقدس
موزه دفاع مقدس، یادمانی از رشادت‌ها و فداکاری‌های زنان و مردانی است که برای دفاع از خاک وطنشان، جان عزیز خود را فدا کردند. با هر قدمی که در این موزه بر می‌دارید، صحنه‌های نبرد و ایثار را از نزدیک لمس خواهید کرد. جنگ هرگز دلنشین و زیبا نیست. اما در ورای تمامی ویرانی‌ها و غم‌ها، حماسه‌ای جاودانه نهفته است. حماسه مردمی که برای حفظ آزادی و استقلال دلاورانه جان سپردند.
•    آدرس: بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو، مقابل پارک طالقانی

7.    موزه آبگینه
موزه آبگینه، دنیایی از شیشه و سفال است که توانسته است، توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می‌کند. این موزه در عمارتی که متعلق به قوام‌السلطنه، وزیر امور خارجه احمد شاه، قرار دارد. بنای این موزه به خودی خود جاذبه‌ای خیره‌کننده است.
گوشه‌ای از گنجینه‌های موزه آبگینه و سفالینه ایران، مربوط به قرن سوم هجری تا دوران ایلخانی است. تک‌تک اشیا این موزه، نماد فرهنگ غنی و هنر هنرمندانی است که سال‌های دور در این خاک می‌زیستند.
•    آدرس: خیابان جمهوری، خیابان سی تیر
 


8.    موزه سینما
مکانی در تهران وجود دارد که در آنجا سرسبزی باغ فردوس با شکوه تاریخ قاجار در هم آمیخته و دروازه‌ای به دنیای پرزرق‌وبرق سینمای ایران گشوده شده است. موزه سینما گنجینه‌ای از یادگارها و خاطرات است.
از نخستین جرقه‌های فیلمبرداری در ایران تا شاهکارهای معاصر، همگی در این مکان گرد هم آمدند تا روایتگر داستان پرماجرای سینمای ایران باشند. اگر علاقه دارید یک روز خاطره‌انگیز و خاص داشته باشید، بازدید از باغ فردوس و موزه سینمای آن را در برنامه خود قرار دهید.
•    آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان طوس، خیابان جعفری، پلاک 52

9.    موزه جواهرات ملی ایران
در قلب تهران، گنجینه‌ای از جواهرات نفیس و باشکوه برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر به نمایش گذاشته شده است. موزه جواهرات ملی ایران، در خزانه بانک مرکزی جای گرفته است. با بازدید از این موزه می‌توانید شکوه و جلال پادشاهان ایرانی را طی دوران‌های مختلف نظاره کنید. دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، کره جواهر نشان و تخت طاووس، قسمتی از اشیا نفیس این موزه است.
•    آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان حافظ، خیابان سی تیر، پلاک 42

10- موزه موسیقی ایران
موزه موسیقی ایران، بهترین مقصد برای عاشقان فرهنگ و موسیقی ایران است. در این موزه که قدم می‌زنید، نغمه خنیاگران ایران، از ادوار مختلف به گوشتان می‌رسد. در این موزه علاوه‌بر نمایش سازهای مختلف و نمونه‌های موسیقی ایرانی، کنسرت‌های موسیقی نیز برگزار می‌شود.
•    آدرس: خیابان مقصد بیک، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹



همراه با فلای تودی در زمان سفر کنید 
بازدید از موزه‌ها مانند سفر در زمان است. با هر یادگاری که رو‌به‌رو می‌شوید، داستان و روایتی از گذشته به گوشتان می‌رسد. موزه‌های تهران، آینه تمام‌نمای شکوه و عظمت ایران است. 
بهترین فرصت برای کشف زیبایی‌ها و شگفتی‌های گذشته ایران، خرید بلیط و رزرو هتل ارزان است. اگر این بلیط را از فلای تودی تهیه کنید، تجربه دلچسب سفر اقتصادی هم به کوله بار تجربه‌هایتان اضافه می‌شود. کافیست به سایت فلای تودی بروید و سفر هیجان‌انگیز خود را شروع کنید. 

نظر شما