شناسهٔ خبر: 66679335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

حجت‌الاسلام خداداده در سومین نشست شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های مساجد کشور، با تأکید بر هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید، گفت: اجتماع هزار نفری فعالان این کانون‌ها در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام خداداده با تأکید بر هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید، گفت: علاوه بر دوره‌های آموزش و توانمندسازی برای مدیران کانون‌های اهل سنت، اجتماع هزار نفری فعالان این کانون‌ها در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

سومین نشست شورای راهبری اهل سنت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» با بیان اینکه بنا داریم جلسات ویژه کانون های اهل سنت را به صورت فصلی برگزار کنیم، اظهار کرد: برادران اهل سنت ما مطالباتی داشتند که پیوست فرهنگی مساجد اهل سنت است، در نتیجه در نظر داریم برای آنها برنامه‌ریزی منسجم تری داشته باشیم علاوه بر این ، فرصت مناسبی است تا ذیل این فعالیت ها از لشکر عظیم برادران اهل سنت برای بهره مندی از فرصت های تمدنیِ ساخت کشور استفاده کرد، بنابراین می‌توانیم ظرفیت برادران اهل سنت را با فعالیت در سطح مساجد و کتابخانه های مساجد متبلور ساخته و در راستای اعتلای کلمه مقدس لا اله الا الله تلاش کنیم.

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: اگر دشمن این انسجام و اتحاد را ببیند، متوجه خواهد شد که جامعه اهل سنت و اساسا همه مسلمانان به عنوان امت پیامبر اکرم (ص) چگونه تلاش می کنند تا در امر احیای مکتب قرآن حرکت کنند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه ما همواره در طول سال برای مدیران کانون‌های مساجد همه استان ها دوره های آموزشی و توانمندسازی را برگزار می کنیم، خاطرنشان کرد: امسال این دوره ها برای کانون های اهل سنت نیز برگزار خواهد شد و ما می خواهیم از مدیران این کانون ها و نظرات آنها استفاده کنیم که در همین راستا در آینده ای نزدیک اجتماع هزار نفری کانون های اهل سنت را در تالار وحدت تهران خواهیم داشت.

کانون های تخصصی خواهران در کردستان فعال و پویا هستند

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه اهل سنت نیازمند آن است که در گام نخست به بحث محتوا و موضوع توجه داشته باشیم، افزود: بحث دیگری که در این عرصه اهمیت دارد روش است از سوی دیگر محتوای کانون های مساجد باید با توجه به وجود دو هزار و ۳۰۰ کانون در مساجد اهل سنت در این استان ها باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم در کانون ها برای اهل سنت کار کنیم بحث محتوا و موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر مرکز اسلامی غرب کشور ادامه داد: از سوی دیگر اهل سنت معمولا مناسبت های فراوانی ندارند اما در همان مناسبت ها نیز فعالیت های اجتماعی دارند از جمله رسیدگی به فقرا و رسیدگی به شرایط دانش آموزان و دانشجویان نیازمند و ... بنابراین بر اساس همین رویکرد باید در سطح کانون ها فعالیت داشته باشیم، از سوی دیگر روش ارایه برنامه ها نیز اهمیت بسزایی دارد به این معنا که چگونه می خواهیم به این کانون ها فعالیت ها را منتقل و ایده را مطرح کنیم.

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

وی در ادامه افزود: در بحث محتوا توجه به مبانی انقلاب اسلامی نزد اهل سنت اهمیت دارد. همچنین مبانی اخلاقی و معنوی نیز مطرح است، به هر روی ما در احکام تفاوت هایی داریم و فقه جعفری و مذاهب چهارگانه در این بین مطرح است؛ بنابراین فکر می کنم باید مسجد تقویت شود و به ویژه به امام محوری توجه شود. 

حجت الاسلام پورذهبی در ادامه به کانون های فرهنگی هنری بانوان اشاره کرد و گفت: از این حوزه نیز نباید غفلت کرد. در حال حاضر هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در کردستان داریم و نیمی از دانشجویان از بانوان هستند. با این حال با وجود اینکه کانون های فعال بانوان در این استان پویا هستند اما تعداد بسیار اندکی دارند.

این گزارش می افزاید: محمدتقی محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فزهنگی هنری مساجد کشور طی سخنانی با بیان اینکه ستاد در کشور با بهره گیری از شبکه منسجم و فعال در قالب ۲۶ هزار و ۸۰۰ کانون در سطح مساجد سراسر کشور فعالیت دارد، گفت: برنامه این کانون ها در حوزه های مختلف از جمله تولید محتوا و برنامه های فرهنگی و تربیت عناصر انسانی باورمند و مجاهد در کشور است.

 معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ۲۳۰۰ کانون فرهنگی هنری اهل سنت که نوعا در نوار مرزی قرار گرفته اند، از جمله مصادیق فعالیت جدی در حوزه مسجد محسوب می شوند، افزود: ما شاهد اقدامات متنوعی از سوی آنها هستیم و در این راستا در سطح ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برنامه های مختلفی را شکل داده ایم تا یک جریان هم افزا برای گسترش فعالیت های این کانون ها شکل بگیرد.

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

ی ادامه دارد: به همین منظور نیز در آینده نزدیک اولین نشست آموزشی مدیران کانون های مساجد اهل سنت را با حضور ۶۰۰ نفر در تهران میزبانی خواهیم کرد؛ ضمن اینکه اگر خط مشی منسجم و شفافی برای ضابطه گذاری کانون های اهل سنت محقق شود، شاهد درخشش بیش از پیش آنها خواهیم بود در ادامه،

مولوی محمدجعفر محبی، مدیر دفتر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در استان ما دو قوم بلوچ و زابلی و دو مذهب شیعه و سنی از قرن ها قبل کنار یکدیگر زندگی کرده اند، افزود: بنابراین شاهد روابط حسنه ای میان این دو هستیم که حتی قبل از انقلاب اسلامی به وسیله دو شخصیت بزرگوار در زاهدان به نام مولوی عبدالعزیز و آیت الله کفعمی که نماینده امام نیز بود، جریان یافته و تعامل خوبی را شاهد بودیم که برای امروز ما الگو است.

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

مدیر دفتر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت زاهدان،با بیان اینکه در گذشته در سطح مساجد اهل سنت چیزی به اسم کانون وجود نداشت و هر مسجد آموزش قرآن و روانخوانی را به طور معمول برگزار می کرد که این روند همچنان نیز ادامه دارد افزود البته اکنون فعالیت ها تا اندازه ای کمرنگ شده اما می توان با یک برنامه ریزی در سطح مساجد و فعالیت کانون ها علاوه بر اینکه مانع تبلیغات سوء و انحرافی شویم از سوی دیگر مبادرت به اقدامات فرهنگی و تربیتی برای فرزندانمان کنیم.

 در ادامه، علی صارمی، مدیر مرکز تخصصی علوم اسلامی امام شافعی کردستان طی سخنانی با اشاره به اینکه خدمت به مسجد و اهالی مسجد از وظایف ما محسوب می شود، گفت: امروز هر کدام از این فعالیت ها در راستای فرهنگ سازی برای نسل جوان صورت می پذیرد و خوشبختانه شاهد فعالیت های متعددی در سطح کانون های مساجد اهل سنت بوده ایم.

وی افزود: درست است که بیش از ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور فعالیت دارند و دوره های آموزشی و فعالیت های ثبت شده در سامانه بچه های مسجد دارند اما مسئله آن است که گویا کمیت بیشتر از کیفیت است که در این راستا پیشنهاد می کنیم تصدی گری دولتی در کانون ها کمرنگ تر شود و فعالیت ها به مردم واگذار شده و از سوی دیگر سقف اعتبار کانون ها افزایش پیدا کند که در این صورت شاهد تبلور فعالیت ها خواهیم بود.

هم‌افزایی مساجد اهل سنت و تشیع برای اعتلای توحید

مدیر مرکز تخصصی علوم اسلامی امام شافعی کردستان تصریح کرد: باید فرهنگ پرسشگری و مطالبه گری را در کانون ها گسترش داده و فعال کنیم، همچنین در تهیه بسته های مطالعاتی و فرهنگی برای اهل سنت نیز بیش از پیش فعال باشیم

 در بخش دیگری از این نشست، تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشت با اشاره به اینکه حرکت در افق تمدنی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود، اظهار کرد: اگر فضای عمومی جامعه و متعاقب آن کانون ها به این مسئله توجه داشته باشند در این صورت سیاست ها و برنامه ها نیز تغییر خواهد کرد و به نظرم در انتقال مفهوم حرکت تمدنی در ایران از طریق کانون ها دچار غفلت شده ایم.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: این بسیار اهمیت دارد که تجارب همزیستی را به عنوان یک گفتمان ارایه کرده و منجر به تعامل شویم، ما الگوهای تلفیقی خوبی در سطح کشور داریم و شیعه و سنی در سطح استان ها همواره با یکدیگر در تعامل بوده و گفتمانی اثرگذار داشتند، بنابراین، باید از طریق تحقق نهضت بازگشت به مسجد در این عرصه فعالیت بیش از پیش داشته باشیم.

نظر شما