شناسهٔ خبر: 66679331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توضیح زاکانی در خصوص قرارداد با شرکت ساختمانی برای خرید اتوبوس برقی

شهردار تهران درباره نقش یک شرکت ساختمانی چینی در قرارداد خرید خودروهای برقی، همچنین محرمانگی این قرارداد توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

شهردار تهران امروز در حاشیه جلسه هیئت وزیران در خصوص نقش یک شرکت ساختمانی در قراردادر خرید خودروها و اتوبوس‌های برقی از کشور چین به خبرنگار قدس آنلاین‌ گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام می‌دهد و به واردات خودرو کاری ندارد.

زاکانی افزود: این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد و یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.

زاکانی در عین حال از ذکر نام شرکتهای خودروساز طرف قرارداد برای ساخت خودروهای برقی خودداری کرد.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی با بیان اینکه این محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است، اظهار داشت: در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاه‌های مسوول که در جریان جزییات هستند مسئله را مدیریت کنند.
وی با اشاره به اینکه  هزینه تولید خودروهای چینی در قرارداد شهرداری  بسیار ارزان‌تر از قیمت شرکت‌های ایرانی است، خاطرنشان کرد: بخش‌های اصلی خودروهای خریداری شده از چین تماما خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید می‌شود، سوار می‌شود.
شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزان‌تر و کم‌ زمان‌برتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم.

نمی‌دانم مافیا هست یا نه! ولی ما هر اتوبوس را ۹۷ هزار یورو ارزان‌تر از داخل  خریدیم

زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلا نمی‌دانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح می‌دهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامه‌های رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یوروی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت.
وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشن‌های مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۲۵۰ هزار یورو می‌رسد.
شهردار تهران افزود: در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار یورو صرفه‌جویی شده است.
زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران ۳هزار و ۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز داخلی خریداری کرد اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینی‌بوس تحویلی به شهرداری به ۲هزار و ۷۵۵ عدد کاهش یافت که ۵۰۰ عدد آن مینی‌بوس است. این تعداد از اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به تدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران می‌شود.
وی گفت: شهرداری از شرکت‌های خودروسازی که یا قیمت بالایی می‌گفتند یا کیفیت پایینی ارائه می‌دادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسری‌ها و جلو انداختن ۲ ساله تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.

نظر شما