شناسهٔ خبر: 66679201 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

گشت‌وگذاری موسیقایی در فضای مجازی

صاحب‌خبر -

14:22

واکنش همایون شجریان به انتشار مطالبی در فضای مجازی درباره زندگی شخصی‌اشو ملاقات رضا صادقی با یک کودک کار از مهم‌ترین مطالبی بود که در روزهای گذشتهدر فضای مجازیِ موسیقی به چشم مخاطبان آمد.

به گزارش مهر، فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز ودرشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم وجالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آنداشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود دربسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکارعمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌هادربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولاتموسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند درابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای رویمی‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب وغریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشتهباشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیندبسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ وخم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات ودیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمیخبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادیاست که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوبو تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها وتصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و همایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازیشده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوعبه آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتنملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنرمهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازیاست که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالانعرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرارمی‌گیرد.

همایون شجریان؛ خسته شد صبر ما!

یکی از مهم ترین و پرحاشیه ترین بحث های فضای مجازی موسیقی مربوط به پستروز سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه همایون شجریان حین برگزاری تور کنسرتهای خارجی این خواننده مطرح بود که به دلیل لحن نوشتارش که به ماجرای سحردولتشاهی ارتباط داشت، با واکنش های بسیار متعدد مثبت و منفی رو به رو شد.

همایون شجریان در متن خود که گویا از پس برخی حواشی و مطالب منتشر شده درفضای مجازی تصمیم به نوشتن آن گرفته، نوشته بود:

«عزیزان دل به این مزخرفات توجه نکنید. نه خیانتی در کار من و سحرجان بوده نهبچه‌ای که بخواهد انداخته شود. تا همیشه حمایت و رفاقت پابرجا است. خسته شدصبر ما

همایون شجریان این روزها مشغول برگزاری تور کنسرت های اروپای خود در شهرهایمختلف این قاره است.

4199574.jpg

رضا صادقی؛ این رفاقت ها بوی نامردی نمی‌دهد

رضا صادقی از جمله خوانندگان محبوبی که طی سال های اخیر همواره حضورمدیریت شده ای در مارکتینگ موسیقی پاپ ایران داشته و در همین مدت هم توانستهبه اعتبار این رویکرد محتوایی حضور مستمری در فرآیند عرضه و تولید محصولاتموسیقایی داشته باشد، در تازه‌ترین پست فضای مجازی خود با انتشار ویدیویی ازملاقات خیابانی با یک کودک کار به نام «میروِیس» که ادامه آن را در کانال یوتیوب خودبارگذاری کرده است، نوشت:

«تصویر واقعی یک روز از استودیوی شخصی تا استودیوی تمرین و حال و احوال مسیرو سالن تمرین که از کانال یوتیوب البته افتخار دیدن می دهید.

ضمنا این رفاقت ها، مثل «میرویس» بوی نامردی نمی دهد، دلی است.

اینها با افتخار بهترین رفیق های من هستند، بی توقع، بی ادعا، فارغ از دلهره‌ام در کنارآنها. خلاصه که همین قدر ساده

عباس سجادی؛ ما چه نسل خوشبختی بودیم

عباس سجادی پژوهشگر موسیقی که طی هفته های اخیر حضور موثرتری در فضایمجازی دارد، به مناسبت زادروز پرویز مشکاتیان آهنگساز، موسیقی‌دان، پژوهشگر ونوازنده سنتور نوشت:

«به باور بسیاری زنده یاد مشکاتیان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان و نوازندگان سنتورایرانی در دوران معاصر به شمار می آید، وی در گشودن راه شعر نیمایی به موسیقیاصیل ایرانی و پرورش نوازندگان جدید نقش قابل توجهی داشت و خود جزو نسلطلایی موسیقی پس از انقلاب محسوب می شود.

قطعات پرویز مشکاتیان به چند الگوی ساختاری تقسیم می شوند که عبارتند از پیشدرآمد، چهارمضراب، ضربی، چند مضراب، مضراب پرانی، رنگ، تصنیف، ترانه و آثارتنظیم شده تلفیقی برای گروه بزرگ سازهای ایرانی و جهانی و نکته مهمی که در اکثرتصانیف پرویز مشکاتیان دیده می شود، انتخاب شعر مناسب با دستگاه مورد نظراست، وی همچنین به مرکب نوازی (مدولاسیون)، که یک اصل مهم و فنی در موسیقیاست بسیار بها می داد. چهارمضراب های ساخته مشکاتیان سرشار از ملودی هایمتنوع است. سرعت در نوازندگی و در عین حال دقت بالا به طوری که همه نت ها،شفاف و واضح اجرا شوند نیز از خصوصیات نوازندگی او بود.

از یک سو می اندیشم ما چه نسل خوشبختی بودیم که در عصری زیسته ایم که بزرگانبی مانندی تنفس می کردند و از سویی دیگر اندوه رفتن این بزرگان چه اندازه جانسوز وتن فرسا است. تنهایی و بی پناهی درد جانکاهی است! به تعبیر زیبای زنده یادعالیجناب پرویز مشکاتیان؛ از دست دادن بزرگان ضایعه نیست. فاجعه است. قدرسرمایه های انسانی و بزرگانمان را بدانیم. یاد و نامش گرامی

2578694.jpg

رضا علی آبادی؛ «جامی»، «ناتمام» و چند داستان دیگر

رضا علی آبادی از جمله هنرمندان جوان عرصه تنبورنوازی است که طی سال هایگذشته با گروه موسیقی «جامی» آثار متعددی را پیش روی مخاطبان قرار داده است.

این نوازنده جوان در تازه ترین پست فضای مجازی خود ضمن انتشار نماهنگ«ناتمام» که در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران تصویربرداری شده ضمن ارائهتوضیحاتی تخصصی درباره این قطعه نوشته است:

«بداهه نوازی برای من همچون روح زمانه است که در دیالکتیکی مداوم با فرهنگپوست می‌اندازد، می چرخد، بزرگ می‌شود و تاریخ را می سازد. با بداهه است که ازبنیان گذاری در موسیقی و ثابت انگاری پیش انگاشت‌های اولیه رها گشته و موسیقی راچون روحی پویا در گستره فرهنگ ادراک می کنم. این روح پویا در من می‌چرخد، بزرگمی‌شود و در تکامل اندیشه‌اش به زبان در می آید و جملات ناب موسیقایی را می سازد.

بداهه برون ریزی بی واسطه عواطف است و زمانی اتفاق می افتد که هنرمند بتواند ازذات فروبستگی به درآمده و موسیقی را چون روحی پویا به تصویر کشد

4502523.jpg

حامد جلیلی؛ یک دل نوشته برای امام مهدی (عج)

حامد جلیلی خواننده و از فعالان عرصه موسیقی آیینی و سرود که از سال ۱۳۸۲فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده، طی روزهای گذشته بود که در فضای مجازی باانتشار نماهنگی با نام «یار دوازدهم» به خوانندگی خود، دلنوشته‌ای را برای ظهورحضرت ولی عصر(عج) منتشر کرد.

در دلنوشته حامد جلیلی آمده است:

«درمان این دردها، این فریادهای بی مقصد، این بغض های در گلو مانده، این مصیبتهای نوظهور، علاج داغ مادری که فرزند از دست داده، پدری که اشک هایش را پشتپلک هایش پنهان کرده و هزاران درد بی درمان این دنیای کوچک فقط خود شما هستیدعزیز فاطمه (س).»

نظر شما