شناسهٔ خبر: 66678099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی ؛ فردا در آق توقای مراوه تپه

مختومقلی فراغی ؛ شاعری وحدت آفرین و احیاگر زبان و ادب ترکمن

مراسم نکوداشت زادروز شاعر بلند آوازه ایرانی ترکمن که از او به عنوان فروسی قوم ترکمن یاد می شود فردا ۲۷ اردیبهشت در کنار مزار او در آق توقای مراوه تپه برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان در این مراسم مهمانانی از استانهای دیگر و خارج کشور حضور خواهند داشت.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلندآوازه ایرانی ترکمن که به سبب احیای زبان و ادبیات قوم ترکمن به فردوسی این قوم نیز مشهور است در سال هزار و ۱۱۲ هجری خورشیدی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد.

از او حدود ده هزار بیت در قالب دیوانی چهار جلدی به یادگار مانده است و همبستگی اجتماعی و ستایش اهل بیت در اشعار او موج می زند.

این شاعر و عارف نامی ترکمن پس از  ۵۷ سال زندگی در سال  هزار و ۱۶۹ هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

<div id="video-display-embed-code_11115599"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4234884/11115599?width=600&height=350"></script></div>

 

 

 

نظر شما