شناسهٔ خبر: 66677918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دو سایت مورد اختلاف در فرآیند حل‌وفصل با آژانس قرار دارد/ اظهارات گروسی تحت فشار و فضاسازی رسانه‌ای بیان شده

اسلامی با اشاره به سفر اخیر گروسی به ایران و مذاکراتش با او تکرار مواضع گروسی را در نتیجه فشارها و فضاسازی رسانه‌ای خواند و گفت: بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ پابرجاست و ۵۰ درصد از موارد باقی‌مانده ایران و آژانس حل و فصل شده و دو مکان باقی مانده در فرآیند حل و فصل قرار دارد.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره نتایج مذاکراتش ببا رافائل گروسی با بیان اینکه بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ پابرجاست و حدود ۵۰ درصد از موارد باقی‌مانده ایران و آژانس حل و فصل شده و دو مکان باقی مانده در فرآیند حل و فصل قرار داردک، گفت: با توجه به برنامه‌ای که توافق کردیم معاونان طرفین روی آن در حال گفتگو و تعامل هستند.

اسلامی با یادآوری اینکه کار ما و آقای گروسی ارتباطی به مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد این بحث سیاسی است که به وزارت امور خارجه مربوط می شود، افزود:  مذاکره برای رفع تحریم‌های اقتصادی مذاکراتی سیاسی است و ربطی به گفت‌وگوهای ما با آژانس ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص تکرار مواضع تحریک آمیز گروسی در خصوص ذخایر اورانیوم ایران و کفایت آن برای تولید چند بمب اتم و تعبیر کارشناسان در خصوص اینکه سفر گروسی به ایران هم تأثیری در تغییر مواضع او نداشته، گفت: رسانه‌های مشخصی  سوالهای هدفدار از مدیرکل آژانس مطرح می‌کنند و با فضا سازی به دنبال مساول خاصی هستند مثل اینکه اولین سوال از گروسی بعد از بازگشت از ایران این بود که آیا ایران یک اسب را دوباره به شما فروخت، لذا در این موضوع باید همه مسائل را در کنار هم دید و تحلیل کرد.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ساخت رآکتور پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه شیراز هم با یادآوری اینکه  از ۵۰ سال پیش  جامعه علمی و دانشگاه های شیراز به حق دنبال ایجاد یک سایت آموزشی و پژوهشی هسته‌ای بودند، اظهار داشت: ما با پیگیری اشستاندار و دانشگاه  شیراز تفاهم کردیم که این سایت را احداث کنیم و زمینی به این منظور تخصیص داده شد که در سفر قبلی رئیس جمهور برنامه نمادین  احداث این رآکتور انجام گرفت که قرار است در اولین گام یک رآکتور سفر قدرت در این محل اجرا کنیم .

وی با بیان اینکه  این راکتور محصول و تولید رادیو دارو نخواهد داشت، گفت: این یک رآکتور کاملا پز<هشی است که به فهم  و دریافت عمیقتر و بهتر دانشجویان و مخحققان کمک می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: علاوه بر این ما به دانشگاه شیراز وعده داده بودیم که یک شبیه سازز رآکتور قدرت  را برایشان تامین کنیم که در دست ساخت استو انشاالله در هفته های آینده نصب خواهد شد و این دانشگاه یه یک شبیه ساز پیشرفته مجهز خواهد شد.

اسلامی به برگزاری اولین اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان در هفته گذشته اشاره کرد که ۲۲ کشور در این کنفرانس شرکت کردند و از حدود ۶۰۰ مقاله ارائه شده به این کنفرانس ۴۲۰ مقاله پذیرفته شد و اظهار داشت: :حدود ۱۰۰ سخنرانی در کارگروه های مختلف داشتیم.برای اولین بار توانستیم به صورت حرفه‌ای صدای جمهوری اسلامی و صدا مظلومیت مردم ایران را که حقایق برنامه‌های هسته ای را همیشه وارونه جلوه می کردند و سیاه نمایی می کردند، به اقصی نقاط دنیا منتقل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این کنفرانس گروسی حضور داشت و سخنرانی کرد و در جریان سفر گروسی تثبیت شد که ایران یک ظرفیت گسترده در بخش‌های مختلف به ویژه هسته‌ای برای ارائه به جهان دارد و دارای دانشمندانی توانمند است که حرف برای گفتن دارند.

وی در خصوص روند اجرای فاز دوم نیروگاه بوشهر هم با اشاره به اینکه  این پروژه عمرانی در همه جبهه ها فعال است و بیش از ۳۵۰۰ نفر در سایت  فعال هستندو  در کارخانه های داخلی و روسیه تجهیزات ان در دست ساخت قرار دارد، گفت: امیوداریم از این به بعد با اراده‌ای که دولت دارد تا . بیش از این ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر به تاخیر نخورد.

نظر شما