شناسهٔ خبر: 66677836 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

۵ مکان دیدنی وان

اگر قصد سفر به ترکیه با تور وان را دارید، بهتر است قبل از اینکه به این شهر بروید، اطلاعات جمع آوری شده در این مقاله را بخوانید تا از جذابیت ها و تاریخ مکان های گردشگری وان اطلاع پیدا کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وان یک شهر با تاریخ بسیار غنی و طبیعتی زیبا در ترکیه است که به عنوان هدف گردشگری این مقاله از tpttravel.io می باشد. برای خرید انواع تورهای خارجی و داخلی می توانید با مراجعه به وب سایت و صفحه تماس با ما در تماس باشید یا با شماره 02191004666 با ما در ارتباط باشید پرسه زدن در خیابان‌های این شهر و دیدن مناظر و جاذبه های آن، برای هر کسی هیجان انگیز است.

پس اگر قصد سفر به ترکیه با تور وان را دارید، بهتر است قبل از اینکه به این شهر بروید، اطلاعات جمع آوری شده در این مقاله را بخوانید تا از جذابیت ها و تاریخ مکان های گردشگری وان اطلاع پیدا کنید.

  1. شهر قدیمی وان و قلعه وان

قلعه وان در قرن 9 توسط پادشاه ساردوری اورارتو ساخته شد. سردوری اول (۸۴۰-۸۳۰ قبل از میلاد) بنیانگذار پادشاهی اورارتویی تأسیس پایتخت توسپا و پادشاهی اورارتویی را بر روی سنگر سردور به صورت ۶ کتیبه تکراری که به زبان و خط آشوری نوشته شد، در قرن نهم اعلام کرد.

قلعه وان و شهر قدیمی وان جمعا مساحتی بالغ بر 97 هکتار دارند. قلعه وان که با نام توسپا نیز شناخته می شود، بر روی صخره ای به طول 100 متر ساخته شده است. طول این قلعه 1345 متر با عرض 200 متر و ارتفاع 100 متر است که در سواحل شرقی دریاچه وان ساخته شده است.

این سازه زیبا که آثار تسلط 250 ساله اورارتویی ها در این منطقه را در خود جای داده است، تنها 5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

این قلعه با داشتن دیوارها و گچبری های خاص، محوطه های مذهبی در فضای باز، کتیبه های ساختمانی، مقبره های صخره ای که محل دفن پادشاهان اورارتو است، شاه سالانه های کنده شده روی سنگ و استلاهای منقوش؛ تمام آثار یک ساختار دولتی بزرگ و توسعه یافته را در خود دارد.

همچنین تپه قلعه وان نیز در شمال قلعه واقع شده است. در این تپه وان و همچنین بافت شهری 800 ساله وان می‌توانید آثاری از فرهنگ سکونتگاهی پنج هزار ساله این منطقه را مشاهده کنید.

در این محوطه همچنین بقایایی از معماری سه مرحله ای نیز وجود دارد که به تدریج در طول سال ها بر روی هم قرار گرفته است.

  1. قلعه هوشاپ

قلعه هوشاپ یکی از استحکامات باشکوه و جاذبه اصلی گردشگری روستای گوزلسو است. این روستا در نزدیکی وان در شرق ترکیه قرار دارد. این قلعه به طور چشمگیری روی جاده بین وان و هاکاری بازسازی شده است. نام این قلعه در زبان کردی Kela Xoşabê این بوده که به معنی قلعه زیبای آب است. این نام قلعه در نام ترکی روستا نیز منعکس شده است زیرا نام گوزلسو نیز به معنای آب زیبا است. طبیعتاً هر دو نام برگرفته از رودخانه ای هستند که در نزدیکی این روستا، جریان دارد.

این قلعه توسط محمودی سلیمان ساخته شده و تا مرکز شهر گورپینار حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. این قلعه از بخش های مختلفی نظیر خانه های کوچک، آب انبار، یک معبد کوچک و حتی یک سیاه چال تشکیل شده است.

  1. وان لیک

دریاچه وان، بزرگترین حجم آبی کشور ترکیه و همچنین دومین دریاچه بزرگ در خاورمیانه است. این دریاچه در نزدیکی مرز ایران قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری تور وان محسوب می شود. مساحت وان لیک حدود 3713 کیلومتر مربع است و عریض ترین قسمت آن، بیش از 119 کیلومتر وسعت دارد.

نام ترکی امروزی این دریاچه، Van Gölü است که توسط جغرافیدانان یونان باستان به عنوان Thospitis Lacus یا Arsissa Lacus نیز شناخته می شود. این نام از Van یا Chauon گرفته شده که نام پایتخت پادشاهی اورارتویی در سال 10 میلادی بوده است.

این دریاچه در قرن هشتم قبل از میلاد شبیه یک مثلث بوده که در یک حوضه محصور قرار داشته است. آب های شور این دریاچه برای شرب و آبیاری مناسب نیست. آب شور این دریاچه اجازه زندگی به حیوانات (به جز یک ماهی رودخانه ای با باله نرم کوچک از خانواده کپور به نام چاب) را نمی دهد. این ماهی درواقع یک ماهی آب شیرین است که با محیط شور سازگاری پیدا کرده است.

اگرچه دریاچه وان بزرگترین دریاچه ترکیه است، در عین حال بزرگترین دریاچه سدیم روی کره زمین نیز می باشد.

در این دریاچه چهار جزیره زیر وجود دارد:

  • آکدامار

  • آدیر

  • کوش آداسی

  • چارپاناک

  1. جزیره و کلیسای آکدامار

جزیره آکدامار (که با نام‌های آغتامار، اختامار و اهتامار نیز شناخته می‌شود) یک جزیره زیبا در ترکیه است که تاریخی طولانی دارد و مساحت آن حدود 700000 متر مربع می باشد. جاذبه اصلی این جزیره، کلیسای آکدامار است که یک جاذبه مهم برای گردشگران مسیحی می باشد. برای بازدید از جزیره می توانید با کشتی سوار شوید.

کلیسای آکدامار که با عنوان کلیسای صلیب مقدس نیز شناخته می شود بین سال های 915 تا 921 بعد از میلاد با معماری فردی به نام اسقف مانوئل ساخته شد. تاریخ ساخت کلیسا، روی کتیبه نمای غربی کلیسا درج شده و همچنین متون نوشته شده در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 نیز آن را تأیید می کنند.

  1. آبشار مرادیه

آبشار مرادیه یک آبشار بسیار بزرگ است که پیشنهاد می کنیم در تور وان آن را از دست ندهید. این آبشار معمولا در زمستان یخ می زند. اما بهرحال در تمام طول سال، صحنه های شگفت انگیزی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

ارتفاع این آبشار چیزی حدود 50 متر است و نام آن نیز از مورات چهارم که امپراتور عثمانی بوده، گرفته شده است.

همچنین یک منطقه جنگلی کوچک نیز در نزدیکی این آبشار وجود دارد که در تابستان فضای دلنشینی دارد.

تور وان ترکیه

اگر قصد دارید که به وان سفر کنید، پیشنهاد می کنیم یک تور مناسب پیدا کرده و با آن ها همراه شوید. سفر با تور شهر وان به شما امکان می دهد که بدون اینکه زبان ترکی بلد باشید، بتوانید از جاذبه های مختلف این شهر استفاده نمایید. همچنین چنانچه از خدمات یک آژانس گردشگری معتبر استفاده کنید، سفری ایمن و بدون دردسر را تجربه خواهید کرد.

تی پی تی تراول

تی پی تراول یک آزانس فعال گردشگری است که تورهای کشورهای مختلف را با قیمت های مناسبی ارائه می دهد. پس اگر قصد سفر به وان ترکیه را دارید، حتما با کارشناسان تی پی تی تراول تماس بگیرید.

نظر شما