شناسهٔ خبر: 66677191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها در ایسنا بررسی شد

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

هوشنگ حبيبی بسطامی

روابط عمومی‌ها به‌عنوان درگاه ارتباطی حقیقی در دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مدیرانی به‌روز و آشنا با تحولات روز دارند، نقشی محوری ایفا می‌کنند. البته یکی از چالش‌های این بخش در دستگاه‌های اجرایی استان‌ها، درک درست نداشتن برخی مدیران از جایگاه روابط عمومی و رسانه و نبود نیروی متخصص در این بخش است.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی به‌عنوان موضوعی میان‌رشته‌ای نیازمند نیروهایی نخبه، کاربلد و آشنا به تحولات روز است، مشکلی که همچنان بسیاری از دستگاه‌ها در استان سمنان با آن روبه‌رو هستند. هر سال در آستانه هفته ارتباطات و روابط عمومی، برخی مدیران به واکاوی نیازها و بایدها و نبایدهای این حوزه می‌پردازند، اما دوباره گرد فراموشی بر آن می‌نشیند تا ۲۷ اردیبهشتی دیگر.

۲۷ اردیبهشت ماه به‌عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌ها نامگذاری شده و همین بهانه‌ای شد تا در دفتر ایسنای سمنان، میزبان اعضای هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان باشیم که از سر دغدغه به‌دنبال حل مشکلات این حوزه در استان و عمیق‌تر کردن رابطه رسانه و روابط عمومی‌ها در استان هستند. این شورا به‌تازگی گام‌های مهمی در این بخش برداشته و با برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی به‌دنبال تربیت نیروهایی کارآمدتر در این حوزه است تا با پوست‌اندازی روابط عمومی‌ها و تغییر مسیر، از فضای سنتی به فضای مدرن، استان سمنان در این بخش نیز استانی پیشرو باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان در نشست یادشده، از روابط عمومی‌ها به‌عنوان پیشانی سازمان و پل ارتباطی بین مردم و دستگاه‌ها نام برد و گفت: روابط عمومی‌ها نقش و تاثیر مهمی در نگاه و نگرش مردم به نظام، مجموعه دولت و دستگاه‌ها دارند.

علی منصفی‌راد از روابط عمومی‌ها به مثابه برون‌داد و ویترین سازمان یاد کرد و افزود: توجه به کیفیت نیروی انسانی در چنین جایگاه مهمی، اهمیت ویژه‌ای دارد و دستگاه‌ها باید از نیروهای توانمند در این بخش بهره بگیرند.

وی بر ضرورت ارتباط موثرتر روابط‌ عمومی‌ها با رسانه‌ها تاکید و بیان کرد: رسانه‌های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی در استان آمادگی دارند که چه در بحث جهاد تبیین و چه در حوزه خدمات دولت مردمی، با دستگاه‌های استان همراهی و همکاری بیشتری داشته باشند.

او از برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای خبر داد و گفت: دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در استان فعالیت دارند و قرار است در آینده دفتر خبرگزاری‌های تخصصی، از جمله خبرگزاری تخصصی اشتغال در استان سمنان راه‌اندازی شوند.

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های بالای آموزشی، پژوهشی و رسانه‌ای جهاد استان، از آمادگی این دستگاه برای برپایی دوره‌های آموزشی در دو حوزه رسانه و روابط عمومی خبر داد و گفت: سرفصل‌های این دوره‌های آموزشی متناسب با ضرورت‌ها و رویکردهای نوین به رسانه و روابط عمومی تدوین خواهد شد.

وی با بیان اینکه اطاعت از رهبری معظم انقلاب و همکاری با همه دولت‌ها، از شعارهای ما در جهاد دانشگاهی است، ادامه داد: مجموعه رسانه‌های جهاد دانشگاهی آمادگی دارند بدون هیچ چشمداشتی، مجموعه فعالیت‌ها و خدمات نظام و دولت را اطلاع‌رسانی کنند.

منصفی‌راد با اشاره به پیشنهاد شورای روابط عمومی‌های استان درباره برپایی دوره‌های آموزشی از سوی جهاد دانشگاهی استان، بیان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با بستن تفاهم‌نامه‌ای، دوره‌های آموزشی سواد رسانه، سواد دیجیتال، آموزش دوره‌های خبرنگاری، عکاسی خبری، تولید محتوای چند رسانه‌ای و ... را در استان برگزار کند.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی جهاد دانشگاهی در سطح ملی، ورود به کارهای بر زمین مانده است، افزود: جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون، همین رویه را ادامه داده است و در آینده نیز همین رویکرد را دنبال خواهد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان به نقش مهم رسانه‌ها در انتخابات اخیر پرداخت و گفت: ایسنای استان سمنان در همین ارتباط با برپایی سلسله نشست‌های «مشارکت قوی - ایران قوی» میزبان ۲۱ نفر از مدیران ارشد استانی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان بود.

آموزش تخصصی مهمترین نیاز حوزه رسانه و روابط عمومی در استان‌ها

حجت‌الله یحیایی، سخنگوی استانداری سمنان نیز با تمجید از رویکردهای رسانه‌ای جهاد دانشگاهی استان، گفت: رسانه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی، بخصوص ایسنا همواره ارتباط و همراهی خوبی با مجموعه استانداری و هیأت رئیسه شورای روابط عمومی‌های استان داشته است.

وی از ایسنا به‌عنوان یکی از معتبرترین و خوشنام‌ترین رسانه‌های کشور نام برد و ادامه داد: ایسنا در استان سمنان همواره با بالاترین کیفیت و بدون حاشیه، به فعالیت حرفه‌ای در این بخش پرداخته و همین موضوع، از دلایل اقبال به این رسانه معتبر است.

معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری سمنان با بیان اینکه ایسنا از جمله رسانه‌هایی است که در تولیدات رسانه‌ای خود همزمان به سه مولفه سرعت، دقت و کیفیت توجه دارد، اظهار کرد: این رسانه با تمرکز بر فعالیت رسانه‌ای کیفی، نظر موافق مدیران استانی را جلب کرده است و از همین رو، ارتباط خوبی بین این رسانه و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد که نمودی از آن را در سلسله نشست‌های «مشارکت قوی، ایران قوی» دیدیم.

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

وی با اشاره به نقش و جایگاه مهم روابط عمومی‌ها، از آموزش تخصصی به‌عنوان یکی از مهمترین نیازهای حوزه روابط عمومی در استان‌ها نام برد و گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند آموزشی می‌تواند به رفع این نیاز در استان کمک کند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان از آمادگی این شورا برای بستن تفاهم‌نامه همکاری با هدف آموزش تخصصی روابط عمومی در استان خبر داد و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان، همه ظرفیت‌های لازم را برای برپایی این دوره‌ها دارد و انتظار می‌رود با بستن این تفاهم‌نامه به بهبود عملکردی روابط عمومی‌ها در استان کمک شود.

یحیایی با بیان اینکه به‌تازگی اولین دوره آموزشی تولید محتوای چند رسانه‌ای برای روابط عمومی‌های استان برگزار شد، گفت: تلاش مجموعه شورای اطلاع‌رسانی استان و هیأت رئیسه روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان، بر تداوم این دوره‌های آموزشی است.

وی با بیان اینکه استان سمنان، ظرفیت بالای رسانه‌ای دارد، اظهار کرد: با وجود این ظرفیت بی‌بدیل، به‌دلیل فقدان برخی آموزش‌ها، گاه در انتقال برخی از این ظرفیت‌ها با مشکل مواجهیم، بنابراین ورود جهاد دانشگاهی به برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی در دو بخش مهم روابط عمومی و رسانه می‌تواند به کیفیت‌بخشی به تولیدات رسانه‌ای استان کمک کند.

لزوم توجه به استقلال روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی

ابوالفضل صیادجو، عضو هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان نیز بر لزوم توجه به استقلال روابط عمومی‌ها در تمام دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یک ضرورت تاکید و اظهار کرد: با توجه به سرعت و سیر تحولات در حوزه رسانه و روابط عمومی در چند دهه اخیر باید جایگاه روابط عمومی‌ها در همه دستگاه‌ها بازنگری شود.

وی خواستار تخصیص اعتبار مستقل به روابط عمومی‌ها شد و گفت: تعبیه این ردیف اعتباری در برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به تولید محتوای رسانه‌ای و بازتاب بهتر خدمات دولت کمک کند.

او وجود نیروی متخصص را  در روابط عمومی از دیگر نیازهای واقعی روابط عمومی‌ها در استان دانست و افزود: روابط عمومی در همه دستگاه‌های اجرایی استان نیازمند داشتن نیروی انسانی کارشناس و متخصص است.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان از منابع طبیعی به‌عنوان یک دستگاه اجرایی مهم نام برد و گفت: توجه رسانه‌ها به این دستگاه اجرایی می‌تواند به حل بخش مهمی از مشکلات مردم، چه در حوزه زیرساخت و توسعه و چه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کمک کند.

وی با تمجید از حضور میدانی استاندار در بیش از ۴۰۰ روستای استان، گفت: مدیرکل منابع طبیعی استان در قالب همین سفرها در ۳۸۵ روستای استان حضور یافته است.

عضو هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بر لزوم توجه بیش از پیش رسانه‌ها به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد و افزود: ورود رسانه‌ها به این بخش و بیان خدمات دولت در این بخش می‌تواند هم به حل مشکلات و هم به امیدآفرینی در جامعه کمک کند.

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

روابط عمومی‌ها به‌دلیل ارتباط توأمان با مردم و هسته مرکزی مدیریت، درک واقع‌بینانه‌تری از سازمان دارند

مجید محقق، دیگر عضو هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان گفت: با توجه به رویکردهای جهانی به حوزه ارتباطات و روابط عمومی‌ها، نیازمند یک نگرش جهانی به حوزه روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نقش برجسته‌ای در عصر ارتباطات دارند، ادامه داد: مدیران ما عمدتاً به این نقش مهم و بی‌بدیل پی نبرده‌اند. یک مدیر موفق، مدیری است که به وزن و نقش مهم روابط عمومی در دستگاه خود توجه ویژه داشته باشد.

او بیان کرد: نیروهای شاغل در روابط عمومی به‌دلیل ارتباط مستمر با مردم از یک‌سو و نزدیکی به هسته مرکزی مدیریت از سوی دیگر، درک واقع‌بینانه‌تری از سازمان و فرصت‌ها و چالش‌های فراروی آن دارند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تغییر نگرش نسبت به حوزه روابط عمومی‌ها را از جمله ضرورت‌ها دانست و اظهار کرد: در گذشته، دایره فعالیت روابط عمومی‌ها محدود به بنر زدن و پخش اذان بود، اما سال‌هاست که از آن دوره عبور کرده‌ایم. روابط عمومی امروز از جایگاه بسیار مهمی در دستگاه‌ها و سازمان‌ها برخوردار است و همین می‌طلبد که مدیران نیز رویکرد خود به این حوزه مهم و حساس را متناسب با تحولات این حوزه تغییر دهند.

وی همچنین از ایسنا به‌عنوان یک رسانه معتبر در سطح بین‌المللی نام برد و گفت: ایسنا در استان سمنان با حوزه تولید و اشتغال ارتباط خوب و عمیقی داشته است.

ابراهیم پورتقی، سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان و عضو هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان نیز با تقدیر از رویکرد حرفه‌ای ایسنا، گفت: ایسنای استان سمنان یکی از ۴۲ رسانه برخط فعال در استان است که همواره در رویدادهای خبری استان نقش مهمی داشته است. خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز با وجود مهجوری، رویکردی حرفه‌ای به ماموریت‌های تخصصی خود دارد.

وی بر ضرورت تعمیق‌ رابطه بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها تاکید کرد و افزود: توجه به روابط عمومی امروز یک نیاز ضروری است و اگر مدیر دستگاهی به این جایگاه مهم توجه نکند، دستگاه و سازمان او دچار زیان خواهد شد.

پورتقی تغییر در شیوه‌های تبلیغی را ضروری ارزیابی و اظهار کرد: روابط عمومی‌های استان در تولیدات خود نیازمند توجه به شیوه‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای هستند.

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

وحدتی، عضو هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان و مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای استان نیز با اشاره به نزدیک بودن فصل گرم سال و معضل ناترازی انرژی در کشور، گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در کمک به دولت و بخصوص دستگاه‌های صنعت آب و برق برای عبور از این شرایط داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری رسانه‌ها با صنعت برق استان در سال گذشته، اظهار کرد: همراهی رسانه‌ها با مدیران در این بخش سبب شد که با کاهش قابل توجه مصرف انرژی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه هر سال شاهد افزایش ۵ تا ۷ درصدی مصرف برق در کشور و استان بودیم، ادامه داد: تلاش رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم و همراهی مردم در این بخش سبب شد که سال گذشته برای اولین بار شاهد کاهش حدوداً ۱۰ درصدی مصرف برق در بخش خانگی باشیم.

وحدتی هشدارهای رسانه‌ای را در این کاهش محسوس موثر ارزیابی و اضافه کرد: امسال انتظار می‌رود هم رسانه‌ها و هم روابط عمومی دستگاه‌ها برای آگاهی‌بخشی به مردم در این بخش بسیج شوند تا از دوران پیک مصرف امسال نیز بدون تنش خاصی عبور کنیم.

رسانه‌ و روابط عمومی‌ تخریب‌چی خط مقدم جبهه نبرد با دشمن

عبدالله غلامی، دبیر هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان و مدیرکل حوزه ریاست استانداری سمنان نیز با تقدیر از همراهی‌های جهاد دانشگاهی و ایسنا با مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان، گفت: همه دستگاه‌ها موظفند به حوزه روابط عمومی و رسانه توجه ویژه کنند. همچنین تبیین خدمات نظام و دولت، با هدف کمک به امیدآفرینی در جامعه یک ضرورت است که انتظار می‌رود همه رسانه‌ها و روابط عمومی به آن توجه ویژه کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای تخریب وجهه نظام، از رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها به‌عنوان تخریب‌چی خط مقدم جبهه نبرد با دشمنان نام برد و گفت: یک فعال رسانه‌ای و روابط عمومی دغدغه‌مند با توجه به ماهیت کار رسانه‌ای باید در لحظه هم به خنثی‌سازی تلاش‌های دشمنان بپردازد و هم رسالت خود را در زمینه اطلاع‌رسانی درست و دقیق انجام دهد.

او با تمجید از همراهی‌های جهاد دانشگاهی استان، از آمادگی هیأت‌ رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان برای بستن تفاهم‌نامه آموزشی با جهاد دانشگاهی استان خبر داد و اظهار کرد: حوزه روابط عمومی و رسانه در استان‌ها نیازمند آموزش‌های تخصصی است و جهاد دانشگاهی استان از توان و ظرفیت قابل توجهی در این بخش برخوردار است.

به گزارش ایسنا، دنیا در این چند دهه به اندازه یک هزاره و چه بسا بیشتر، دچار تغییر و تحول شده و این تحول همه حوزه‌ها از جمله دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری را متاثر کرده است. رسانه و روابط عمومی به‌عنوان دو حوزه پویا و موثر بیش از هر چیز در این دنیا، نیازمند تغییر و تحول از فضای سنتی گذشته به فضای مدرن و روزآمد هستند. روزآمد کردن رویکردها در روابط عمومی‌ها می‌تواند دستگاه‌ها را بیش از پیش در ماموریت‌ها خود موفق کند، منوط به اینکه سازمان و مدیران آن نیز به روابط عمومی به‌عنوان یک بخش مهم و راهبردی نگاه کنند.

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

انتهای پیام

نظر شما