شناسهٔ خبر: 66677063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

گروسی: بیانیه مشترک ۴ مارس با ایران کافی است/ به چیز دیگری نیاز نداریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات فشرده با ایران برای تهیه پیش‌نویس تعاملات آینده دو طرف و نحوه اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس در خصوص حل‌وفصل تمامی موضوعات باقیمانده بین تهران و آژانس، تصریح کرد: این بیانیه به اندازه کافی خوب است و ما به هیچ چیز دیگری نیاز نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین  رافائل گروسی در گفت‌وگو با نشریه گاردین عنوان کرد که مقام‌های آژانس در تلاش هستند تا پیش از برگزاری نشست دور آتی شورای حکام، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس را به نتیجه برسانند.

او گفت: «سعی می‌کنم از کارت‌هایی که در اختیار دارم بهترین استفاده را ببرم و روند مفیدی داشته باشم. به نظر من این نه تنها مفید، بلکه ضروری است، مگر اینکه بخواهید به جنگ یا چیزی شبیه به آن بروید.

به نقل از ایرنا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تصریح کرد: «مایلم تاکید کنم که در حال مذاکره درباره سند یا توافق (با ایران) نیستیم. بیانیه مشترک سال ۲۰۲۳ به اندازه کافی خوب است. ما به هیچ چیز دیگری نیاز نداریم.»

گفتنی است، هفته گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و البته دیدار با برخی از مقامات کشورمان سفری به تهران و اصفهان داشت.

در این سفر و مذاکرات، مقرر شد تا توافق مشترک مارس (اسفند ۱۴۰۱) که در جریان یکی از سفرهای گروسی به ایران به دست آمد مبنای تعامل و همکاری دو سویه باشد و برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک مارس، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد.

ایران و آژانس تلاش دارند تا پیش از ارائه گزارش دوره‌ای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام در هفتم خرداد سال‌جاری، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس را به نتیجه برسانند.

به همین دلیل احتمال می‌رود حتی در روزهای آتی، تهران شاهد حضور برخی مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت رایزنی بیشتر در خصوص پیش نویس یاد شده باشد.

بر اساس این پیش نویس از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس در سه بخش دنبال خواهد شد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده و راه حل نهایی کردن این پرونده ساختگی مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم انجام خواهد شد. بخش سوم نیز مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که وی باید به عنوان تسهیل کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد.

اینک باید دید نتیجه رایزنی‌های انجام گرفته و پیش روی آژانس بین المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران در فرایند دستیابی به متن این پیش نویس به دور از سیاسی کاری و با حسن نیت چقدر سازنده و موفق و در چهارچوب مسئولیت حرفه‌ای آژانس خواهد بود.

واکنش مدیرکل آژانس به اظهارات «کمال خرازی» درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سخنان «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران در صورت تهدید موجودیت ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که این سخنان را جدی تلقی می‌کند.

خرازی پیشتر در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

وی در این مصاحبه، به سوالات متعددی از جمله در خصوص تحولات غزه، تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه به واسطه این جنگ و عملیات «وعده صادق» و همچنین تغییر نظم جهانی به سوی جهان چند قطبی پاسخ داده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: گفت‌وگوهای بی‌پرده درباره سلاح‌های هسته‌ای برای من بسیار جدی است و به‌نظرم باید متوقف شود. ما در حال نزدیک‌تر شدن به موقعیتی هستیم که یک علامت سوال بزرگ در مورد اینکه آنها چه می‌کنند و چرا این کار را انجام می‌دهند وجود دارد.

وی در همین حال تداوم تعاملات با ایران را حائز اهمیت خواند و گفت: «من همواره گفته ام که بدون تعامل معنادار و اینکه ما بتوانیم ظرفیت دید بیشتر در ایران داشته باشیم، توانایی من برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته ای ایران محدود می‌شود.»

 گروسی با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک آمیز مدعی شد که اگر آژانس نتواند درباره ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران ضمانت دهد «جامعه بین‌المللی باید با این واقعیت دست و پنجه نرم کند که ما نمی‌دانیم ایران چه چیزی ممکن است داشته باشد یا نداشته باشد و کشورها بر این اساس نتیجه‌گیری خواهند کرد.»

311311

نظر شما