شناسهٔ خبر: 66676830 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی آموزش وپرورش:

حوزه‌های امتحانات نهایی مجهز به سیگنال‌یاب هستند/کاهش درصد سوالات دشوار

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی آموزش و پرورش گفت: حوزه‌های امتحانات نهایی مجهز به سیگنال یاب و دوربین مدار بسته هستند و اعلام شده که حوزه‌ای بدون این ابزار تشکیل نشود.

صاحب‌خبر -

محسن زارعی امروز در رابطه با موضوع امتحانات نهایی اظهار کرد: پایداری برق در روزهای برگزاری آزمون و پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح آزمون صورت می‌گیرد.

وی افزود: پشتیبانی از آزمون‌های نهایی صورت می‌گیرد، حدود ۲ میلیون شرکت کننده وجود دارد که برای این موضوع همه دستگاه‌ها هماهنگی لازم را انجام می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هرگونه کاستی باید رفع شود و در ستاد هم تخصیص‌هایی صورت می‌گیرد که امور را به سرانجام برسانند.

زارعی افزود: نتایج امتحانات نهایی معیاری برای سنجش کیفیت آموزش و پرورش شد و این یک دستاورد بزرگی است که پیش از این معیار نتایج آزمون‌های بین‌المللی بوده است.

وی یادآور شد: به دلیل حساسیت ایجاد شده، رئیس جمهور ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و تقویت مدارس دولتی را مورد تاکید قرار داد و وضع موجود شناسایی و تحلیل شد تا مبنای برنامه ریزی قرار گیرد و مدارس متوجه شدند وضعیتشان در بحث هر درس چگونه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به جز مدرسه و معلم، عوامل دیگری در عملکرد پایین دانش‌آموزان موثر هستند، مناطق مهاجرپذیر عملکرد ضعیف‌تری دارند و باید در استان‌ها برنامه‌ریزی عمیق‌تری خارج از چارچوب نظام آموزشی برای آنها داشت.

زارعی عنوان کرد: تعطیلی مدارس در ایام کرونا و تکیه بر آموزش غیرحضوری باعث عملکرد ضعیف دانش‌آموزان شد و بسیاری از دانش‌آموزان مطالب پایه‌ای را به خوبی یاد نگرفته بودند که در پایه دوازدهم چنین عملکردی داشتند، اثرات منفی تعطیلی مدارس در ایام کرونا برای مدت‌ها باقی خواهد ماند.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال برگزاری آزمون استاندارد در طراحی، اجرا، تصحیح و نمره دادن هستیم و حرکت آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.

زارعی ادامه داد: در مرحله طراحی سوالات، قرنطینه کامل طراحان سوال انجام می‌شود و در مرحله اجرا تمام پیش بینی‌های لازم برای تأمین امنیت آزمون‌ها انجام شده است و دستورالعمل حفاظت آزمون مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد و دستگاه‌های امنیتی و خدمات رسان وظایفی دارد.

وی افزود: تأمین امنیت حوزه‌های آزمون توسط فراجا انجام می شود و در حوزه‌هایی که دانش‌آموزان حضور دارند نیازی به حضور فراجا نیست اما در حوزه‌هایی که مخصوص بزرگسالان است، حضور فیزیکی فراجا را داریم همچنین شاهد آماده باش امنیتی نیروهای انتظامی و پایداری آب و برق در روزهای برگزاری آزمون و پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی از مدارس تا دانشگاه فرهنگیان و سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود.

زارعی ادامه داد: راهنمای عمل برای دانش‌آموزان همراه با توصیه‌ها درباره امتحانات نهایی منتشر شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است و یک راهنمای عمل هم برای معلمان تدوین و ارائه کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: چارچوب طراحی سوالات در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار گرفته است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران نباشند چراکه طراحی سوالات بر اساس کتاب‌های درسی است و معلمانی مانند معلم خودشان و براساس خزانه سوالاتی که موجود است، سوالات را طراحی می‌کنند .

وی ادامه داد: قرار نیست سختگیری بی مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم و در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است، از او آزمون خواهیم گرفت و دانش‌آموزانی که به خوبی مطالعه کرده و دروس را یاد گرفته‌اند، موفق می شوند بنابراین نباید مطالعه برای امتحانات نهایی را به شب امتحان موکول کنند.

حوزه‌های امتحانات نهایی مجهز به سیگنال‌یاب هستند/کاهش درصد سوالات دشوار

کاهش درصد سوالات دشوار در امتحانات نهایی

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی سوالات مفهومی هستند و درصد سوالات دشوار در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف ۲۰ درصد و برای پایه‌های دهم و یازدهم کاهش می‌یابد.

زارعی همچنین درباره طراحی سوالات امتحانات نهایی توضیح داد: برخی سوالات مفهومی هستند و درصد سوالات دشوار در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف ۲۰ درصد و برای پایه‌های دهم و یازدهم کاهش می‌یابد و دانش‌آموزان چارچوب طراحی سوالات امتحانات نهایی که در سایت سازمان پژوهش منتشر شده است را  حتما مورد توجه قرار دهند.در طراحی سوالات از تمام مناطق کشور دبیر دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های اجرای آزمون نیاز به اینترنت نداریم چون سوالات روز قبل به حوزه ارسال می‌شود و رئیس حوزه دریافت و در سیستم بارگذاری می‌کند و در حوزه‌های تصحیح به ثبات اینترنت نیاز داریم.همچنین برای برگزاری امتحانات نهایی درخواست قطع اینترنت را مطرح نکردیم چون این کار امکان پذیر نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شناسایی شبکه‌هایی که مشغول اغواگری دانش‌آموزان درباره فروش سوالات هستند توسط دستگاه‌های امنیتی رصد و با آنها برخورد می‌شود.

زارعی درباره برگزاری امتحانات نهایی توسط سازمان ملی سنجش از سال آینده اظهار کرد: سال‌ها تابلوی سازمان سنجش با عنوان سازمان سنجش آموزش کشور بود اما مشغول برگزاری آزمون بود و این کار را انجام نمی‌داد.

وی افزود: مرجع واحدی باید جریان آموزش در کشور را رصد کند و اگر انحرافی ایجاد شده است، هشدار بدهد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سازمان ملی سنجش با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رصد جریان آموزش کشور ایجاد شد و موضوع برگزاری آزمون‌ها هدف این سازمان نیست‌.

نظر شما