شناسهٔ خبر: 66676249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

همایون همتی را بشناسید+فیلم

مستند «سرواندیشه» پرتره‌ای از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی «همایون همتی» استاد و محقق ادیان عرفان است که به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ از قاب شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، این مستند چهاردهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر»، کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که هر پنجشنبه پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی است.

حسن علیزاده فرد کارگردان این مستند با اشاره به گوشه‌ای از زندگی نامه همایون همتی گفت: دکتر همایون همتی به سال ۱۳۳۷ در شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد. به اصرار پدر به آمریکا رفت و چند سال در دانشگاه اوهایو (Ohio) و دانشگاه پیتسبورگ (Pittsburgh) ایالت پنسیلوانیا به تحصیل در رشته طب پرداخت. یک سال نیز در دانشگاه علیگر (Aligarh) در کشور هند در رشته جامعه‌شناسی به تحصیل ادامه داد. او در سال ۱۳۵۸ وارد دانشگاه شد و در دانشگاه تهران به اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «فلسفه و کلام اسلامی» نائل آمد. مدرک دکترای تخصصی وی در رشته «ادیان و عرفان تطبیقی» است.

او اضافه کرد: استاد همتی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی به سبب علاقه شخصی قریب به ۱۴ سال تحصیلات منظم حوزوی نیز داشته است. وی دارای حدود ۵۰ جلد اثر تحقیقی شامل تألیف و ترجمه است که برخی ازآن‌ها در باب عرفان، هنر، دین پژوهی، فلسفه، معرفت‌شناسی، کلام و الهیأت به چاپ رسیده است. حوزه اصلی تحقیقات او فلسفه، دین پژوهی، الهیأت و عرفان مقایسه‌ای است. به مطالعات میان رشته‌ای و مقایسه‌ای علاقه وافری دارد و غیر از تسلط بر زبان عربی و انگلیسی با چند زبان دیگر از جمله آلمانی، نیز آشنایی دارد.

علیزاده تأکید کرد: تاکنون بیش از ۷۰ تقدیرنامه علمی از سوی دانشگاه‌ها و نهادها و مراکز پژوهشی داخل و خارج کشور به دکتر اعطا شده است و برخی دانشگاه‌های معتبرخارجی از جمله: مالزی، ترکیه، ایتالیا، تایلند، فنلاند، اندونزی، آلمان و امریکا برای تدریس ازاو دعوت کرده‌اند. افزون بر این‌ها به پاس قدردانی از تلاش‌های ارزنده علمی، لوح تقدیر ویژه‌ای از سوی ریاست «دانشگاه سازمان ملل متحد» نیز به‌ایشان اعطا گردیده است.

کارگردان مستند «سرواندیشه» در پایان اظهار کرد: همایون همتی از جمله استادانی است که با تسلط ویژه بر زبان‌های خارجی خاصه زبان انگلیسی، حضور مؤثری در جهان تفکر داشته، اما متأسفانه خدمات علمی و فرهنگی‌ایشان در ایران و نقش مؤثر وی در دیپلماسی علمی و فرهنگی کشور مغفول مانده است. از این رو در این فیلم تلاش کرده‌ایم بار دیگر با بازخوانی و روایت زندگی و سلوک این استاد عزیز، نقش و جایگاه‌ایشان را در سپهر فرهنگی و علمی ایران و جهان‌اندیشه را به تصویر بکشیم.

بر اساس این گزارش «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیماست که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن‌زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی‌پور و علی کرامت منش، تصویربردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰و تکرار آن جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

mp4
انتهای پیام/

نظر شما