شناسهٔ خبر: 66675921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصوبات جلسه علنی چهارشنبه مجلس

مجلس با تعطیلی روز‌های شنبه، کاهش ساعات کاری ادارت به ۴۰ ساعت در هفته و همچنین شناور شدن تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط خاص موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

مصوبات جلسه علنی چهارشنبه مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری با تعطیلی روز‌های شنبه موافقت کرد. به موجب این لایحه، ساعات کاری هفتگی ادارات نیز به ۴۰ ساعت در هفته و ۱۶۰ ساعت در ۴ هفته متوالی کاهش می‌یابد. بر اساس تبصره دیگر این لایحه، تقویم آموزشی و ساعات کار مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط ویژه، مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و همچنین ایام خاص، نظیر ماه مبارک رمضان به اقتضای مورد و متناسب با شرایط، تنظیم خواهد شد. 

میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف نیز در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذی ربط تعیین خواهد شد. بر اساس تبصره دیگر این لایحه، کارمندان میتوانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۰) ساعت در هفته تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این گروه از کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. نمایندگان در ادامه، ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور را برطرف کردند. 

موافقت با لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی، دیگر مصوبه نشست علنی امروز بود. کاهش یا حذف تعرفه‌ها در تجارت کالا میان دوکشور، حذف موانع غیر تعرفه‌ای و ایجاد تنوع در مبادلات تجاری از اهداف این لایحه است. در ادامه، طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۳ هم تصویب شد که بر اساس آن معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، استمرار می‌یابد. بر اساس این مصوبه مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمد‌های حاصل شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مؤدیان به استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در قانون برای اشخاص حقوقی تا هفت هزار و پانصد میلیارد (۷،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) و اشخاص حقیقی تا هفتصد و پنجاه میلیارد (۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) درآمد مشمول مالیات سود خالص خواهد بود.

همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان تعدادی از جداول لایحه بودجه سال جاری اصلاح شد. این اصلاحات غالبا عبارتی و محتوایی بود. در ادامه، طرح استفساریه قانون بانک مرکزی هم اعلام وصول شد. نشست علنی بعدی مجلس، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما