شناسهٔ خبر: 66675593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بازار طلا بازگشایی می شود | ثبت سرمایه در سامانه برای این ۳ گروه اجباری است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه واحدهای صنفی باید تا شش ماه معاملات خود را در سامانه تجارت ثبت کنند و در غیر این صورت مهلت تمدید نمی شود، گفت: هماهنگی‌های لازم نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی در سراسر کشور انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، الزام به ثبت سرمایه و موجودی در سامانه جامع تجارت موجب اعتراض طلافروشی‌ها در تهران و سایر شهرها طی دو هفته گذشته شده بود. نگرانی اصلی طلافروش‌ها از ثبت سرمایه در این سامانه، ابهامات درباره آینده مالیاتی این صنف بوده است.

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طبق جدیدترین تصمیمات، تغییراتی درباره مصوبه قبلی اعمال شده و برهمین اساس بنا شد، فعالان صنف طلا و جواهر، اطلاعات خرید، فروش و حمل را در سامانه ثبت کنند.

گفتنی است، معافیت ثبت موجودی مرتبط به تولیدکنندگان مصنوعات می‌شود، اما فعالان تولیدکننده شمش طلا هنوز مکلف به ثبت تولیدات خود خواهند بود. بنابراین تولیدکننده طلا از معدن و تولید کننده شمش طلا باید نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. واردکننده و صادرکننده کالاهای مشمول هم باید نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر به دفعات از همکاران خود در صنف طلا خواست تا نسبت به اجرای توافق صورت گرفته مبنی بر ثبت معاملات در سامانه تجارت اقدام کنند.

وی با اشاره به جلسه ۶ ساعته روز قبل در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رفع ایرادات و ابهامات ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت، اعلام کرد: در نهایت بنا شد، اشخاصی که به قصد تجاری اقدام به ورود کالای مشمول به کشور می‌کنند. اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به خروج کالای مشمول از کشور می‌کنند و تولیدکنندگان گروه کالایی (د) یعنی طلای استخراج شده از معادن کشور نسبت به ثبت سرمایه خود در سامانه اقدام کنند.

او گفت: سایر همکاران در واحدهای صنفی باید تا شش ماه آینده نسبت به ثبت معاملات خود (خرید و فروش) در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. اگر ثبت معاملات انجام شود، این مهلت ۶ ماهه تمدید می شود در غیراینصورت امکان تمدید وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا تأکید کرد: ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت کفایت می کند و نیازی به ثبت در سامانه مودیان نیست؛ سازمان مالیاتی از طریق سامانه جامع تجارت می تواند در جریان معاملات قرار گیرد.

او درباره بازگشایی واحدهای صنفی طلا و جواهر گفت: همکاران باید از امروز مغازه‌های خود را باز کنند؛ از طریق اتحادیه هم پیام دادیم. با روسای اتحادیه‌های سراسر کشور نیز هماهنگی‌ها نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی انجام شده است. البته از آنجایی که آخر هفته است و حجم معاملات در این روزها کم است، شاید برخی همچنان باز نکنند ولی از شنبه تمام واحدها باز خواهند بود.

در ادامه متن پیام ارسالی اتحادیه طلا به طلافروشی‌ها نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی مشاهده می کنید؛

قابل توجه همکاران و اعضای محترم صنفی

با سلام و احترام، با توجه به جلسه امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ که به دعوت ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز با حضور علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، حسین قمری مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت، حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس و هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران و اعضای کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران که به مدت ۶ ساعت برگزار شد، توافق اولیه بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت در خصوص اصلاح ضوابط ثبت موجودی صورت گرفت، به این نحو که موجودی و نگهداری فقط به سه دسته از اشخاص الزامی است؛

الف: اشخاصی که به قصد تجاری اقدام به ورود کالای مشمول به کشور می‌کنند.

ب: اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به خروج کالای مشمول از کشور می‌کنند.

ج: تولیدکنندگان گروه کالایی (د) یعنی طلای استخراج شده از معادن کشور

با توجه به این توافق از همکاران گرامی خواهشمندیم نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی خود اقدام کرده و ما را جهت پیگیری و رفع موانع و مشکلات صنفی یاری کنید.

نظر شما