شناسهٔ خبر: 66675436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید بذر اصلاح شده پنبه مقاوم در خراسان جنوبی

۸۰۰ تن بذر پنبه رقم خرداد، سازگار با شرایط منطقه و مقاوم به تنش‌های محیطی با نظارت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی تولید شد.

صاحب‌خبر -

 

تولید بذر اصلاح شده پنبه مقاوم با تنشهای محیطی در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با اشاره به نظارت این مرکز بر مزارع تکثیری رقم اصلاح شده خرداد گفت: هسته‌های اولیه بذر اصلاح شده، رقم خرداد که رقمی سازگار با شرایط منطقه و مقاوم به تنش‌های محیطی (شوری و خشکی) است تولید شده  تا در چرخه تولید محصول پنبه استان به منظور تولید بیشتر و عملکرد بهتر قرار گیرد.. 

مقری فریز از مزایای این رقم را زودرس بودن آن با طول رشدی ۱۲۵ تا ۱۳۵ روز  عنوان کرد و گفت:  نیاز آبی این رقم نسبت به رقم‌های تجاری موجود، ۲ الی ۳ آب کمتر است و مقاومت بیشتری نسبت به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و آفات تریپس، شته و عسلک ازخود نشان داده است.

وی با بیان اینکه الیاف پنبه از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است و از نظر غذایی  یک دانه روغنی بوده که مواد اولیه صنایع روغن کشی و خوراک دام را تامین میکند.گفت: از اصول فنی بذر کاری پنبه، رعایت تاریخ کاشت و عملیات به موقع در منطقه است که تابع دمای محیط و دمای خاک بوده و باعث رشد مناسب ریشه و استقرار به موقع بوته و مقاومت بهتر نسبت به تنش‌های کم آبی این گیاه خواهد شد.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اقدامات اجرایی قبل از کاشت، استفاده از بذور دلینته و ضد عفونی شده با قارچ کش‌ها و حشره کش‌ها برای جلوگیری از افات و بیماری‌های ابتدای فصل را یک امر ضروری در بحث مدیریت تلفیقی آفات عنوان کرد و گفت:  بر استفاده از بذور اصلاح شده و استاندارد که تاثیر چشم گیری در میزان کمی و کیفی محصول تولید شده خواهد داشت، تاکید می شود. 

 مقری فریز از کشاورزان خواست با توجه به آغاز فصل کاشت محصول پنبه برای تولید بیشتر و عملکرد بهتر به توصیه‌های کارشناسان صاحب نظر این مرکز توجه و بذر رقم اصلاح شده پنبه خرداد را از شرکت بهداشت بشرویه تهیه کنند. 

سطح زیر کشت پنبه در خراسان جنوبی حدود ٦۵٠٠ هکتار  و تعداد بهره برداران آن بیش از ۴۵٠٠ نفر است و این استان مقام ششم کشور را در کشت این محصول داراست.

نظر شما