شناسهٔ خبر: 66675360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام کازرونی:

انس با قرآن سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد

عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در محفل انس با قرآن ویژه مددجویان بازداشگاه اوین با تاکید بر اینکه انس با قرآن به ذهن انسان وسعت داده و گاهی سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: قرآن شفافیت و طهارتی دارد که گویی انسان با تلاوت آن همانند پیامبر(ص)، در همان لحظه نزول، آن را می‌شنود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با دهه کرامت محفل انس با قرآن کریم در بازداشگاه اوین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، محمود ضیایی‌فرد، معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها، سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران، حجت‌الاسلام محمدی مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و امام‌جمعه شهرستان کوهسار، اسماعیل جمیاری، معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان تهران، هدایت‌الله فرزادی، مدیر بازداشتگاه اوین، مدیران بخش‌های مختلف زندان‌های استان تهران و همچنین مددجویان بازداشتگاه اوین به همت مؤسسه قرآنی مشکات البرز شب‌گذشته ۲۵ اردیبهشت‌ماه در حسینیه بازداشتگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام کازرونی، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این محفل قرآنی با اشاره به حدیثی در خصوص جایگاه تلاوت و انس با قرآن گفت: برای قرآن دو ویژگی را بر می‌شمارند که شما در هیچ کلام و سخنی آنها را پیدا نمی‌کنید. این ویژگی‌ها در روایات و احادیث و سخنان معصومین نیز وجود ندارد.

وی افزود: اولین ویژگی منحصر به فرد قرآن کریم این است که کلام مستقیم خداوند متعال است. کلام در شناخت ما نسبت به همدیگر بسیار یاری‌گر است، همانطور که از قدیم می‌گویند، اگر کسی را می‌خواهید بشناسید از سخنانش بشناسید. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ویژگی دوم، سلامت کلام خدای متعال است. از آن روزی که خداوند کلمات قرآن کریم را خلق کرد و جبرئیل امین این کلمات را به پیامبر(ص) منتقل نمود تا به امروز یک سر سوزن از آن کلمات اضافه و کم نشده است، و به صورت کاملا محفوظ و دست نخورده بدون تغییر باقی مانده است.

کازرونی با اشاره به ویژگی‌های دیگر قرآن کریم گفت: یکی از نکات جالب قرآن این است که امروز و در این زمان که شما آیات آن را تلاوت کردید، بدون هیچ واسطه‌ای مستمع کلام خداوند می‌شوید. آیا از این اتفاق زیبا‌تر و بزرگ‌تر داریم که همچون پیامبر(ص) مستقیم و بدون واسطه کلام خدای متعال را بشنویم؟

وی ادامه داد: قرآن شفافیت و طهارتی دارد که انسان با تلاوت و انس با او همانند پیامبر(ص) و جبرئیل، در کنار همان کلامی می‌نشیند که به پیغمبر(ص) رسید و این ویژگی را در هیچ کتابی پیدا نمی‌کنید. کتاب‌های ما امروز نقل به معنا بسیار دارد، اما قرآن اینگونه نیست و یک حریم پاک، نورانی، منزه و مطهری است که هرکسی می‌تواند کنار این حریم بنشیند و فیض ببرد؛ لذا انس با قرآن نورانیت عجیبی به انسان می‌دهد.

رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه قرآن کلام خدای متعال است که سراسرش درس زندگی و انسان‌سازی است و برای کسی که با آن مأنوس می‌شود نور را به ارمغان می‌آورد، اظهار کرد: پیامبر خدا(ص) فرمود: «خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود، مثل ستاره‌ها برای اهل آسمان می‌درخشد»؛ و این یعنی از همین جا و مکانی که شما نشسته‌اید و به تلاوت قرآن مشغولید، ملائکه نور می‌گیرند و این موضوع بسیار عجیب است.

کازرونی در ادامه ضمن آرزوی رهایی همه مددجویان از بند، خطاب به آنان گفت: بدانید تنبهی که این بازداشت برای انسان دارد، این است که انسان را از بسیاری سقوط‌ها حفظ می‌کند. هر چند این زمان می‌گذرد، اما در همین فضایی که هستید گاهی قرآن را باز کنید و با آن انس بگیرید؛ چراکه پیامبر خدا فرمود: کسی با تلاوت قرآن کریم انس بگیرید خدای متعال سه خاصیت را به او می‌دهد که اولین آن افزایش خیر است. ما با تلاوت قرآن از سرچشمه نوری می‌نوشیم که پیامبر و اهل بیت نوشیده‌اند و خود خدای متعال آن را خلق کرده است.

وی افزود: دومین مورد از خواص انس با قرآن این است که خدا به رزق و روزیش وسعت و توسعه می‌دهد. انسان وقتی در کنار بزرگان قرار می‌گیرد، خودش هم بزرگ می‌شود، حال وقتی که شما در پیشگاه خداوند قرار می‌گیرد، ببینید چه مقام و منزلتی پیدا می‌کنید. شما امروز در این زمین خاکی و در این جایگاه اگر اهل تلاوت و تأمل قرآن کریم باشید، برای اهل آسمان می‌درخشید، همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های انس با قرآن، تلاوت آن است، گفت: از دیگر ویژگی‌های انس با قرآن تأمل و تفکر در آیات قرآن است. اینکه فرد بفهمد که حرف این کتاب چیست و چه می‌خواهد به ما بگوید. مورد بعدی عمل به آیات این کتاب است. اگر این سه مورد انجام شود ما نیز می‌توانیم یک پیامبر باشیم.

کازرونی ادامه داد: چرا ما حضرت محمد(ص)، را پیامبر می‌گوییم؟ چون پیامی به او داده شد که برای ما منتقل کند و وقتی از این قرآن برای من و شما پیام داده می‌شود، ما هم همانند ایشان خواهیم بود. وقتی من قرآن را خواندم، در آن تأمل کردم و پیامش را دریافت کردم، یک پیامبر می‌شوم که پیام قرآن را با خود می‌برم و به دیگران منتقل می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه انس با قرآن به انسان وسعت و گاهی سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: گنجینه خوبی امروز در اختیار همه شماست و امیدوارم تلاش کنید تا جلب رضایت شاکیان خود را بگیرید و بنده هم در کمیته امداد آماده خدمت به شما هستم. خاصیت قرآن انس گرفتن است و ان‌شاءالله خدای متعال به تک تک شما کمک خواهد کرد تا شما هم بتوانید همانند سایر انسان‌ها در جامعه به مردم خدمت و زندگی خود را قرآنی و همراه به آن کنید.

انتهای پیام

نظر شما