شناسهٔ خبر: 66675336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جزئیات ریزش و افزایش آراء ۱۲ نماینده ابقاء شده مجلس یازدهم در انتخابات ۲۱ اردیبهشت

ریزش ۵۰۰ هزار رأی ۴ نماینده دور دومی مجلس دوازدهم /قالیباف رکورددار ماند +جدول

بررسی نتایج به دست آمده از رأی میان نمایندگان ابقاء شده در مجلس دوازدهم نشان داد که همانگونه که در مرحله اول انتخابات ریزش آراء بسیار محسوس بوده است، در دور دوم نیز نمایندگان فعلی  ریزش رأی زیادی داشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه بود که مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد تا صاحبان ۴۵ کرسی باقی مانده پارلمان مشخص شوند.

در دور اول انتخابات که در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، ۲۴۵ نماینده توانستند آراء کافی را برای ورود به بهارستان از حوزه های انتخابیه خود کسب کنند. از میان این ۲۴۵ منتخب، ۱۰۷ نفر جزو نمایندگان فعلی مجلس( یازدهم) بوده اند که با کسب آرای لازم بر کرسی های نمایندگی خود ابقا شدند.

اما، دور دوم انتخابات میان ۹۰ کاندیدا برگزار شد که در میان آنها، ۲۴ داوطلب جزو نمایندگان فعلی مجلس محسوب می شده اند.

با اعلام رسمی نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم توسط محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از میان ۲۴ نماینده فعلی، ۱۲ نفر بار دیگر مجوز ورود به ساختمان سبز بهارستان را کسب کردند.

بنابراین، از میان ۲۹۰ منتخب مجلس دوازدهم، ۱۱۹ نفر سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند.

رکوررددار ریزش رأی در مجلس دوازدهم

بررسی نتایج به دست آمده در میان نمایندگان ابقاء شده در مجلس دوازدهم نشان داد که همانگونه که در مرحله اول انتخابات ریزش آراء بسیار محسوس بوده است، در دور دوم نیز نمایندگان فعلی ریزش رأی زیادی داشته اند. 

اما بیشترین ریزش آراء در میزان رأی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در فاصله بین دو انتخابات ثبت شده است.

او در انتخابات مجلس یازدهم با کسب ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شد، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش ۸۱۷.۳۸۲ رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی را اخذ کند. 

قالیباف رکورددار ریزش رأی در مراحل اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم بوده است. 

بیشترین میزان ریزش رأی در دور دوم انتخابات

همانگونه که ذکر شد، ریزش شدید آراء به مرحله دوم انتخابات نیز رسید. به ویژه ۷ نماینده ابقا شده تهران در دور دوم، ریزش آراء بیشتری را تجربه کرده اند.

عبدالحسین روح الامینی از که در انتخابات مجلس یازدهم با ۷۷۹.۴۷۹ رأی وارد پارلمان شده بود، در انتخابات اردیبهشت ۱۴۰۳، با کسب ۲۰۰.۸۶۵ رأی، ۵۷۸.۶۱۴ ریزش رأی داشت که جایگاه اول ریزش آراء در مرحله دوم را از آن خود کرد.

احمدی نادری با ریزش ۵۵۵.۶۰۹ رأی؛ سمیه رفیعی با ۵۲۰.۴۳۱ و زهره سادات لاجوردی با ۴۸۴.۸۹۸ رأی در ردیف های بعدی ریزش آراء نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات مرحله دوم قرار دارند.

در این میان باید از بیژن نوباوه وطن نام برد که بیشترین رأی را در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم کسب کرده است. اما با مقایسه آراء او در انتخابات مجلس یازدهم می توان دریافت که آراءش ۵۲۱.۴۷۱ رأی ریزش کرده است. او در انتخابات مجلس یازدهم با ۷۹۲.۵۶۵ رأی به بهارستان راه یافته بود، اما در انتخابات ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تنها ۲۷۱.۰۹۴ رأی از حوزه انتخابیه خود کسب کرده است.

نمایندگان ابقا شده در حوزه های انتخابیه دیگر نیز آراءشان در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم کاهشی بوده است.

ابراهیم عزیزی از حوزه انتخابیه شیراز در مجلس یازدهم ۱۱۴.۳۲۹ رأی کسب کرده بود، در مجلس دوازدهم با ریزش ۷۱.۱۸۳ رأی، تنها با کسب ۴۳.۱۴۶ رأی وارد پارلمان شد.

عبدالرضا مصری از حوزه کرمانشاه نیز ۲۱.۱۶۷ رأی در مقایسه با سال ۱۳۹۸ کاهش رأی داشت. وی با ۹۵.۰۶۱ رأی به مجلس یازدهم راه یافته بود اما در این دوره ۷۳.۸۹۴ رأی از حوزه انتخابیه خود دریافت کرد.

همچنین، سیدمحمد مولوی از حوزه انتخابیه آبادان، در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم ۱۳.۴۲۷ و علیرضا منادی سفیدان از حوزه تبریز، ۹.۵۵۲ رأی ریزش داشته اند.

ابراهیم عزیزی و علیرضا سلیمی دو منتخب دیگر تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس هستند که اولی از حوزه کرمان و دومی از حوزه محلات در مجلس یازدهم حضور دارند.

ابراهیم عزیزی که در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه کرمان ۲۱.۹۶۶ رأی آورده بود، در انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه، از حوزه تهران، با ۲۲۵.۶۰۷ رأی بار دیگر در بهارستان ابقاء شد.

همچنین علیرضا سلیمی نیز از حوزه محلات در سال ۱۳۹۸، با ۱۰.۴۷۱ رأی به مجلس یازدهم راه یافته بود، در انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، با کسب ۱۹۸.۸۳۵ رأی از حوزه تهران وارد پارلمان شد.

رأی کدام نماینده افزایش یافت؟

بررسی نتایج منتشر شده از دور دوم انتخابات مجلس دوزادهم نشان داد که مهدی اسماعیلی نماینده میانه در مجلس یازدهم، تنها منتخب از میان نمایندگان فعلی راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم بود که رأی هایش نسبت به انتخابات مجلس قبلی( یازدهم) افزایش یافته است. او که در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸، توانسته بود ۱۶.۸۶۶ رأی کسب کند، در این دوره با کسب ۲۲.۷۶۱ رأی ( یعنی ۵.۸۹۵ ریزش رأی) از حوزه انتخابیه خود بر کرسی خود در ساختمان سبز بهارستان ابقا شد.

باید یادآوری کرد؛ در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.

* در جدول آراء ۱۲ نماینده ابقا شده مرحله دوم انتخابات مجلس را مشاهده می کنید؛

ردیف

حوزه انتخابیه

اسامی

آراء مجلس یازدهم

آراء مجلس دوازدهم

۱

تبریز

علیرضا منادی سفیدان

۸۹.۵۶۷

۸۰.۰۱۴

۲

میانه

مهدی اسماعیلی

۱۶.۸۶۶

۲۲.۷۶۱

۳

تهران

بیژن نوباوه

۷۹۲.۵۶۵

۲۷۱.۰۹۴

۴

تهران

زهره سادات لاجوردی

۷۱۴.۹۳۱

۲۳۰.۰۳۳

۵

تهران

احمد نادری

۷۸۳.۳۴۵

۲۲۷.۷۳۶

۶

تهران

ابراهیم عزیزی

۲۱.۹۶۶ /کرمانشاه

۲۲۵.۶۰۷

۷

تهران

سمیه رفیعی

۷۴۲.۹۷۵

۲۲۲.۵۴۴

۸

تهران

عبدالحسین روح الامینی

۷۷۹.۴۷۹

۲۰۰.۸۶۵

۹

تهران

علیرضا سلیمی

۱۰.۴۷۱ /محلات

۱۹۸.۸۳۵

۱۰

آبادان

سیدمحمد مولوی

۳۵.۰۰۵

۲۱.۵۷۸

۱۱

شیراز

ابراهیم عزیزی

۱۱۴.۳۲۹

۴۳.۱۴۶

۱۲

کرمانشاه

عبدالرضا مصری

۹۵.۰۶۱

۷۳.۸۹۴

۲۷۲۱۸

نظر شما