شناسهٔ خبر: 66674627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تبعیض، نژادپرستی و محرومیت؛ تجربه تکان‌دهنده قربانیان اسلام‌هراسی در آلمان

مهاجران عرب و مسلمان در آلمان از افزایش تبعیض و مواضع نژادپرستانه‌ای که با وجود تلاش برای یکی شدن با جامعه این کشور با آن روبه‌رو هستند شکایت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره،‌ مسلمانانی که به آلمان مهاجرت کرده‌اند، در این کشور با اعمال نژادپرستانه و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی روبه‌رو هستند و این امر زندگی آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

محمد العلی، مهاجر سوری‌تبار که در آلمان زندگی می‌کند، از زمان ورود به آلمان با مواضع نژادپرستانه مردم یا اسلام‌هراسی مسئولان این کشور روبه‌رو شده است.

العلی درباره یکی از این موضعگیری‌های نژادپرستانه گفت یکی از این اقدامات در راهپیمایی کشاورزان بود که یک نیروی پلیس به او نزدیک شده و درباره لباس عربی که به تن داشته، از او سؤال کرده است.

وی افزود: پلیس به من گفت که چرا با اینکه برای حمایت از کشاورزان در این راهپیمایی شرکت کرده‌ای، لباس عربی که مربوط به اصلیت و نژاد عرب‌ها است به تن داری؟ اگر بخواهی این لباس را بپوشی باید به کشورت بازگردی!

العلی از این نیروی پلیس به مافوق او شکایت کرده اما چون هیچ دلیلی نداشته شکایت او رد شده است.

وی همچنین گفت: یکی از همکاران زن در محل کار از من پرسید: «آیا تو مسلمانی؟» زمانی که من به او پاسخ مثبت دادم، پرسید:‌ «آیا کسی را کشته‌ای؟!»

او افزود:‌ از این خانم پرسیدم چه چیزی باعث شده که این سؤال را بپرسی؟ او در جواب گفت: زیرا تو مسلمانی و مسلمانان مردم را به قتل می‌رسانند!

در همین راستا، احمد که مهاجر سوری مقیم آلمان است، نیز به الجزیره گفت که او هم در معرض موضعگیری‌های نژادپرستانه قرار گرفته است.

احمد می‌گوید: یکبار در داخل آسانسور وسیله‌ای روی دوشم گذاشته بودم، خانمی که مرا نمی‌شناخت پرسید اسلحه با خودت حمل می‌کنی؟!
وی افزود که بارها و بارها در معرض چنین موضعگیری‌هایی قرار گرفته است.

آلاء محرز، فعال اجتماعی سوری‌تبار نیز به الجزیره گفت با اینکه اوراق هویت آلمانی گرفته است، اما همچنان در معرض اقدامات و موضعگیری‌های نژادپرستانه قرار دارد.

وی افزود: در جامعه آلمان یک تصویر کلیشه‌ای از زن محجبه مسلمان عرب به‌طور کلی وجود دارد که زن در مقابل سلطه مرد عرب سر فرود می‌آورد و قادر به سخن گفتن در زمینه مسائل سیاسی یا اجتماعی نیست.

در همین رابطه، الیزابت فاسلر، افسر نظارت بر جامعه در سازمان آلمانی «کلایم» ویژه مسائل نژادپرستی و تبعیض علیه اسلام و مسلمانان، گفت: شکافی در قوانین علیه نژادپرستی و نه فقط علیه مسلمانان وجود دارد.

الیزابت از دولت آلمان خواست تا اقدامات قاطعانه‌ای را در رابطه با جنایات ناشی از نفرت و تبعیض علیه مسلمانان در آلمان اتخاذ کند، به‌ویژه که از اکتبر گذشته، این جنایات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: رسانه‌ها در پیوند بین «اسلام، تروریسم و خشونت» سهم داشته‌اند، زیرا مطالعات نشان داده است که رسانه‌ها در مورد اسلام و مسلمانان تنها بر مسائل منفی تمرکز می‌کنند.

این فعال اجتماعی از رسانه‌های آلمانی خواست تا تلاش و دقت خود را در مورد مسائل مربوط به اسلام و مسلمانان افزایش دهند و از طرف خاصی جانبداری نکنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: دولت آلمان در حمایت از مسلمانان و افرادی که به عنوان مسلمان تلقی می‌شوند، در برابر نژادپرستی و افزایش حوادث ناشی از نفرت و تبعیض، شکست خورده است.

این سازمان در آوریل گذشته طی گزارشی اعلام کرد: از جمله موانعی که مانع از واکنش مؤثر می‌شود، فقدان تعریفی عملی از نژادپرستی ضد مسلمانان و فقدان اطلاعات رسمی در مورد حوادث و سرمایه‌گذاری برای حمایت از قربانیان است.

انتهای پیام

نظر شما