شناسهٔ خبر: 66674457 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

آماده عرضه سهم پتروشیمی اروند در بازار سرمایه هستیم

مدیر عامل پتروشیمی اروند از آمادگی این شرکت برای عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه خبر داد، او همچنین با اشاره به تولید پایدار مجتمع گفت: «با این پایداری خوراک شرکت‌های وابسته به محصولات شرکت پتروشیمی اروند از جمله پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی کارون، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان و پتروشیمی هگمتانه با پایداری بیشتری تأمین خواهد شد و نگرانی بابت خوراک نخواهند داشت.»

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا کریمی در گفتگویی آخرین دستاوردهای این شرکت طی سال گذشته و برنامه‌های آتی این شرکت را تشریح کرد.

وی در این گفتگو به بازدید خود از سالن‌های تخصصی و غرفه شرکت‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: «همه شرکت‌های ایرانی را مشاوران پتروشیمی اروند می‌دانیم و توسعهٔ مجتمع پتروشیمی اروند را توسعه و تقویت توان داخل و شرکت‌های وابسته داخلی می‌دانیم که می‌تواند منجر به خلق ثروت بیشتر برای کشورمان شود.»

کریمی بهره‌گیری از خدمات ایرانی را دیگر راهبرد تعریف شده در شرکت پتروشیمی اروند برشمرد و تصریح کرد: «در زنجیره تأمین خود از تخصصی‌ترین تجهیز تا مواد شیمیایی و مهم‌ترین کاتالیست‌ها را داخلی‌سازی کرده‌ایم و اکنون به دنبال دریافت دانش و خدمات ایرانی هستیم تا بتوانیم خوراک بیشتری برای واحدهای پایین‌دست تأمین کنیم و علاوه بر سودآوری پایدار برای کشور، به توسعه و تولید گریدهای جدیدتر تخصصی دست یابیم.»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در ادامه، دیدار با مدیران انجمن پلیمر ایران را دیگر برنامه مهم حضور در نمایشگاه خواند و ادامه داد: «از سرمایه‌گذاری انجمن‌های تخصصی در طرح توسعه پتروشیمی اروند استقبال می‌کنیم. در ازای این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانیم سهمیه‌ای برای انجمن‌ها در نظر بگیریم تا نیازهای آنها طی سالیان آینده نیز برطرف گردد.»

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پتروشیمی اروند مخالفت با رقابت در بازار پی‌وی‌سی را از دیگر سیاست‌های اعلام شده شرکت عنوان و تأکید کرد: «با رقابت در بازار PVC مخالفیم و باید رقابت را به صفر برسانیم و هر شرکت به محصولات ما نیاز داشت به‌راحتی بتواند تأمین کند و به او عرضه شود. ما می‌خواهیم در کنار برطرف‌کردن بازار رقابتی و عرضه بالا، صادرات را هم در کنار آن برعهده بگیریم که با اجرای طرح توسعه پتروشیمی اروند، طی ۳ سال آینده رقابت را از بین خواهیم برد و عرضه محصولات PVC به دوبرابر افزایش خواهد یافت.»

مدیرعامل پتروشیمی اروند در ادامه گفتگوی خود با رسانه‌ها به کمبود محصول PVC و نیاز بازار غرب آسیا به این محصول اشاره کرد و تصریح کرد: «تنها در خاورمیانه ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تن PVC کمبود داریم که از آمریکا، اروپا و چین وارد می‌شود. این نشان می‌دهد که در منطقه نیازمند طرح‌های جدید هستیم و ما اگر بتوانیم کمبود PVC منطقه را خودمان تأمین کنیم، مطمئناً می‌توانیم بازار منطقه را به‌صورت کامل در دست بگیریم و این یک ظرفیت و فرصت است.»

کریمی وجود ظرفیت‌های توسعه زنجیره PVC در کشور را یکی از عوامل جذابیت برای اجرای طرح‌های در دست مطالعه عنوان کرد و افزود: «خوراک اصلی PVC نمک است که از آب دریا استحصال می‌شود. ما بیشترین سواحل و دسترس دریایی را داریم و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید به‌سوی اقتصاد دریا محور بریم و از این ظرفیت استفاده کافی ببریم.»

وی در ادامه احداث واحد گرید بهداشتی سود پرک را دیگر برنامه توسعه این شرکت با حمایت گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خواند و تصریح کرد: «واحد گرید بهداشتی سود پرک از دیگر برنامه‌های ما بوده که در حال پیشرفت است. ما در پتروشیمی اروند ششصد و شصت هزار تن کاستیک صددرصد تولید می‌کنیم که یک میلیون سیصد بیست هزار تن کاستیک ۵۰ درصد است. در کشور نظیر این گرید تولید نمی‌شود و برای تولیدکنندگان سود پرک در کشور جای نگرانی نیست. معمولاً هرجایی که در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاران ورود کنند، ما ورود نمی‌کنیم. حضرت آقا فرمودند که جهش تولید با مشارکت مردم. یعنی جایی که مردم می‌توانند ورود کنند ماهم کمک کنیم و انشا الله بتوانیم تولید را با کمک مردم افزایش دهیم.»کریمی همچنین با اشاره به تولید پایدار مجتمع گفت: «پتروشیمی اروند با رفع تنگناهای تولید به ثبات خوبی در تولید پایدار رسیده و این نوید را می‌دهد که خوراک شرکت‌های وابسته به محصولات شرکت پتروشیمی اروند از جمله پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی کارون، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان و پتروشیمی هگمتانه با پایداری بیشتری تأمین خواهد شد و نگرانی بابت خوراک نخواهند داشت.»

وی افزایش تولید در کنار تولید پایدار را دیگر دستاورد شرکت پتروشیمی اروند قلمداد و تصریح کرد: «بسیار خرسند هستیم که افزایش تولید را در شرکت‌های پایین‌دست خود می‌بینیم. افزایش تولید شرکت‌های وابسته به محصولات پتروشیمی اروند زمانی اتفاق می‌افتد که پایداری در دریافت خوراک داشته باشند که این امر محقق شده و نفع آن را در صنایع میان دستی و پایین‌دستی کشور شاهد هستیم.»

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص عرضه سهم بزرگ‌ترین تولیدکننده زنجیره کلر و پی‌وی‌سی کشور در بازار سرمایه پرداخت و تشریح روند عرضه سهم شرکت پتروشیمی اروند در بازار فرابورس افزود: «برای ورود به بازار سرمایه یک سری زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها لازم است. خوشبختانه ما زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها را آماده کردیم. سهام‌دار عمده هر زمان صلاح دید ما آماده ورود به بازار سرمایه هستیم و خوشبختانه سیستم‌های مالی، سیستم‌هایی که نیاز بورس و شفاف‌سازی در بورس است به‌صورت کامل آماده و در سرویس هستند و هر زمانی که سهام‌دار صلاح بداند ما آماده ورود به بورس هستیم.»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در پایان خواستار مبارزه با قاچاق محصولات پتروشیمی شد و تأکید کرد: «هر زمان نرخ ارز آزاد با ارز نیمایی به هم نزدیک شد، ما می‌توانیم محصول خود را صادر کنیم. ولی تا زمانی که این تفاوت است محصول ما به‌وفور در بازار آزاد یافت می‌شود. ما روی این موضوع بسیار گلایه‌مند هستیم. متأسفانه مدیریت تقاضا انجام نمی‌گیرد و محصولات پتروشیمی به‌وفور در بازار آزاد است.»

اشتراک گذاری :

نظر شما