شناسهٔ خبر: 66674353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر تصمیمات مجلس در خصوص ایام هفته؛

شنبه‌ها رسما تعطیل شد/ تعطیلی آخر هفته‌ها چه زمانی اجرایی می‌شود؟

امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد بحث داغ نمایندگان بر سر تعطیلی پنجشنبه و جمعه یا جمعه و شنبه بود اما در نهایت تکلیف روزهای تعطیل در ایران روشن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز چهارشنبه و در ادامه رسیدگی مجلس شورای اسلامی به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد.  این مصوبه باید به تایید شورای نگهبان برسد.

در حالی که در گزارش کمیسیون اجتماعی، تعطیلی جمعه و شنبه به‌عنوان تعطیلات پایان هفته آمده است، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در یکی پیشنهادات مطرح‌شده درباره این لایحه، پیشنهاد داد که به‌جای روز شنبه، پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفتگی تعیین شود که نمایندگان با 75 رأی موافق، 132 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

نکته قابل تأمل درباره این پیشنهاد این است که هنگامی که عبدالرضا مصری به‌عنوان رئیس مجلس، نظر دولت را درباره این پیشنهاد جویا شد، نماینده دولت اعلام کرد که نظر دولت همان چیزی است که در لایحه آمده است؛ این در حالی است که در لایحه ارسالی دولت هیچ اشاره‌ای به شنبه یا پنج‌شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات هفتگی نشده است.

در ادامه وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با اکثریت آرا با تبصره 3 لایحه مذکور مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها با 136 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع موافقت کردند.

این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و بعد از تأیید این شورا به قانون تبدیل خواهد شد.

مخالفان و موافقان تعطیلی «پنج‌شنبه»

پروپاگاندای رسانه‌ای و پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها

میرتاج‌الدینی در تشریح پیشنهاد خود، گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

وی بیان کرد: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند. از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.

اگر به فکر دین مردم نیستید، شنبه را تعطیل کنید

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد.

وی بیان کرد: جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آنها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.

شنبه‌ها رسما تعطیل شد/ نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟

تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟

وی اظهار کرد: تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است. بنده در این مورد از دفتر مراجع سوال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

پیرهادی گفت: اکثر کشورهای منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چرا که آنها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.

باید به سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم

عباس گودرزی در قالب تذکری طبق اصل ۷۵ آیین‌نامه گفت: ابتدا به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی استناد می‌کنم، این مجلس یک عده مخالف و یک عده موافق هستند، همکار عزیز ما به موافقان موضوع توهین کردند، موافقان استدلال‌های محکمی دارند.

وی ادامه داد: مگر این لایحه تنها بعد اقتصادی دارد که تنها مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنید، ما موظف به ارزش و بها قائل بودن نسبت به سنت‌ها، آداب و آیین‌ و سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی هستیم، مگر ما حق داریم زندگی مردم را دچار چالش کنیم. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس نظرسنجی کرده و اکثر مردم موافق تعطیلی پنج‌شنبه هستند. چرا قصد دارید مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران را زیر سوال ببرید.

شنبه‌ها رسما تعطیل شد/ نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟

این نماینده مردم در مجلس افزود: ما از این مجلس می‌رویم اما ده‌ها سال آثار این تصمیم در جامعه جاری و ساری می‌ماند. مگر عصر چاپار است که می‌گویید اقتصاد دچار مشکل می‌شود، اقتصاد ما، اقتصاد دیجیتال است، چگونه کشورهای دیگر شبانه‌روز ۱۰ برابر ما فعالیت اقتصادی دارند، خواهش من این است این مسئله را یک بعدی نبینیم و از مسائل غیرکارشناسی پرهیز کنیم.

گودرزی گفت: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند و مطمئن باشید. درخواست دارم آدرس غلط به مردم ندهید. اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی، عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: به پیشنهاد همکارمان رأی مخالف بدهید، در کمیسیون اجتماعی شنبه تا چهارشنبه رأی آورد و من در تعجب هستم چگونه در طول مسیر این محتوا تغییر کرد و متأسفانه تحت فشارهای بیرونی این اتفاق افتاد. سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده، آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است.

 تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتاء از دفاتر 3 مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.

اسماعیلی تصریح کرد: از این رو انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان طی 10 روز آینده این مصوبه را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

نظر شما