شناسهٔ خبر: 66673857 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امضای 8 تفاهم نامه اقتصاد دریامحور در قشم

هشت تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد تجاری به ارزش ۳ میلیارد دلار همزمان با برگزاری رویداد بین‌المللی همتایابی اقتصاد دریامحور در قشم به امضاء رسید.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران" ISBE" ۲۰۲۴ از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ماه 1403در جزیره زیبای قشم در حال برگزاری است. هدف از برگزاری این رویداد، ارتباط موثر فعالان اقتصادی دریاپایه و گردهم‌آمدن اکوسیستم صنایع دریایی کشور است. این رویداد بین‌المللی با تاکید بر توسعه هدفمند همکاری‌های تجاری داخلی و خارجی در میان نقش آفرینان حوزه اقتصاد دریا طراحی شده است.وزارت صمت یکی از متولیان رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور شده است، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دبیری شورای عالی صنایع دریایی کشور بر عهده دارد، این رویداد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قشم با حضور سفیران کشورهای برزیل، کوبا، کره جنوبی، نروژ، بولیوی، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ارمنستان، قطر و عراق آغاز به کار کرد.

بررسی سیاست های کلی توسعه دریا محور و شناسایی فرصت ها، چالش ها و راهکارها، ایجاد بستر تعامل حاکمیت و بخش خصوصی در تقویت زنجیره های ارزش مبتنی بر دریا، تبیین موضوع برای فعالین مرتبط و معرفی ظرفیت های دریا در توسعه اقتصادی کشور و کمک به توسعه همکاری های بین المللی، جذب سرمایه و کسب دانش و فناوری از اهداف برگزاری این رویداد بین المللی است.

ساخت ۵ سکوی حفاری دریایی

در این رویداد نخستین تفاهم نامه فی ما بین شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شورای عالی صنایع دریایی کشور، شرکت کشتی‌سازی ایزوایکو و جهاد دانشگاهی با موضوع توسعه دانش فنی، ارزیابی و ساخت ۵ سکوی حفاری دریایی به ارزش 1 میلیارد دلار بین مدیران شرکت‌های مذکور به امضاء رسید تا با همکاری دولت، صنعت و دانشگاه نیازهای آتی کشور به دکل‌ها و سکوهای حفاری دریایی مرتفع شود.

تولید سوختِ کم سولفورِ کشتی

تفاهم نامه دوم بین منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، شورای عالی صنایع دریایی کشور، شرکت فناور پالایش نفت با موضوع تولید سوخت کشتی کم سولفور بود؛ در قالب این تفاهم نامه که ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد تلاش خواهد شد که با تولید این نوع از سوخت کشتی بانکرینگ سوخت در خلیج‌فارس برای کشورمان تقویت شود و گوی سبقت در این خدمات مهم و پر درآمد دریایی از رقبای منطقه‌ای ربوده شود.

توسعه آبزی‌پروری در دریا و مزرعه

تفاهم نامه سوم ما بین سازمان شیلات ایران، مؤسسه جهاد توسعه، شورای عالی صنایع دریایی و شرکت فناور اقیانوس آبی قشم با موضوع احداث مزرعه ۱۰ هزار تنی پرورش ماهی در قفس به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان شیلات ایران تفاهم نامه دیگری را نیز با مؤسسه جهاد توسعه، شورای عالی صنایع دریایی و شرکت ارزش آفرینان اقیانوس سبز برای احداث ۲۰۰ واحد خانه مولد به ارزش ۱,۰۰۰ میلیارد تومان را امضا کرد.

پرورش میگو به روش متراکم

پنجمین تفاهم نامه به پرورش میگو به روش متراکم در سطح هزار هکتار اختصاص داشت که بین سازمان شیلات ایران، مؤسسه جهاد توسعه، شرکت آب‌زیستان صنعت نوین و به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان بین مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه به امضا رسید.

ششمین تفاهم نامه نیز بین سازمان شیلات ایران، مؤسسه جهاد توسعه و شرکت نوین پرورش با موضوع نوسازی و بهسازی مزارع پرورش میگو به وسعت هزار هکتار و به ارزش 2 هزار میلیارد تومان بود.

امضای 8 تفاهم نامه اقتصاد دریامحور در قشم

راه اندازی خط کشتی‌رانی کانتینری و فله‌بری بین ایران و عمان

هفتمین تفاهم نامه بین کشتی‌رانیِ آبان و هلدینگ لجستیک زئوس عمان با موضوع راه‌اندازی خط کشتی‌رانی کانتینری و فله بر بین بندر ایرانی و بندر عمانی و خرید ۵ فروند کشتی و ترمینال در چهار کشور، چین، هند، عمان و ایران به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بود تا از این طریق گامی مهم در ترانزیت دریایی کشور برداشته شود و راه آبی ابریشم با کشورهای مشترک المنافع احیاء شود.

تفاهم نامه هشتم نیز بین کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش و شرکت پیشگام صنعت با موضوع استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین جهت کمک به تولید سوخت کشتی کم سولفور بر اساس استانداردهای آی. ام.او به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به امضاء رسید.

امضای 8 تفاهم نامه اقتصاد دریامحور در قشم

انتهای پیام/

نظر شما