شناسهٔ خبر: 66673351 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

معاون وزیر میراث فرهنگی:

صنایع دستی با بسته‌بندی به بازار جهانی راه می‌یابد

اقتصاد ایران: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در سال‌جاری توجه به بسته‌بندی برای صادرات صنایع دستی از برنامه‌های وزارتخانه است که در این زمینه تسهیلگری خواهیم کرد تا این محصولات به بازار جهانی راه یابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، "مریم جلالی" سه‌شنبه شب در حاشیه آغاز به کار پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران در یزد  افزود: در بازار جهانی نمی‌توانیم نقش آفرینی کنیم مگر اینکه برند اختصاصی، استانداردسازی قیمت، کیفیت و بسته بندی محصولات صنایع دستی مدنظر باشد.

وی اظهار کرد: برای بسته بندی محصولات صنایع دستی شرکت‌های پشتیبانی پیش بینی شده و با همکاری شرکت های دانش بنیان و خلاق که در این زمینه فعالیت دارند، پیوند ایجاد می شود تا در این زمینه خدمات ارائه کنند و محصولات باکیفیت و نوین تولید و صادر شود.

جلالی ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی نیز باید به این امر واقف باشند و بپذیرد که بسته بندی مناسب هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باعث افزایش استقبال از تولیدات این بخش می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر نگاه ویژه به صنعت صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: صنایع دستی باید به ادبیات توسعه اتصال پیدا کند.

وی بر لزوم‌ تقویت و توجه به هنر سنتی و صنایع دستی که اقتصاد هویت‌بنیان است، افزود: توسعه این صنعت سلامت روان ، اقتصادی و انسجام اجتماعی را به دنبال دارد.

۷۰۰ هزار هنرمند در رشته صنایع دستی کارت شناسایی دارند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه افزود: نزدیک به ۷۰۰ هزار هنرمند در رشته صنایع دستی کارت شناسایی دارند و افزایش اشتغال در حوزه صنایع دستی از برنامه های این معاونت است زیرا صنایع دستی جزو ذات خانواده های ما است و در این صنعت کودک کار نداریم بلکه کودک خلاق داریم.

جلالی در خصوص برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران گفت: مشارکت مردم در جهش تولید باید مبنا قرار گیرد، برگزاری این نمایشگاه ها زمینه ساز ایجاد اشتغال، رونق بازار فروش و معرفی صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی ابزار اقتصاد هویت بنیان است گفت: امیدواریم این اقتصاد با صنایع دستی و میراث ناملموس رونق یابد چرا که این مدل از اقتصاد، مردمی و خانواده محور است.

وی با بیان اینکه یزد همیشه میزبان مهمان نوازی بوده و این موضوع باعث شده فعالان صنایع دستی ایران به این استان بیایند و محصولات خود را معرفی کنند، افزود: نمایشگاه صنایع دستی بیانگر هنر سرپنجه هنرمندان از گوشه و گوشه است که امیدواریم این صنعت به ادبیات توسعه نزدیک شود و رونق کسب و کار داشته باشد تا بتوانیم زنجیره ارزش هویت بنیان صنایع دستی را به جهان معرفی کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: دست آفریده های هنرمندان ما می تواند دست مایه ای برای معیشت عزت آفرین باشد و این همه هنرمندان نزدیک یک میلیون شاغل در این صنعت نمادی از یک تمدن هفت هزار ساله است.

پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران سه‌شنبه شب با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای صنایع وزارت میراث فرهنگی، استاندار و جمعی از مسوولان استان در محل نمایشگاه بین‌المللی یزد گشایش یافت.

این نمایشگاه در قالب ۲۳۷ غرفه برپا شده که ۱۳۰ غرفه آن مربوط به استان‌های مختلف، ۱۶ غرفه مربوط به شهرهای جهانی و بقیه مربوط به هنرمندان صنایع دستی استان یزد است.

در این نمایشگاه صنایع دستی مانند گلیم بافی، نازک کاری، ترکه بافی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، کپو بافی، گیوه بافی، چاقو سازی، معرق چرم، نساجی سنتی به نمایش درآمده است.

افزون بر سه هزار و ۳۵۰ هنرمند در رشته صنایع دستی استان دارای کارت شناسایی بوده و فعالیت مستمر دارند.

استان یزد دارای ۴۰ رشته صنایع دستی است و نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، زیلوبافی، رودوزی های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، سراجی سنتی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق از جمله صنایع دستی بومی این استان به شمار می‌آید.

برچسب‌ها:

نظر شما