شناسهٔ خبر: 66673338 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

قدرت‌نمایی «جریان نفوذ فرهنگی» در اوج «جنگ غزه»؛

«نمایندگان مجلس یازدهم» با تعطیلی «شَبّات مقدس جحودها» در «ایران اسلامی» موافقت کردند!

سینماپرس: نمایندگان مجلس در جلسه صحن علنی امروز ۲۶ اردیبهشت ماه و در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پس از بحث و بررسی فراوان گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر موافقت با کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت و تعطیلی روزهای «شنبه» به عنوان «شبات مقدس یهودیان» را تصویب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، نمایندگان مجلس در جلسه صحن علنی امروز ۲۶ اردیبهشت ماه و در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پس از بحث و بررسی فراوان گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر موافقت با کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت و تعطیلی روزهای «شنبه» را تصویب کردند.
شایان ذکر است که شَبّات (در عبری שבת به معنی شنبه) در دین یهودیت به روز تعطیل هفتگی (شنبه) می‌گویند که به‌صورت نمادین به معنای هفتمین روز آفرینش است. سنت استراحت شبات ریشه در تورات دارد. تورات می‌گوید خداوند جهان را در شش روز آفرید و در روز هفتم دست نگه داشت.

*پ. ن: واژه «جحود» واژه‌ای قرآنی است که در لغت به معنی انکار کردن با علم و دانش و دانستن است و از این جهت که یهودیان معاند پیامبر عظیم الشان اسلام با وجود علم و دانستن مرتبت و جایگاه نبوت آن حضرت، اقدام به انکار حق نموده و در برابر آن حضرت عداوت به خرج دادند؛ پس آنها را عموما با لفظ «جحود» مورد خطاب قرار می‌دادند. اما در سده‌های اخیر و بالاخص به سبب گسترش نفوذ «جحودها» در تنظیم لغت نامه‌های فارسی، نگارش این واژه برای اطلاق به ایشان تغییر داده شد و به صورت «جهود» درآمد تا دیگر معنی عنود بودن ندهد و این جماعت به عنوان موجوداتی کوشنده و جهد کننده در تصور عمومی جامعه مطرح شوند.

نظر شما