شناسهٔ خبر: 66673246 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شهردار تهران در بازدید از نمایشگاه کتاب:

مقوله کتاب به باشگاه شهروندی افزوده می‌شود

علی‌رضا زاکانی، شهردار تهران در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ در حال شکل‌ دادن باشگاه شهروندی هستیم و می‌توان مقوله کتاب را نیز به آن افزود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علیرضا زاکانی،‌ شهردار تهران، سه‌شنبه‌، ۲۵ اردیبهشت از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد.‌

 در ابتدای این دیدار یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب تهران به کمک و همراهی تمام مجموعه‌های شهری در برگزاری نمایشگاه اشاره کرد، توضیح داد: نقش دستگاه‌های مختلف در برگزاری این رویداد ملی ارزشمند است. ظرفیت‌های زیادی مانند مترو در شهر تهران هست که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌توان از آنها استفاده کرد. شهرداری تهران پیش از این هم کمک‌های زیادی هم در بخش کتابفروشی‌ها و هم حوزه نشر انجام داده است. همچنین انتظار می‌رود بتواند در حوزه فرهنگی و به شکل کلان جامعه، تولید، نشر، توزیع، عرضه و ظرفیت‌های دیگری را که خیلی هم محوریت مالی ندارد به کار بگیرد. 
 
شهردار تهران به ریشه داشتن شهرداری در دل محله‌های اشاره کرد و گفت: این ظرفیت استثنایی است و در دوره جدید سراهای محله‌ها به ستادهای تلاشگری تبدیل شده‌‌اند؛ ستادهای تلاشگری که منشاء خدمات مردم به مردم در ۵۲ حوزه هستند. البته این ۵۲ حوزه تبدیل به ۵۲ رویداد شهری شده است؛ از فوتبال خیابانی گرفته تا حفظ قرآن و موضوع سلامت و موضوع خدمت در بخش‌های مختلف. 
 
وی مسجد، مدرسه و خانواده را سه‌ ضلعی معرفی کرد که شکل‌دهنده بخش اصلی هویت محلی هستند و با بیان اینکه ۵۲ رویکرد از این طریق دنبال می‌شود، افزود: فرهنگ کتاب و کتابخوانی که امر مقدسی نیز هست از همین دسته و قابل اعتنا است. بخشی از کارویژه‌ها درمجموعه فرهنگسراها در حال عرضه و تکثیر است اما رویکرد توجه به کتاب چه در قالب تولید محتوا، چه بهره‌مندی از ایجاد زمینه سرانه مطالعه و موضوعات مختلف برنامه‌ریزی و چارچوب می‌خواهد. مهمترین وظیفه ما این است که کارگروهی با رویکرد فعال کردن هرم مدارس، خانواده و مساجد تشکیل دهیم که به فعال شدن متن جامعه کمک ‌کند. 
 
زاکانی به مسئله سرانه مطالعه اشاره کرد و ادامه داد: در شهرداری تهران در حال شکل‌ دادن باشگاه شهروندی هستیم که مختصات شهروندان و محل تعامل، ارتباط و خدماتی را که می‌توانند برای شهر انجام دهند و متقابلا ما برای آنها انجام دهیم مشخص می‌شود. بنابراین شهروندان می‌توانند خدماتشان را در باشگاه شهروندی تهیه و در مقابل آن رشدی که می‌کنند خدمات دیگر را به عنوان امتیاز به دست آورند. همچنین زیرساخت‌های این اتفاق در شهر فراهم شده است و تنوع خدمات هم به آن اضافه می‌شود و می‌توان مقوله کتاب را نیز به آن افزود.

انتهای پیام

نظر شما