شناسهٔ خبر: 66671583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تأکید امام رضا(ع) در برقراری رفاه و عدالت اجتماعی

نویسنده و فعال اجتماعی هلندی گفت: موضوع کنگره حضرت رضا(ع)، برقراری عدالت برای همگان است، عنوان کرد: زمانی که ما به زندگی امام رضا(ع) می‌نگریم، می‌بینیم زندگی ایشان در ارتباط با عمل و کار کردن در مسیر عدالت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دو روز گذشته در شهر مشهد برگزار شد. این کنگره با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ ‌کس» میزبان‌ جمعی از اندیشمندان و نخبگان از کشورهای مختلف بود تا درباره این موضوع به هم‌اندیشی و ارائه مقالات بپردازند.

در روز دوم این کنگره ۱۴ نشست تخصصی با موضوعاتی درباره جنبه‌های مختلف عدالت در سیره رضوی برگزار شد و اندیشمندانی که از سراسر دنیا به این برنامه جهانی آمده بودند، مقالات خود را ارائه کردند.در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت‌وگویی با برخی از میهمانان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تأکید امام رضا(ع) در برقراری رفاه و عدالت اجتماعی

نویسنده و فعال اجتماعی هلندی در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه من زاده یک منطقه‌ کشاورزی در کشور آفریقای جنوبی که مستعمره هلند بود، هستم اما اکنون در هلند زندگی می‌کنم، گفت: در دانشگاه در زمینه فلسفه تحقیق می‌کنم و از طریق پروفسور آملی که در تهران ساکن هستند به کنگره حضرت رضا(ع) دعوت شدم.

دکتر سندو هیرا با اشاره به اینکه موضوع کنگره حضرت رضا(ع)، برقراری عدالت برای همگان است، عنوان کرد: زمانی که ما به زندگی امام رضا(ع) می‌نگریم، می‌بینیم زندگی ایشان در ارتباط با عمل و کار کردن در مسیر عدالت است. در اقتصاد سرمایه‌داری مردم به‌ دنبال کسب اقتصاد بهتر برای خود هستند و خون فقیران را می‌مکند، در صورتی که از نظر حضرت رضا(ع) رفاه و عدالت اجتماعی باید برای همه مردم باشد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک بحران بسیار وحشناک وجود دارد که از لحاظ طبقاتی عده‌ای از مردم بسیار بالا و عده‌ای بسیار پایین قرار دارند، افزود: در زندگی امام رضا(ع) گفت‌وگو با ادیان و مذاهب مختلف کاملاً واضح و مبرهن است. این امام رئوف(ع) به ما انسان‌ها یاد دادند با توجه به تغییراتی که در دنیا رخ می‌دهد، باید این گفت‌وگو با مذاهب و گرایش‌های مختلف را داشته باشیم تا بتوانیم در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کنیم. 

تحریف جدی مفاهیمی مانند حقوق بشر و عدالت 

استاد دانشگاه معارف لبنان نیز در گفت‌وگو با قدس گفت: بنده چند بار به ایران سفر کردم و خوشحالم به مشهد سفر کردم، خیلی مشتاق زیارت حرم ائمه اطهار(ع) هستم به این دلیل که فضای متفاوتی برای ارتباط ایجاد می‌شود. من ارادت ویژه‌ای به حضرت رضا(ع) دارم و مطالعات زیادی در مورد حضرت رضا(ع)، معارف و خداشناسی به خصوص در مورد امام اول و همچنین امام جواد(ع) و امام کاظم(ع) داشته‌ام و این را فرصت و لطف بزرگی برای خودم می‌دانم.

دکتر زینب یاسین افزود: نخستین بار است که در این کنگره شرکت کردم و از این بابت بسیار خرسندم و برایم تجربه جذابی بود. مقالات متعدد زیادی ارائه شد که بسیار جذاب بود، من هم در این پنل درباره مقاله شفاهی که داده‌ام سخنرانی دارم. امیدوارم میهمانانی که از کشورهای غربی در این کنگره شرکت کرده‌اند تجربه‌هایشان را به کشورهای خود منعکس کنند.

وی درباره عنوان مقاله خود گفت: مقاله من در این کنگره با محوریت تفاوت عدالت میان کشورهای غربی و اسلامی است و در آن مسئله عدالت با ایدئولوژی موجود را مورد بررسی قرار دادم، حقوق بشر را مورد کنکاش قرار داده و توضیح دادم این واقعیت چگونه در غرب انکار شده است، البته اندیشه‌های حضرت رضا(ع) در جهان مطرح نشده و به صورت جدی به ‌ویژه در کشورهای غربی پیگیری نشده است.

استاد دانشگاه معارف لبنان مشکل اصلی را تحقق عدالت در جهان دانست و افزود: این مشکلی جدی پیش روی جهان است، به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی غزه و فلسطین و طبق آنچه اکنون در آنجا اتفاق می‌افتد، می‌بینید در ظاهر از برخی مفاهیم و تعاریف حقوق بشر و عدالت استفاده می‌شود، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. زنان در غرب و غزه از حقوق جدی برخوردار نیستند و مفاهیمی مانند حقوق بشر و عدالت به صورت جدی تحریف شده و اجرا نمی‌شود.

عدالت، غایب اصلی جهان امروز

استاد علوم جامعه‌شناسی در دانشگاه معارف اسلامی لبنان نیز در گفت‌وگو با قدس درباره موضوع مقاله‌اش در این کنگره گفت: مقاله‌ من در مورد بررسی نحوه حرکت و عزیمت تمدن غرب است. وقتی به این حرکت تمدنی نگاه و مسائل موجود را مقایسه می‌کنیم و با نظرات و احادیث حضرت رضا(ع) و احادیث اهل بیت(ع) می‌سنجیم منافات جدی وجود دارد. تحقق فهم این احادیث در حال حاضر امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد مگر اینکه به مرجعیت قرآنی و دینی رجوع کنیم و از نظر دینی خود را به آن نزدیک کنیم که کار سختی است.

طلال عتریسی افزود: مقصود این است که در حال حاضر به این نقطه برسیم که همان شعار همایش «عدالت برای همه، ظلم به هیچ ‌کس» باید در دستور کار قرار گیرد و رسیدن به این نقطه به‌جز با اهتمام برای اجرای آن محقق نمی‌شود. امروز ظلم در جهان گسترده شده و عدالت غایب اصلی جهان است و داعیه‌دار ظلم در جهان تمدن غربی است.

وی با بیان اینکه باید تفکر ائمه(ع) و قرآن، محور باشد که درباره آن باید پژوهش و بررسی جدی صورت بگیرد، متذکر شد: در قرآن کریم مسئله این است که عدل اختیاری نیست و این مفروض است، قرآن کریم می‌فرماید «و اقیموا القسط»، باید به این دستور عمل کرد و این گونه می‌توان فهمید که مشکل تمدن غربی چیست.

این استاد دانشگاه معارف اسلامی لبنان بیان کرد: در این کنگره تعداد زیادی از شخصیت‌ها از نقاط مختلف جهان گرد هم آمده‌اند و یک همایش بین‌المللی است که در نقاط مختلف در دانشگاه‌ها و محافل منتشر می‌شود و این قضیه، قضیه انسانی است که مورد توجه همه ملت‌هاست. این همایش مسئله عدالت را در دستور کار قرار داده که اهمیت بسیاری دارد.

عتریسی گفت: ایالات متحده آمریکا و غرب منافقانی هستند که خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند. خدعه به کار می‌برند و افکار عمومی جهان را به این سمت و سو سوق می‌دهند و در دانشگاه‌های مختلف این مسئله مطرح شده که به شکل واضح این نفاق غربی مشخص است، به ‌ویژه در مسئله فلسطین که فرصت مناسبی برای دیدن وجهه حقیقی غرب است.

خبرنگار: زینب اصغریان- محدثه رضایی

نظر شما