شناسهٔ خبر: 66671111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چه کنیم به بیماری تب کریمه کنگو دچار نشویم

سحر نخعی

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند گفت: برای اینکه دچار تب کنگو نشویم، رعایت موازین بهداشتی دام، تهیه گوشت از قصابی‌های مجاز و مطمئن، شرایط درست نگهداری گوشت تازه از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

صاحب‌خبر -

محمد ابراهیم عبدالرزاق نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی خطرناکی بوده که این بیماری در مراحل حاد سبب خونریزی زیر پوستی، خونریزی از منافذ باز بدن و ....می‌شود لذا این بیماری قابل درمان بوده و درصورتی که بیماران به موقع شناسایی و سریع تحت درمان قرار بگیرند بهبودی حاصل می‌شود.

وی در خصوص عامل اصلی انتقال تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از دام‌های آلوده بوسیله گزش کنه آلوده، تماس زخم یا مخاط (بینی ،دهان،حلق و..)افراد با ترشحات، خونابه و گوشت در هنگام ذبح دام آلوده یا هنگام تیکه کردن گوشت آلوده، مصرف گوشت یا جگر آلوده به صورت خام یا نیم پز می‌تواند به انسان منتقل شود و بیماری در دام‌ها هیچ گونه علامت قابل مشهودی ندارد و دام آلوده به ظاهر سالم هستند.

عبدالرزاق نژاد در خصوص اینکه چه کنیم به بیماری تب کریمه کنگو دچار نشویم، اظهارکرد: باید عدم ذبح دام در منزل، معابر و ... و از کشتارگاه برای ذبح دام اسفاده شود، رعایت موازین بهداشتی شامل استفاده ازماسک، چکمه، دستکش و ... در هنگام ذبح دام، عدم له کردن کنه‌های دام، تهیه گوشت از قصابی‌های مجاز و مطمئن، نگهداری گوشت تازه در طبقات میانی یخچال به مدت 24ساعت و سپس تیکه کردن و مصرف کردن و مراقبت در مقابل گزش کنه و درصورتی که مورد گزش کنه قرار گرفتید جهت اخذ راهنمایی‌های لازم به مراکز بهداشتی مراجعه شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند بیان کرد: در شهرستان بیرجند آمار تب کریمه کنگو با اقدامات خوب مراقبتی مرکزبهداشت، شبکه دامپزشکی و رعایت موازین بهداشتی توسط مردم، در سال‌های اخیر مورد مثبتی از بیماری در شهرستان بیرجند مشاهده نشده است.

روی یادآور شد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی خطرناکی بوده که در صورت عدم شناسایی به موقع و عدم درمان می‌تواند برای بیمار خطر آفرین باشد که این  بیماری دارای علائمی مانند تب، بدن‌درد، بی حالی، ضعف و درد چشم هستند.

انتهای پیام

نظر شما